Virsmas efekta ''prāmja'' cirkulācija ir salīdzināma ar lidojumu. Civilajā apritē lielizmēra ''virsmas efekta'' prāmju izmantošana Lamanša j.š. turpmāk sastop stipru konkurenci no katamarānu, trimarānu un ātrgaitas dzelzceļa puses. Liela loma 2000 gada noslēgumam komercjomā nospēlē degvielas sadārdzinājums. Tehniskais iemesls šādi konkurences mazpējai slēpjas gāzturbīnu dzinējos. Pielietoto gāzturbīnu degvielas patēriņš ir no 700l/h līdz 9000 l/h . Turpmāk ''virsmas efekta'' kuģu komercapriti uztur izmēros ,tātad arī izmaksās mazākas platformas. Parādās komerc tendence gāzturbīnas aizstāt ar lieljaudas dīzeļdzinējiem tādejādi samazinot komercapritei svarīgo -litru/h rādītāju. Izmaiņas energobruņotībā liesina celtspējas un ātruma rādītājus. Pirmkārt, lielizmēra komercplatformām no 115t. celtspējas saruka līdz 4-10t. robežai. Celtspējas ierobežošana saistas ar atteikšanos no prāmju nišas, koncentrējoties uz pašažieru transportēšanu. Pretēja tendence vērojama militārajā jomā. Lielvalstīm ASV un Krievijai saglabājot ''vismas efekta'' lielizmēra un celtspējas platformas. ASV JKK izdalot ''virsmas efekta'' platformām LCAC galveno vietu aiz horizonta amfībij koncepcijā.
ASV JKK aprindu interese par ''virsmas efekta'' platformām nau nejauša ,atspoles ātrums ļauj atvirzīt nesējplatformu līdz 90km atstatus no krasta. Brīvā tauvas zona nodrošina līdz 80% piekļuvi pasaules jūru un Okeānu krasta līnijai. Platformām ar ''virsmas efektu'' piemīt amfībijoperācijām svarīga īpašība, ļauj ignorēt pretinieka mīnulaukus un funkcionē arī aizsalušās jūru akvatorijās.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru