Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2014. gada 29. jūnijs

Ukrainas aviotehnikas zaudējumi.

Zaudējumus segmentējost divu veidu lidaparātos helikopteros un lidmašīnās. Tradicionāli lielākie zaudējumi jebkurā mūsdienu karadarbībā  tiek saistīti ar armijas aviāciju ,helikopteriem. Iemesli to darbības lauks atrodas tiešā saskarsmē ar pretinieku. Kaujastehnikai nākas  apsorbēt lielu daudzumu vieglo strēlniekieroču un atbalstieroču uguni. Lielākos draudus helikopteriem rada vieglās zenītsistēmas- /Strela/Igla PeZRS. Iemesli ,helikopteri atrodas šo sistēmu efektīvajā ugunspārklājuma laukā un ir manevrā inerts mērķis. Pretpasākumi pirmkārt saistas ar tehnisko ekipējumu pasīvo aizsardzību. Lētēkais tehniskais ekipejums ietver raķešu starta un tuvošanās vektora IS/UV sensorus, IS/UV diapozona ''sveču'' mānekļu izsējas automātus un IS/UVdiapozonā darbojošos cēzija lampas malduguni. Dārgākā komplektācijā, nomenkalatūru ietilpst mērķētu lāzerpretdarbības kompleks -DIRCM. Minētā helikopteru aizsardzības nomenkalatūra ietver arī kontruktīvos drošības elementus. Ar to saprotot pirmkārt konstruktīvo minimumu, helikopteru degvielas un dzinēja aizsardzības mehānismus. Pamatelementi ietver degvielas sistēmas tvertņu ''pašlāpīšanos'' izpildijumu ar degvielas-gaisa pretdetonācijas oderējumu kā arī ugunsgrēka neitralizācijas gāzi. Diviem elementiem pasargājot helikopteru no aizdegšanās un detonācijas.Kaujas bojājumu radīto seku lokalizācijā un neitralizācijā lielu lomu spēlē ugunsdzēšanas efektivitāte. Tieši šo minēto konstruktīvo drošības elementu trūkumi PSRS un Krievijas ražotos Mi-8/17 helikopteros atspoguļojas letālo zaudējumu skaitā. Kā rāda pasaules pieredze pārskaitīto konstruktīvo elementu klatesamība ļauj vispārējas nozīmes helikopteram apsorbēt Strela/Igla vai ''Stinger'' raidijumu. Minētās apakšistēmas novērš degvielas uzliesmošanu vai eksploziju. Tālāk piezemējoties autorotācijas režīmā, tas ir ar nestrādājošiem dzinējiem. Redzam konstruktīvo drošības elementu trūkumi kuri Mi-8 liedz veiksmīgi pabeigt autorotāciju*, eksplozija ! Veiksme bij tuvu ... Iemesli ,degvielas sistēma neietver degvielas pārtraukšanas automātiku un iztrūkst efektīvas ugunsdzēšanas sistēma.

                                                         
Krievijā un citās valstīs ieskaitot Ukrainu joprojām izmantojot ogļskābo gāzi ( CO2). Pretstatā, ASV un vairumā partnervalstu helikopteru un lidmašīnu ietver automatizētu un manuāli aktivizējamu ugunsdzēšanas sistēmu. Tā aptver netikai ekipāžas un kravas nodalijumu, bet arī degvielas tvertnes un dzinēju. Dzēšanā izmantojot augsti produktīvu sintētisko gāzi Halon 1301. Bromatriflormetāna gāze pat niecīgā daudzumā spēj pārraut starpmolekulu saites kuras veido gaisa degvielas maisijums pirms detonācijas. Tai preventīvi novēršot aizdegšanos vai eksploziju. IL-76 transportlidmašīnas zaudējums. Lidaparāta notriekšanas fakta tehniskie iemesli ir līdzīgi helikopteru sadaļā minētiem, bāzes aizsardzības ekipējuma trūkumiem. Ekipējuma trukums ļauj  lidaparātu izmantot ierobežoti, tikai zema apdraudējuma apvidū. Svarīgi ka zaudējums uzrāda Ukrainas militārās vadības funkcionālo mazspēju. Autoram grūti noticēt ka militārā pavēlniecība ignorēja iepriekšējo lidaparātu zaudējumu faktus. To skaits norādija uz pretinieka PGA tehniskām iespējām un apdraudējuma areālu. Autors, bez ilūzijām Ukrainas militārā vadība atrodas zem politiķu diktāta. To nospraustiem Napaljona plāniem klaji ignorējot valsts militārās iespējas un pretinieka radīto apdraudējumu. Politiķiem tieši virzot kaujaslauka uzdevumus. Vienvirziena biļetes izsniedzēji IL-76 apkalpei un armijas personālam  atrodas politiķu rindās. Atgadijums ar IL-76 notriekšanu ir interesants netikai ar tehnisko sadaļu. Lidaparāta piezemēšanās, ielidošanas laiks un glisādes vektors pretiniekam tapa zināms no aviodispečeru dienasta ! Apzināti vai ar radiopārtveršanas palīdzību, rādīs laiks. Ukrainā saistībā ar IL-76 notriekšanu virmo sabotāžas lieta kura vērsta uz pārmijniekiem, aviodispečeriem. Informatīvā noplūde, liedza realizēt tumsas un tuvošanās vektora sniegtās Il-76 izdzīvošanas priekšrocības ! Gadijums tikai norāda ka AT-operācija lēnām pārtop par pilnvērtīgu karadarbību. Ukrainas politiķu izsludinātā ''pāris dienas,augstākais nedēļu'' ilgā AT- operācija ir pārvērtusies par 60 diennaktīm ar neprognozējamiem termiņiem un iznākumu.
    
 drošibas elementu trūkums Mi-8 liedz veiksmīgi pabeigt autorotāciju*-autoram ir  ''de javu'' aizdomas, Mi-8 eksplozijas kadrs nāk no Sīrijas nemiernieku arhīva. Ilustrācija uztverama tehniski, nemaina būtību.
                                                          

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru