Līdz Horvātijas un Francijas lidaparātu ''Rafael-C/B''F3R darijuma brīdim bijušā Dienvidslāvijas teritorijā dominēja Serbijas Gs. Neskatoties uz Serbijas finansu līdzekļu ierobežotību aizvadītā laika posmā valstij izdevies pabeigt Gs modernizāciju. Gaisa spēkiem mantotais Mig-29 parks 2018 gadā saruka līdz 4 vienībām darbspēju saglabājot mazskaitīgam Mig-21 parkam. Šodien, pamatu veido no Krievijas GS un Baltkrievijas GS saņemtie otro roku 6/4 MiG-29 apvienojumā ar 4 mantotiem un atjauninātiem. Pirmspārdošanas planiera armatūras atsvaidzināšana nodrošina elsploatāciju līdz 2027/29 gadam ar tālāko 5 gadu papildinājuma. iespēju. Modernizācijas ietvaros MiG-29 uzlabojot ,,gaiss-gaiss''un ''gaiss-zeme'' veiktspēju. Variantā SD/SM skarot: avionikas, navigācijas,sakaru, radiolokātora N010ME rakstulielumu uzlabojumus, ''gaiss-gaiss'' atklāšanas un satveršanas tālums kā arī paredz precīzā bruņojuma pielietošanu pret sauzemes mērķiem. Nodrošina 2-4 R-77 pašnovades VR takas korekciju , saglabājot arī stāviļņa iluminācijas iespēju -75/100km VR R27R1/ER1 raidijumiem. Ietvertie režīmi nodrošina eksploatējamo ieroča iegādes izmaksu un pielietojma izvēli. Atsevišķiem lidaparātu eksemplāriem iegūstot L150 ''Pastel'' REI* ,sistēmai veicot agrās brīdināšanas funkcijas. Kopumā modernizācijas rezultātā lidaparāti iegūst vairākus būtiskus uzlabojumu. 2021 gadā pabeidzot MiG-29SM modernizācijas programu, lidaparātu sniegtās tehniskās iespējas un ieroču nomenekalatūra izvirzija Serbijas Gs dominējošā pozīcijā. Neskaitot lidmašinas Serbijas Gs iegādājās daudzskaitīgu pašnovades R77 VR arsenālu. Laicīgi iegūstot apsalūtu pārsvaru pār kaimiņvalsti Horvātiju kā arī daļēju pār vairākām NATO valstīm Rumāniju un Bulgāriju.
Minētais Serbijas Gs attīstības plāna noslēgums aktivizēja Horvātijas Gs steidzamu modernizāciju. Par uzvarētāju Horvātijas tirgos kļuva no Francijas Gs iepirktais ,otro roku Rafael-C/B F3R. Japiekrīt speciālistu teiktajam ,ka salīdzināt paniera armatūras tehniskos raksturlielumus ātrums,augstums,kravas nestspēja, paātrinājums vertikālē-horizontālē, griesti utt. ir tukša nodarbe ! Arī acij neredzamo tehnisko iespēju sliekšņa atšķirību lielumu apraksts saistas ar lielu un bezjēdzīgu laika patēriņu. Iznīcinātājs Rafael-C/B versija F3R ietver : RBE2 AESA radiolokātoru ar LPI režīmiem, OSF -optisko CCD-TV skaneri, datu līniju Link16 un sevišķi jauzsver integrētā ''Spectra'' REI-C sistēmu. Intrigai, obligāti jaatzīmē, ka objektīvi , atsevišķos raksturlielumos vai to elementos- MiG-29SM ir pārāks par Rafael-C/B F3R bet ne saskaitāmo summā ! Izskaidrojas netikai ar ietverto elementu tehnaloģisko paaudžu atšķirību vai to trūkumu kā tādu pretspēlētājam bet arī bruņojuma koncepcijā. Slīdzinājumam izvēloties gaisa dominancei svarīgo ''gaiss-gaiss'' ieroču listi. Krievijas/Serbijas kaujas aviācijas standarta bruņojums ietver : 3VR modeļus tuvcīņas R-73M(400m-30km) , tālcīņas iluminācijas-novades R27R/ER(70/100km) un pašnovades R-77-1(70/100km). Pretstam: Francijas. VR MICA-IR/EM (500m-50/60km). Sniedzamībai aizēnojot raķešu svara rādītājus un kaujas uzbūves koncepciju. Francijas GS ir pirmie kuri līdz ar ''Rafael'' aizstāja binārā gaisa kaujas raķešu arsenālu ar unitāro. Raķetēm MICA-IR/EM aizvietojot divas ,mērķuzdevumos atšķirīgas: tuvcīņas 12/18km un tālcīņas 32/40km raķetes. Sniedzamības un svara radītājos aprobežojoties ar dominējošo gaisa cīņu realitāti. Tālcīņā- 90% satriekto mērķu atrodas no 22km līdz 32km distancē. Raķetes :Mica-EM/IR -112kg, R73/74-105/110kg, R77-1 -175/190kg R27R1/ER1-245/265kg. Kaujas komplektācijas svaram nosakot cīņas plāna uzbūvi: pirmkārt, atklāt un raidīt(atbrīvoties no ierobežojošā svara) tālcīņas bruņojumu ar secīgu pāriešanu tuvcīņā vai izvairīšanos. Izvairīšanās nozīmē 240kg neizlietotā svara minimums. Atkāpe,tuvcīņas '' astes locīšanas'' manevrētspējā ''Rafael'' pret Mig-29 un F-16 oponentiem ir nepārspējams. Video ilustrācijā vērojam cik viegli un droši tiek satverts un turēts F16- mērķis.
Zīmīgi ,ka planiera atlikuma resurs un Francijas GS plāni nodrošina Horvātijai lidaparātu eksploatāciju līdz 2040 gadam vai ilgāk..Jaatzīmē , ierindas pilota gada/h - vidēji svārstās no 80h līdz150h. Apskatniekiem norādot, ka neskatoties uz iespaidīgiem ''Rafael'' raksturlielumiem eksploatācijas/h izmaksas ir krietni lielāka par F-16 bet salīdzināma ar F-15E. Horvātijas izvēles priekšrakstā dominēja netikai iegādes un eksplotācijas izmaksas bet arī ražotājvalsts atbalsta garantijas, stabilitāte krīzes momentā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru