Karalaukā izpalika signālnovades un lāzernovades aviobumbu pielietojms. Objektīvie iemesli, pirmkārt signālnovades/lāzernovades avb. Gruzijas gadijumā ir jaiegādājās ārvalstīs. Izrēla, Francija un ASV atturējās piegādāt Gruzijai minētās tehnaloģijas ieročus. Iespējams ka Gruzijas pārstāvjiem pietrūka uzcītības atrast alternatīvo iegādes avotu.Ņemot vērā to ka lāzermērķnorādes konteineri ir pietiekami dārgi, mērķnorādi uzdevumus varēja veikt ar finansiāli mazāk ietilpīgiem, armijas mērķnorādes-ilumnātoriem. Ugunkoriģētāju- FAC koncepcijas trūkums Gruzijas un Krievijas Armijā liedza piesaistīt aviāciju kaujaslauka problēmu risināšanai. Gruzija, divos gadijumos aviācijas mazspēja tieši veicināja pretinieka virzību pretim nospraustiem mērķiem. Pretspēlētājs , signālnovades avb. pielietojums iztrūkst, izmēģinājumos iesaistīts ierocis. Laika posmā izvērstais 13 ''Glonnas'' zvaigznājs nenodrošina precīzu mērķa satriekšanas varbūtību. Krievijas gadijumā interesantāka ir otrā, lāzernovades-avb. sadaļa.Krievijas un Francijas sadarbība ārvalstu tirgos vainagojas ar ''THALES'' lāzermērķnorādes konteinera ''Damocles'' licences ražošanas uzsākšanu Krievijā,Urālu otiskās mehānikas rūpnīcā. Spriežot pēc informatīvā telpā valdošā klusuma Krievijas aviācijai šāda veida tehniskie elementi nau pirmās nepieciešamības prece. Neskatoties uz informatīvām piebildēm par Su-34 ''Pīļknābja'' lāzernovades avb. pielietošanas iespējām, tam nepieciešamais lāzeriluminēšanas konteineris izpaliek. Izskaidrojas ar resursu pārdali, jauno SU-34/35 platformu iegādes labā. Tādejādi triecienaviācijas ''viedais'' kaujas arsenāls aprobežojas ar šauram mērķu lokam specializētu : TV novades un pretradiolokācijas raķetēm. Karadarbība, Ziemeļkaukāza kara apgabala aviācijas vienības un atbalsts komponente* apvieno skaitliski līdz 200 kaujas lidmašīnas. Konflika sekojošās 5 dienās aviācija veica līdz 1000 lidojumus. Ņemot vērā skaitli 200 un veikto kaujas lidojumu skaitu redzams ka katrs lidaparāts veica tikai 1 misiju dienā ! Realitāte, 75% kaujas lidojumu veica ne vairāk kā 50 kaujas lidaparātu. Galvenā lidojumu artavu sniedza Su-25, tehniski vienkārša, apkopē un eksploatācijā viegli uzturama lidmašīna. Nelielu skaitu gaisa telpas izolācijas funkcijas lidojumu veica Su-27. Mazāko, aptuveni 1/4 no lidojumu skaita Su-24M,MR ,bet atevišķus lidojumus 2-3 kaujas gatavie Su-34 ''Pīļkābis''.
2013 gadā lietu stāvoklis izsakāms īsi: karalauka mērķu satriekšanā Krievijas GS turpina saglabāt tehnisko mazspēju. Ieroču liste kaujaslauka mērķiem aprobežojas ar avb., ķ-avb. un nevadāmiem lādiņiem.Izmantojamā munīcija pielāgota laukuma mērķu satriekšanai. Lidaparātu tehniskais aprīkojums ierobežo un saista mūsdienīgu lāzernovades munīcijas pielietošanu. Lidaparātu lāzer mērķnorādes konteineru trūkums ierobežo : a)- punktveida pretestības punku neitralizēšanu, b)- radot pārāvumu ''aviācija-armija'' sadarbībā ,c)- ievērojami samazina platformu izdzīvošanu no pretinieka PGA raiduguns.
''Pīļknābis''*-Krievijas GS Su-34 neoficālais apzīmējums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru