Sekotāji

ceturtdiena, 2018. gada 9. augusts

Ukrainas Gs ,krustceles.

  2014 gadā Krievijas izvērstā agresija pret Ukrainu deva paātrinājuma impulsu apjomīgām politiskām, ekonomiskām un militārām pārmaiņām valstī. Militārā jomā aptverot organizātorisko jomu un ieročus, novērojas NATO standartu ieviešanas tendence. Tai pirmkārt skarot komandvadības jomu; sakari! Kā otrā un būtiskākā būs valsts Gs novecojošo modeļu aizstāšana. Krievijas agresija izsauca pretdarbību, Ukrainas un ASV militāri-politisko kā arī ekonomisko saišu nostiprināšanos.  ASV izdalītās militārās palīdzības paketes apjoms 4 gadu laikā ir pieaudzis no 100 milj.$ līdz 500 milj.$. Plāna, pretdarbība agresijai ietvaros Ukraina var pretendēt uz augstākās labvēlības statusa piešķiršanu. Iegūstot piekļuvi ''atbalsta'' finansējumam un ASV izcelsmes ieročiem. Šodien, ASV Gs atrodas pārapbruņošanas ceļa sākumā , notiek F-16/15 aizstāšana ar F-35A ''Lighting-II''. Ukrainas Gs problēma ir  parka skaitliskā nepietiekamība* un rezervesdaļu atkarība no Krievijas. Izraisa eksploatācijas ierobrežojumus.  Skaitliski , kaujas ierindu veido 64 lidaparāti no kuriem triecienlidmašinas veido 13 Su-25 un 12 Su-24. Vērtīgāko sadaļu veido 39 taktiskie-iznīcinātāji :18 -Su27 un 21 MiG29. Tātad, skaitlis 64 jadala ar 4 modeļiem un iegūstam priekšatatu par parka kaujas gatavības rādītāju, tā nodrošināšanas problēmām un kopējiem eksploatācijas izdevumiem.  Neskatoties uz divos gados veikto 70 lidaparātu renovāciju un modernizāciju to resursa starpsolis ir pietiekams nākamo 10 gadu eksplotācijai. Minētā laika perjodā ir japieņem politisks lēmums un jauzsāk parka aizstāšana. Eksplotējamo lidaparātu modeļu borta tehniskais aprīkojums un ieroču liste neatbilst mūsdienu kaujas prasībām. Kā pierāda 4 gadu ilgusī  Krievijas agresija , Ukrainas Gs lidaparātu tehniskais aprīkojums un bruņojums nespēj neitralizēt agresora aviācijas un armijas aktivitātes. Lai labotu situāciju, 2018 gadā Ukrainā ar tehnikas demonstrējuma vizīti ierodas ASV Gs F-16 C/D. Turpmāk ,video Ukrainas Gs pilota iegūtie iespaidi, raksturojot Su-27 v F-16 pretstatos. Pilotam izdalot sekojošus: Su-27 tehniskos lielumus sniedzamība/ dežūras ilgums, paātrinājums/bremzēšana, uzbrukuma leņķis AoA (spārna leņķis pret ''vēju'') un manevra amplitūdas raksturlielumu pārākumu. Norādot uz Su-27 ''gaiss-gaiss'' tuvcīņas dominanti* , bet noklusējot par MiG-29. Pie F-16 plusiem uzskaitot : avioniku, ieročus. Kā arī sniedzot savu vērtējumu ASV un Krievijas pilotu sagatavošanas praksei*.


 Autors, īsumā, kas palika ēnā ? Pirmkārt, platformas Su-27/30 ir smagsvaru klasei piederīgas ar svara  izraisītiem: +/- . Viens no tādiem plusiem: degvielas apjoma pārākuma radīta sniedzamība, klātbūtnes-izgaidīšanas laiks. Otrkārt , Su-27/30 konstrukcijas fenomenālā manevrētspēja ''pēc grīstes'' un ļoti zemos V= 400km/h !  Manevrs plaknē , nozīmē ātruma-enerģijas -augstuma zaudējumu kuru jaatjauno. Aviācijas bauslis Nr.1: augstums + ātrums=dzīvība ! Pretstatam , lielākais vairums* P3/4 platformu, ''gaiss-gaiss'' tuvcīņa aprobežojas ar V=700+km/h, manevra optimumu. Šodien,  varbūtējās manevra tuvcīņas iznākumu noteic platformu nesamie ieroči. Tuvcīņas raķešu tehnaloģiskai kvalitātei aizēnojot nesēja manevra raksturlielumus. Atkāpei, atšķirībā no Su-27/30 ar tehniski ierobežoto tālcīņas ''gaiss-gaiss'' VR listi,  F-16 ieroču listē dominē konfliktos labi pārbaudītas tālcīņas ''gaiss-gaiss'' VR.  Lidaparāta Su27/30  gabarītu izraisīto sniedzamību , klātbūtes-izgaidīšanas laiku neitralizē F-16 modulārā koncepcija. Zemspārnu piekares un formai piekļaujošas degvielas tvertnes. Piemēram, pēc 2018 gada apriļa Nr 94, ''AIR International'' žurnālā publicētās informācijas.  3 Baltijas valstis , kopumā ar 175.200km2 veido aptuveni 1/4 Ukrainas teritorijas. NATO Baltijas gaisa policijā ietverto Beļģijas GS F-16 patruļas standarta konfigurāciju veido 2+2 Aim120B/Aim9M ''gaiss-gaiss''VR un 2x370 ASV gal./1400l PDT*nodrošina 90min.-ilgu patruļu.* Sniedzamības un klātbūtnes laiks ar uzviju nodrošina 3 Baltijas valstu teritoriju pārklājumu.  F-16 popularitātes''trumpju dūži'' ir : augstais tehnaloģiskais izpildijums, modularā uzbūve , harmoniski modernizācijas etapi, zemas iegādes un eksploatācijas-h izmaksas.  F16 trūkumi, bāzēšanās skrejceļa kvalitāte un ar to saistītie organizātoriskie pasākumi, laiks un izmaksas. Ģeometriski nelielas valsts un tehniski attīstīta pretinieka fizisks tuvums, robeža- izraisa F16 sauzemes avb. augsto ievainojamību.  Apskatot lidaparātu kā sistēmu, kompleksu tehnisko un ekonomisko rādītāju summā F16 ir nepārspēts masveida tirgus līderis. Su27/30 iegāde ir salīdzinoši nedārga, bet eksploatācijas-h ir samērojama ar analogu F-15C/D. Lielākās atšķirības starp F16 un Su27/MiG29 izgaismojas netikai tehniskā aprīkojuma kvalitātē, bet kaujai gatavs statusa sasniegšanai patērēto resursu apjomā.  Zemāka kvalitāte patērē vairāk līdzekļu. Indijas un Malāzijas Gs  Su30MKI/M eksploatācijas pieredze. Nobeigumā ,Ukrainas Gs neatkarīgi no izvēlētā varianta, lietotu+modernizētu vai jaunbūvētu F-16 iegāde, sniegs rindu priekšrocību. Pāreja uz vienota modeļa parku automātiski izraisa ekonomisko un militāro efektu.  Sarūkot Eksplotējamo lidaparātu Modeļu skaitam un uzturēšnas , eksploatācijas-h izmaksām tiek iegūts svarīgs multiplikācijas efekts ,vairāk  eksplotējamu lidaparātu,  trenētu pieredzējušu, kaujai gatavu pilotu. Nemazsvarīgs valsts Gs kaujas gatavības rādītājs ir spēja veikt lidaparātu tehnisko apkopi, remontu , rezervesdaļu avotu pieejamība. Ilustrācija ,  F16 eksploatantu loka plašums ļauj Venecuēlai uzturēt F16 parka kaujaspējas neskatoties uz ilgstošu ASV embargo !

skaita nepietiekamība*- Ukrainas Gs pirmas Krievijas iebrukuma un Krimas ps. okupācijas skaitliski ietvēra 66 MiG29(vāja teh. kondīcija) ,zaudēja Krimas ps. Belbekas/Sevastopoles avb. kopā ar 45 MiG 29/ 4 L39.

Lielākais vairums*-izņemot F-22A ''Raptor'' un EF-2000 ''Taifun'' 9000m-18.000m ešalons ,manevrs V=1300-1500km/h

90min.-ilgu patruļu*- 3 Baltijas valstu gadijumā 90min. ir  vairāk kā pietiekams ''teātra'' kontrolei.  V=750/800 km/h, paātrinājuma-forsāža izmantošana V=1300km/h samazina ... Lidparāts var izmantot papildus 2 formai piekļaujošas (Comformal Fuel Tank) virspārna, degvielas tvertnes ,sniedz 2x1703 l  papildus rezervi, kopumā 6000l+, konvertējot vajadzīgā : ātrumā , sniedzamībā, klātbūtnes laikā.

tuvcīņas dominanti*- tikai tīri kinētiskā  ar borta lielgabalu divcīņu , bet tā zūd līdz ar tuvcīņas ''gaiss-gaiss''VR izmantošanu. Tuvcīņas VR: sensoru, svars- dzin.impuls-tālums, aktīva divirz. datu  apmaiņas, trajekt. korekcijas iespēja: AIM-132/ Piton-5 /AIM2000 IRIS-T/ AIM-9X blok-I/II pārsvars pār R73M1/-2, R-74.                                                    

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana