Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 23. jūnijs

Eiropas bezpilota-robot aviācija .

Jaunā, bezpilota-robot aviācija tiek definēta  kā sestās paaudzes-''P6''. Intensīvi darbi P6 aviācijas jomā norit ASV, Francijā ,Zviedrijā ,Krievijā un Ķīnā. Līder pozīcijas sagabā ASV flotes klāja aviācijas projekts A/X-47realizējot 2013 gadā no 14 līdz 17 maijam pirmos klāja izmēģinājumus: starts ,pārlidojums , klāja skārienpārlidojums.ASV flotes aviācijai simbolisko 1 klājošānās momentu atliekot , ''kaķi stiepjot aiz astes''. Līdzīgi panākumi vērojami Eiropā ,Francijas-Itālijas-Zviedrijas ''NeuRON''projektā. Eiropas sistēmintegrātora pienākumus pildot Francija avioražotājam ''Dassault Aviation''. Vizuāli pārsteidzošākais  P6 lidaparātu elements, izvēlētā lidojošā spārna airodinamiskā konfigurācija. Tas izskaidrojams ar lielo spārna celtspēju panākot tehnisko rādītāju pieaugumu ,kā arī risinājuma zemas signatūras raksturlielumiem. Pēdejam rādītājam iegūstot lielu nozīmi uzbrukuma (A-attak) uzdevumu pildīšanas laikā. Savā mērķnozīmē P6 lidaparāti optimizēti triecienfunkciju veikšanai.  Atšķirība starp ''Neuron'' un X /A-47 ir redzama spārna <* atšķirība.Amerikāņiem spārnu <* adaptējot (M=0,85) zemākam līdzsakņas ātrumam un ir vairāk pretimnākoš avionešu klājošanās izvirzītām prasībām. Francijas ''NeuRON'' spārns ir optimizēts lielam  (M=0,98) līdzskaņas ātrumam.Tipveida bruņojums tiek izvietots iekšējās piekares bruņojuma nišās. Lidaparāta X/A-47 tehniskā komplektācija ir maksimāli standartizēta ar flotes F-35C/B ,bet Francijas ''NeuRON'' gadijumā nau zināms. Francijas ''NeuRON'' koncepcija ir jauztver kā pilotprojekts sekojošu iemeslu dēļ. Lidaparāta nelielā ģeometrija būtu ataisnojoša ja konstrukciju pielietotu no avioneša. Taktiski nelielo kaujas sniedzamību kompensējot ar ''mobilā airadroma'' palīdzību, pretēji ASV tiek radīta triecienlidmašīna darbībai no sauzemes. Taktiski, lidaparāta kaujas pielietošana aizjūrā saistās ar laikā un finansēs ietilpīgu izvēršanas procedūru. ''NeuRON'' izvēršanas jautājums: pašgaitā vai konteinerizēti ? Eskadriļas vai spārna pārdislocēšana pašgaitā prasa tankerflotes atbalstu. Konteinerizētu lidaparātu transporta gadijumā nepieciešams izvēršanas un aplidošanas laiks. Ieguvumi , konteineru pārdislokācijai nepieciešamais avioresursurs aprobežojas ar transportlidmašīnām. Smagās transportlidmašīnas iespējās nodrošināt līdz 8 aviokonteineru transportu. Francijas ''NeuRON'' gadijumā neatbildētie jautājumi ir, konteinerizācija un pielietošanas taktika. Vairāk kā droši ka ''NeuRON'' robotlidaparāti pilda koncepcijas platformas funkcijas.

                                         Ražošanas proces.

Nelielo kaujas sniedzamības trūkumu novēršot nākamajā, ģeometriskos izmēros pilveidotākā versijā ''NeuRON-II''.  Līdz ar tā realizāciju Francijai iegūs globālu interešu aizsardzības avioplatformu.
 Interesanti, kodolavionešu lielvalsts Francija nerealizē avionešu triecienspēju veicinošu avioprojektu ! Kaimiņu būšana ,bezpilota-robotu lidaparātu jomā Francija pretstatā Lielbritānijai ir izvirzijusies ne tikai kaimiņu ,bet arī Eiropas līderos. Izskaidrojas ar Francijas avioindustrijas līderpozīcijām Eiropā uzņemoties nozares integrātora lomu.
Lielākie Eiropas projektu bremzējošie faktori ir kosmosā izvietotās  informatīvās atbalststruktūras zemā veiktspēja.Sakaru infrastruktūra spēlē lielu lomu triecienfunkciju realizācijas jomā. Lidaparātam takas fināla posmu veicot atstatus, autonomi no virsuzrauga formācijas. Lietu stāvoklis uzlabosies 2018 -2020 gada termiņos. No projektā iesaistītām valstīm lielāko interesi rada Zviedrija ar savu tradicionāli savrupo aviobūvi. Izskaidrojas ar veicamo darbu finansu racionalizēšanu. Zviedru ieinteresētība bezpilota-robota koncepcijā ir iespējamā integrācija ar JAS-39E/F lidaparātu. Veidojot vienotu 1+2 aizsardzībai-triecienam domātu triādi. Projektam kalpojot par neredzamu JAS39E/F tehnisko iespēju spēka reizinātāju. Turpmāk katrai no dalībvalstīm pamatojoties uz nacionālās avioindustrijas attīstības līmeni ir iespēja realizēt savu NEURON tehnisko atvasinājumu. Zviedrijas koncepcijā uzsvaru liekot uz tradicionālo eksplotācijas racionalitāti. Lidaparāta pielietošana ir autonoma bez ārvalstu kontrolētas Satcom infrastruktūras izmantošanas. Ierobežotais pielietošanas areāls ļauj pārvaldes uzdevumu veikt ar standarta datu līniju palīdzību( 150-300km).
                                                           

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru