Karadarbība Ukrainā ierosina veikt ieskatu Krievijas GS stratēgiskās aviācijas elementā. Tradicionāli, stratēģiskās aviācija raksturojas ar veicamo uzdevumu kopumu: precīza kodolbumu nogāde līdz pretinieka vadības centriem, spārnoto raķešu nogāde līdz starta robežai, līdz pretinieka apdraudējuma robežai. Šodien, stratēģiskās aviācijas spējas ir saglabājušas tikai divas valstis ASV un Krievija. Katrai no tām sava pielietojuma koncepcija.Vēsturiski ,Krievijas stratēgiskās aviācijas veicamo uzdevumu klāsts un realizācijas iespējas ir līdzvētīgas PSRS- stipri ierobežotas un parvērtētas. Karadarbība Ukrainā atklāja novecojušo Tu-22M2 un Tu-95MS tehnisko vājumu. Modeļa Tu22M2/3* īpatnība , specializēta, novecojušu triecienraķešu Kh-22/32 nogādes platforma. Atsevišķās tehniskās iespējās labāks Tu-95MS ir supertālas sniedzamības--4500km Spr. Kh-555/55 nesējs. Ukrainas piemērā, redzam , ka stratēģiskās aviācijas kaujas izvēršana un Spr. raidijuma fakts tiek konstatēts reāllaikā ! Sniedzot Ukrainas Bs līdz--30 min. brīdinājuma soļa priekšrocību. Tas nozīmē, ka ASV kosmosā izvērstais zvaigznājs spēj izsekot netikai stratēģisko brumvedēju startu un atrašānos maršrutā : n1- vietu un n2- Spr. raidijuma faktu=laiku kā arī n3-noteikt Spr. lidojuma taku un varbūtējā apdraudējuma objektu-galamērķi. Te japiemin , ka pastāvošā IS/UV- tehnaloģijas MZP sākot no 2023 gada tiek papildināta ar radiolokācijas ISAR zvaigznāju, sava veida kosmiskais AWACS MZP. Nodrošinot militārām aprindām maksimāli kvalitatīvu informatīvo lauku. Veicot mobilu sauzemes, jūras un gaisa mērķu atklāšanu ar reāllaika pavadīšanu. Kopumā , sistēma pārklāj vairākus EM spekta apgabalus: IS/UV, signālizlūkošanas-SIGINT un Radiolokācijas. Atkāpe, Krievijas spr.-lielā sniedzamība ir skarbas realitātes diktēta. Kaujas raidijumi javeic nepametot valsts gaisa telpu. Krievija ir liela bet pamest gaisa telpu, nedrīkst ! Praktiskos lielumos, nesējs noreducēts līdz kravas-transportlidmašinas funkcijām. Karadrbība Ukrainā strauji noliesina novecojušā, nelielā Tu-22M2/3,Tu-95MS un Tu-160/-M2 parka tehnisko resursu. Netikai, kā demonstrēja Ukrainas GUR veiktā specoperācija ''Zirnekļtīkls'' -arī aktīvi samazina jau tā nelielo skaitu ! Kā rezultātā, karadarbības izskaņā Krievijas statēģiskā aviacījas parka lielums saruks līdz minimālam, tīri simboliskam skaitam : 24-30 teorētiski kaujai derīgiem lidaparātiem. Atskatam, 2009/2010 gadā skaļi deklarējot un prognozējot, tuvākās dekādes perspektīvā gaidāms nenovēršams parka skaitliskais sarukums. Kā iespaidā ierosina darbus pie perspektīvā aizstājēja, jaunas stratēģiskās PAK-DA platformas. Armatūras airodinamikā un tehniskos raksturlielumos, konstatējama uzsvaru maiņa. Prasību pēc virskaņas ātruma aizstāj bumvedējiem raksturīgie raksturliemi: samazināta signatūra, sniedzamība un kravas celtspēja. Projekta uzsākšanas brīdī nosakot, ka 2025 gadā janotiek pirmā eksemplāra lidspējas izmēģinājumiem.
Šodien, ar 15 gadu satarpsoli, Krievijas mašinbūvē un kopumā industrijā, tai skaitā avioindustrijā konstatējam vispārēju tehnisko kapacitāšu degradāciju. Tradicionāli civilās aviobūves blakusprodukts ir lielformāta militāro lidmašinu modeļi. Ražošanas kapacitāti izsaka gadā uzbūvēto lidmašinu modeļu kopskaits. Kopumā nodefinējot iespējamās konversijas militāro ražošanas kapacitāti. Piemērs no ASV , kompānijas ''Boeing'' gada griezumā izlaižot 700+ Boeing 737-800 modeli ko papildina citi modeļi ar kopskaitu- 1100 vienību gadā ! Ilustrācija, jaunās pretzemūdeņu -patruļlidmašinas P-8A''Peseidon'' tehniskā projekta pamatā atrodas Boeing-737-800 modelis. Panākot- 85% tehnisko savietojamību un eksplootācijas izdevumu sarukumu. Vēsturiski , Krievijas gadijumā šāda ekonomiski racionālā prakse ir nepopulāra. Šodien kad avioidustrija gada laikā izlaiž 2 lidmašinu modeļus ar aptuveno -10 vienību kopskaitu ir lieki apspriest perspektīvo modeļu tehniskos raksturlielumus un gaidāmo skaitu.
Tu-22M-2/3*- vēsturiski, PSRS pildija krasta ,jūras aviācijas pretavionešu un industriālo rajonu iznīcināšanas(Eiropa), triecienfunkcijas Kh-22( 700kt-1Mt.). Pēc ASV-PSRS abpusējās vienošnās, tehniski liedza Tu22M degvielas uzpildīšanas iespēju gaisā. Kā ietekmē kaujas rādius un līdz ar to pretdarbība ASV avionešu grupējumiem būtiski saruka. Pretī saņemot ,PSRS labvēlīgu stratēģisko nesēju uzskaites metodiku. Būtība, ASV reālā skaitliskā dominante (B-52) apvienojumā ar laikam jaunu ieroci, spr. ALCM-B pilnībā neitralizēja jebkurus PSRS centienus. Iepretim, PSRS izveidotā jūras aviācijas Tu-22M triecienflotei trūkstot atbilstošas sniedzamības ieročiem, apdraudējumam aprobežojoties ar Eiropas NATO kaujas teātri un ASV JS avionešu elementu. PSRS vadībai līguma noslēgšanas brīdī objektīvi pieņemot tehniskās atpalicības radīto ASV pārsvaru.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru