Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2012. gada 9. aprīlis

Civilās kuģubūves principi Flotes izbūvē.

 Kara Flotei domāto standarta platformas saistas ar milzīgām izmaksām. Viens no izmaksu elementiem ir kuģa korpus. Korpusu izbūvē pielietotie militārie drošības standarti ir pamatiemesls to dārdzībai.  Militārās nozīmes korpusi ir no 2 līdz 4x dārgāki par savu civilo udensizspaida līdzinieku. Šī problēma sen piesaista kuģubūvētāju uzmanību.  Problēmas būtiba ir slēpta galaprodukta cenā !Nepieciešamība iegūt vienkāršu flotes ''karēvi'' spieda britus meklēt racionālākus risinājumus. Domājams ka pirmie  ekonomisko ''off-the-shelf ''*  principu ietvēra britu T-21''Amazon'' fregates. Ekonomiskie apsvērumi ir galvenie, kapeic pasules militārā kuģubūve arvien plašāk pielieto civili -militāro standartu. Kuģa izbūvi sadārdzina tā mērķnozīmi veidojošo apakšsistēmu izmaksas ! Saglabājot divus galvenos elementus korpusu un tehnisko ''uzkabi'' nemainīgus, galarezultātā projekts '' X-kuģis'' iegūst pasūtītājam nepieņemamu cenu. Katras valsts kuģubūvētājiem meklējot savus oriģinālus risinājumus cenas samazinājumam. Liekot atteikties no tradicionāliem izbūves risinājumiem. Kopējai tendencei paliekot nemainīgai, civiliem standartiem rodot plašāku pielietojumu militārajā kuģubūvē. Tiem pirmkārt realizējoties atbalsta-nodrošinājuma un amfībij platformās. Jomas līdervalstij Dānijai izbūvējot pirmo civili-militāro standartos balstītas ''Absalon'' fregates. Standarts iedalāms divos galvenos segmentos. Pirmajā , optimizētu militāras nozīmes korpusu piesātināšana ar civiliem elementiem un otrādi.Piemēram var minēt ASV amfībijplatformu ''San-Antonio''. Tā militārā korpusā integrējot lielu daudzumu ''off-the-shelf'' tehnaloģiju ieskaitot civilos radarus. Lielākā ekonomija iegūstama otrajā gadijumā. Pirmkārt aiztaupot korpusa izstrādes laiku un aprobežojas ar nepieciešamo militāro elementu integrāciju korpusā. Klasisks piemērs ir jauno britu daudzfunkcionālo-tankeru Afloat Reach and Sustainability (MARS). MARS korpusa ''pamatos'' ir norvēģu kompānijas ''Skipskonsultent'' ''Aegir'' hidrodinamiskais modelis.Ekonomiski un militāri attaisnojoši , jo šīs kategorijas platformas atrodas salīdzinoši zema apdraudējuma zonā. Ieroču un elektroniskā aizsardzības aprīkojuma konteinerizēšana ļauj kompensēt civilo standartus pavadošos trūkumus. Atsevišķos gadijumos ļaujot platformām darboties atrauti no aizsardzības eskorta. Civilā standarta pielietošana saistas ar vairākiem plusiem: izbūvēt lielas ''lētas''* platformas, iegūtais ''telpas efekts'' paver iespēju ātri izvērst konteinerizētās misiju sistēmas un pašaizsardzības bruņojumu*. Korpusa civilais izpidijums ļauj viegli organizēt tā izbūvi un turpmāko eksploatācijas atbalstu pasūtītāja stāpeļos. Būtiski pazeminot izmaksas un vienkāršojot eksploatāciju. Lielākās problēmas flotei saistas ar flagmaņu platformām tādām kā avionesis vai kreiseri un iznīcinātāji. Kā redzams militārai kuģubūvei negribīgi ,bet lēnām virzoties civilo korpusu pielāgošanai militārai mērķnozīmei.  Redzam ka : ''viss jaunais ir labi aizmirsts vecais''.


                                    Flotes reģionālā peldošā bāze.

 Vecā, jaunā koncepcija ir tirdzniecības kuģu pielāgošana specifisku militāru uzdevumu veikšanai. Viena no tādām paredz izveidot no 125.000t līdz 250.000 t. ūdensizpaida ''reģionālo'' peldošo bāzi. Koncepcija turpina attīstīt ASV reģionālās bāzēšanās ideju, nomainot armijas peldošos arsenālus ar aktīvi funkcionējošu peldošo bāzi.
Platformai pielāgojot standarta super konteinervedēja korpusu.  Līdzīgs risinājums rodams  pielāgojot standarta  tenkera  vai ''ro-ro'' klases kuģa korpusu komerciālā ''iznīcinātāja'' vai ''kreisera'' klases kuģu radīšanai. Ieroču un elektronisko sistēmu konteinerizācija ļauj ātri ekipēt kuģi paredzamam kaujas uzdevumam.  Konteineriem ļaujot konfigurēt kuģi triecien ,amfībiju ,humanitārai ,speciālo uzdevumu veikšanai. Paredzams ka tuvākajā nākotnē vairumam finansiāli racionāli domājošo valstu, flotes pamatu veidos šādi  bezsugas ''bastardi''. Tādejādi flotes apritē ienākot jaunai unversālai platformai, klasifikācijā izšķirot vien ūdensizspaidu 10,000 -15.000- 30.000 t.                    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru