Sekotāji

pirmdiena, 2019. gada 13. maijs

Vācijas -Francijas aviācijas FCAS projekts.

2019 gada aprilī Vācija un Francija nāk klajā ar vienošanos par P6  taktiskā-iznīcinātaja projekta izstrādi.  Februāra mēnesī tehnisko raksturlielumu , dizaina izstrādei  atvēlot 65 miljonus Eiru. Projekta''Future Combat Air Sistem'' ietvaros noritēs pilotējamu un bezpilota lidaparātu integrācija. Cik noprotams, Francijas kompānijas ''Dassault Aviation'' virsvadībā notiks pilotējamā un bezpilotu platformu izstrāde, būvniecībā iesaistot arī ''Airbus'' kapacitātes. Dzinēju izstrādes un ražošanas jomā sadarbojoties Francijas ''Safran'' un Vācijas ''MTU Aero Engines'' divizionam. Vācijas un Francijas deklarētie nodomi paredz līdz 2040 gadam 6 paaudzes lidaparāta sistēmas parādīšanos  abu valstu Gs ierindā. Politiskais zemteksts ir sekojošs, Eiropas NATO dominantes atsakās no ASV jaunāko aviotehnikas paraugu , F-35A iepirkumiem ! To var argumentēt no ekonomiskā ,tehniskā ,militārā un politiskā skatpunkta. Vācijas un Francijas piesauktā resursu ekonomija lidaparāta izstrādē ir vairāk kā apšaubāma un ir ilustrējama ar spožiem pagātnes piemēriem. Samērojamību labi ilustrē Eiropas izstrādātie iznīcinātāji: ''Tornādo'',''Taifun'' EF-2000 un Rafael-C/M. To izstrāde , iepirkuma cena un it sevišķi, ikdienas eksploatācijas /h izmaksas tālu apsteidz ''neekonomiskos'' ASV F-15E un F/A-18E/F analogus. Līdzīgi rezultāti gaidāmi no FCAS programas realizācijas.  Šodien, Vācija un Francijas politiķi argumentē F-35A mazpiemērotību valsts GS ar iegādes un eksploatācijas izmaksām ,bet Vācijā neaizmirstot piesaukt  arī pielāgotību kodolieroču nešanai un izteiktas-agresijas ''Steals'' tehnaloģijas koncepciju ! Vienlaicīgi noklusējot  zināmus faktus ,ka EF2000 un Rafael-C/M ir : ātri pielāgojami kodolnesēju funkcijām, iegādē un galvenais eksploatācijas ikdienā dārgāki par ASV piedāvāto alternatīvu: F-35A ! Projekta P6- FCAS realizācija ietver kodolnesēja un politiķu pieaukto uzbrūkošo steals-tehnaloģiju ! Turklāt jaņem vērā, ka Eiropas FCAS programas produktam jakonkurē iegādes un eksploatācijas izmaksās netikai ar ASV  lielapjoma ražošanā izvērstiem P5-F-35 bet arī ar  jau topošiem P6 lidaparātiem ! FCAS platforma pēc  tehnaloģiju novitātes un risinājumiem atradīsies aiz ASV P5-F35 un P6 lidaparātiem. Risinājumos konkurējot ar daudz zemāku izmaksu P4++ aviācijas modeļiem: F/A-18E/F, JAS-39E/F un citiem. Tehniskās atpalicības cēlonis  drošibas jomā ir sekas Eiropas lietderīgo idiotu 30 gadu termiņā praktizētais pacifisms. ASV prezidentam D.Trampam tieši norādot uz Eiropā dominējošo deformēto drošibas izpratni, ASV palīdzēs un apmaksās !


Politiski argumentēta nevēlēšanās investēt minimālājā NATO drošibas polises iegādē atstājis tālejošas sekas Eiropas militārajā idustrijā.  Nepietiekamā finansējuma apstākļos Eiropas vadošo  aviovalstu ieroču paraugi ir izstrādē ilgāki un secīgi iegādē dārgāki, tātad mazāk pieejami kientam un izraisa eksporta tirgus areāla sarukumu. Vairumā gadijumu, Eiropas ''EF-2000'' un ''Rafael'' aviācijas modeļiem aprobežojoties ar mazskaitlīgu noietu apjomu. Minētais FCAS projekts ir jauztves kā izmisīgs Eiropas avioindustrijas mēģinājums saglabāt tehnaloģiju ''kroņa dārgumus''-militāro avioindustriju. Pēc autora domām, projekta FCAS realizācija , nepārskatot kopējos uzsvarus ir mazperspektīvs pasākums. Vācijai un Francijai nerealizējot strauju investīciju pieaugumu līdz 3% IKP aizsardzības nozarē P6 lidaparātu iepirkuma skaits nepārsniegs 300 vienības* !

EF2000*-iepirkuma skaits 740 lidaparātu + eksports līdz 100 vienības. Vienības iegāde 2017/-18 no 100 Milj.Euro līdz 113Milj.Euro, eksploatācijas/h-52.000Eur/h līdz 65.000 Eur/h.                                        

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana