Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2017. gada 5. marts

Kaujas sakari,Link16-TUNA.

ASV perspektīvo pētijumu aģentūras DARPA paspārnē realizēta Tactical Undersea Network Arhitecture (TUNA) sakaru drošibas atbalsta arhitektūra. Mūsdienu tehnaloģiskās karadarbības pamatu veido precizā navigācija un Sakari. ASV izveidotā tīklā bāzētās karadarbības (TBK) koncepcijas pamatā atrodas datu apraides protokoli Link-1/-4A/-11-TADIL-A/-B/-14/-16/-22.
Dažādie apraides protokoli funkcionāli savieno PGA sistēmu ,flotes kuģus ,aviāciju un armijas daļas vienotā datu laukā. 2017 gada N3 ''Combat Aircraft'' žurnāla beigās ,aizvēruma lapā Link16- funkcionālai drošībai veltīts ''Tactical communications head undersea'' raksts. Raksta ievadā norādot uz Krievijas un Ķīnas darbiem un panākumiem radioelektroniskās cīņas jomā. Pēdejos gados Krievija un Ķīna ir izvērsušas jaudīgas sauzemes ,gaisa un jūras REC sistēmas kuras orjentētas uz datu tīklu darbības traucēšanu un bloķēšanu. ASV aizsardzības departaments ir apzinājis draudu specifiku un izstrādā labāk aizsargātu sakaru sistēmu. DARPA piedāvātā aizsargāt radiosakarus ar TUNA sistēmu. Risinājums apvieno jūrā vai Okeānā izvēršamas relej-bojas ar 40km optisko kabeli. Sistēms TUNA izvēršana kaujas teātrī var notikt ar aviācijas vai kuģu palīdzību. TUNA relej-bojas ļauj daļēji pārvarēt REC radītos aizsardzības vaļņus. Problēmu ilustrējot ar aviācijas piemēru.Informācijas lauku veido  datu apraides sistēma Link 16. Pieaugot attālumam starp raidītāju un uztvērēju samazinās radioviļņu enerģētika un pieaug apspiešanas ievainojamība. Pretiniekam mērķtiecīgi apspiežot enerģētiski liesinātos Link16 diapozona signālus


TUNA risinājuma gadijumā signāla ''atbalstam'' izmantojot relej-bojas. Lidaparātam datu noraidei izmantojot līdz 40km attālu relej-boju kura savienota ar 40km optisko kabeli ar līdzīgu relej-boju. Izvērstam relej-boju tīklam ļaujot aviācijai izveidot drošu datu saņemšanas tīklu 120km attālināti no REC iedarbes optimumam frontes. Jautājums,kapeic TUNA ? Krievijā sauzemes armijas REC sistēma Krasukha-4/1RL257/ un citas paredzētas pretinieka radiolokātoru ,vadības līniju bloķēšanai.
 Aviācijas datu apraides sistēmas radiohorizonta sniedzamība 400/700km. REC sistēmas bloķējošā iedarbe pret radiolokātoriem 40/60km ,bet datu apraides sistēmām 200km, traucējumi līdz 300km. Tātad ,Link16 ievainojamība pieaug ierobežotos karadarbības teātros. Piemēram,Baltijas jūra, Melnāsjūras, Dienvidķīnas jūra. Kapeic, Tuna relej-boja ar 40km starpsoli ? Maksimālais REC sistēmas iedarbes robeža pret apraides datu sistēmu-160km. Lidaparātam darbojoties  maksimāla signāla apspiešanas zonā relej-bojas ļauj izveidot starp 2 objektiem 120/160km drošus sakarus. Vienam lidaparātam atrodoties aiz frontes ,bet otram frontē vai attālināti izveidojot ķēdi. Sistēmas izvēršana var notikt tikai spēku kontrolētā areālā. Piemēram,Baltijas jūras areāls. Interesanti ,ka risinājums ir salīdzināms ar  karalauka katelefonkabeli ! Aktuālitāti apliecina Ukrainas karalauka pieredze. Taktiskā līmenī sakaru problēmas praktiskā līmenī ir ātrāk,drošāk un vienkāršāk realizēt ar vecu ,bet pārbaudītu līdzekli,karalauka kabeļa palīdzību. Šodien to var aizstāt komerciālais optiskais kabelis apveltot radiostacijas ar TUNA īpašibām.  Autors, atkāpei kara apstākļos komandieris kurš zaudējis vienības vadību un nau centies to novērst ar jebkuriem tam pieejamiem līdzekļiem ir sodāms ar nāvi. Problēma saglabā aktualitāti NATO pirmās līnijas valstīs. Sauzemes armijā Link-4/-11/-14/-16 datu sistēmas nodrošina kaujas vadības centrus, zenītsistēmu un armijas aviācijas funkcionēšanu. Problēma ,atrašanās tiešā saskarsmē ar pretinieka REC sitēmu. Risinājums, Sauzemes karalauka TUNA analogs-optiskie kabeļi un 8-10km IS-sakaru relejstacijas. Atkāpei ,te atklājas JAS39 izmantojamā TIDLS /CDL39 sistēmas priekšrocība. CDL39- apvieno 4 platjoslu kanālus, nodrošinot 2 virzienu reāllaika datu straumējumu. Zviedrijas TIDLS/CDL39 atšķiras no Link-16  ar sava veida primāro radio-bojas principu un iespēju reāllaikā straumēt visus lidaparāta sensoru iegūtos datus. Iespēja veidot līdz 4 lidaparātu  lielus autonomus kaujas formējumus. Pateicoties TIDLS sistēmas ražībai JAS-39C/D platforma tiek apveltīta ar unikālām taktiskām īpašibām. Nesēja raķešu raidijums + atālinātas platformas sensora virsvadība. Principi kādi tiek realizēti ''Aegis'' kreiseru PRA orderu aizhorizonta raidijumu realizācijai.  Kapeic ASV nepielieto TIDLS/CDL39 analogu Link-22 ? Atbilde ir sistēmas izmaksas. ASV koncepcijas pamatā ir lielapjoma GS. To eksplotācija ir jabūt finansiāli optimālai ,bet trūkumi novēršami ar citu atbalsta sitēmu palīdzību. Zviedrijas gadijumā jareiķinās ar kompaktiem spēkiem kur trūkumiem nau vietas.      
                                                     

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru