Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2010. gada 30. novembris

2. Helikopteri un evolūcija.

Iepriekšējā rakstā apskatā tika formulēta galvenā helikopteru problēma, mazais ātrums.    Kā jau iepriekš minējās konvertoplānu galvenie trūkumi ir to lielā dārdzība ko pamatā rada konstrukcijas sarežģītība.
Meklējot risinājumu Eiropas un ASV helikopterbūves kompānijas ir radijušas divus dažādus projektus. ASV kompānija Sikorsky piedāvā X-2 projektu kurš solās likvidēt tuvējā nākotnē helikopteriem raksturīgo lēnību. Projekts ietver  vienass divstāva rotoru* un aizmugurējo grūdēj rotoru. Uzbūves shēma apvieno labi pazīstamo Kamova  helikoptera divstāvu rotora risinājumu ar āutožira principiem.
Tādejādi X-2 ietvertie principi pēc savas būtības helikopter būvē nav nekas ekstra jauns.
Demo platformas vadībā izmantojas no lidmašīnām aizgūtā FBW(flight -by-wire)* sistēma kāda tiek pielietota Eiropā ražotajos helikopteros NH-90 un EH-101.airforce-technology.com--EH-101
Lielākie jaunumi ir saistīti ar centrālās vārpstas dubult rotoru un uzbūves kompozīciju.
Būtiska atšķirība slēpjas centrālā rotora lāpstiņās, pretēji helikopteru  izstiepti garajām elastīgām tās ir neelastīgas īsas oglekļšķiedras airodinamiskās virsmas. Jaunā kompozīcija apvienojumā ar teholoģiskiem jauninājumiem ir pārvarējusi helekopteru ātrumu ierobežojošos airodinamikas likumus.
Rezultātā iegūts helikopters kura kreisēšanas ātrums stabili atrodas 400km/h robežās.
Konstrukcija izceļas ar nelielu lidojuma troksni, bet kreisēšanas ātrumā ir ekonomiskāks par esošiem sugas brāļiem.
2010 gada aprilī X-2 demo platforma uzrāda 460km/h lielu ātrumu. 
Video ,fonā redzams jau nākamais S-97 Raider X-2 armijai domātais prototips. 
S-97Raider  ttd.* ietver : 2 pilotus +6 karēvji, bruņojums atrodas ārejā piekarē,  pamatā lāzernovades raķetes un konteinerizēts 20 mm lielgabals. Militārajā Raider variantā pieaugot svaram platformas kreisāšanas ātrums ir krities , bet joprojām neaizsniedzams tradicionāliem helikopteriem.  
Platformas mērķnozīme: izlūkošana, reid airomobilā operācija.

SIKORSKY kompānijas inovatīvais produkts piesaista ASV BS uzmanību. Prototips S-97 Raider ir izstrādāts Armijas Light armed reconnaissance helicopter* programas ietvaros.
Lielākie pasūtījumi ir gaidāmi no Armijas un iespējams JKK.
Projekts solās izmainīt pamatos pasules helekopterbūves principus.
 Eiropas aviobūvētāji EUROCOPTER tēlā piedāvā savu vīziju par ātrgaitas helikopteru.
X-3 CUBE -407km/h
Kā apgalvo  X-3 CUBE koncepcija ir domāta pielietot meklēšanas un glābšanas darbiem, komerc pārvadājumiem , medicīnai un pieminās pat militārā joma.Nau jabūt sevišķi lielam speciālistam lai vienozīmīgi varētu pateikt ka X-3 CUBE ir Franču/Eiropas aviobūves intelektuālās  mazspējas apliecinājums. Pirmkārt jau jasaka ka  bīstamāku ierīci apkalpei un jo seviški pašažieriem, grūti izgudrot ! Kā redzam konstrukcijas specifika liedz to izmantot arī glabšanas darbos utt. Militāro jomu neskarsim. Šai ilustratīvajā (video) pelikumā skaidri redzama laba reklāma sliktam produktam.

* fly-by-wire-FBW (ang.)- lidot pa vadiem -elektrodistancionālā vadības sistēma.(EDS)
EDS- mehāniskās,hidrauliskās vadības sistēmu aizstājēja, dators interpretē pilota manipulācijas elektriskajos signālos kuri noraidās uz lidaparāta vadības virsmām.
*JKK  (jūras-kājinieku-korpus) -MARYNES
*ttd.  (taktiski-tehniskie-dati)
 Light armed reconnaissance helicopter*- viegli bruņots izlūkošanas helikopters.        

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru