Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2025. gada 27. jūlijs

Ekranoplāni-pievirsmas efekta lidmašinas.

  Aktīvākie zinātniski pētnieciskie un kostruēšanas darbi ar pievirsmas efekta lidaparātiem noritēja Vācijā un ASV p.gs. 60-70 gados. Rietumos pēc prototipu izmēģinājumiem tālākie darbi apsīka. Iemesls, materjālu, dzinēju mazpiemērotība eksplotācijai jūras apstākļos. Turklāt trūka  arī efektīva kaujas pielietojuma nišas. PSRS kā vienīgā valsts kura atļāvās turpināt darbus pie daudzsološā virsmas efekta ''brīnumieroča''.  Tiem vainagojoties ar 100t. celtspējas,  286 t. ekranoplāna ''Luņ'' raķešnesēja radīšanu.  Tradicionāli, PSRS/Krievijā no Rietumiem pārņemtām idejām- koncepcijām izpaliek kritiskā tehniskā izvērtēšana. PSRS /Krievijā pēc finansu resursu apguves un pēkšņa militārā pielietojuma lietderības trūkuma konstatācijas, tālākie  darbi pie virsmas efekta raķešnesēja izsīkst. Militāri tehniski, ekranoplāns nevar darboties vidē kur dominē pretinieka flotes klāja vai krasta aviācija. Zaudē zemo augstumu sniegto radiolokācijas maskēšanos un ātruma priekšrocību. Laikam ejot, ASV interešu projekcija pārvietojas no NATO kaujas teātra uz Āziju. Klusā Okeāna kaujas teātris raksturojas ar lieliem attālumiem un ūdens platībām. Arī pretinieks vairs nav ekonomiski vājš un tehnaloģiski primitīvs kā PSRS. Šodien,ASV galvenais pretinieks ĶTR. Valsts kuras tehnaloģiskās un industriālās iespējas tālu apsteidz Eiropas NATO un plecu pie pleca konkurē ar ASV augsto tehnaloģiju projektos. Ķīnas BS  vienlaicīgi attīsta vairākas perspektīvas bruņojuma programas kuru mērķis ir neitralizēt ASV JS spēku Globālās klātbūtni, ietekmi. To ietvaros radītiem ieročiem ir japadara mazefektīva ASV JKF darbība Klusā Okeānā un Āzijai pieguļošo jūru reģionos. Aktuālākie apdraudējumi ir : pretavionešu balistiskās raķetes, sevišķas tāldarbības hibrīd-zenītsistēmas, kosmiskā- reāllaika-navigācija* ar 5G/6G sakariem,  kosmiskā reāllaika optiskā un radiotehniskā/ISAR izlūkošana, virsūdens, zemūdens un gaisa droni, jūras mīnas, ātom-hibrīd enerģētiskās zemūdenes*, ātom-zemūdenes, aviācija un avioneši kā arī elementārs virsūdens kuģu skaits. Dienas aktualitāte, kādā veidā ASV JKK* - var nodrošināt spēku klātbūtni un manevru teātrī kur pretiniekam pieder virsūdens un zemūdens pārākums ? Viens no tehniskiem risinājumiem var būt ekranoplāni ! 

                                                     
                                                Vācijas, AirFish -virsmas efekta ekranoplāns.

 Pagātnes tehnaloģiskās barjeras materjālu, dzinēju un pilotāžas automatizācijas jomā šodien ir atrisinātas.  Ekranoplāna korpusam izmantojot jahtu un stealth -kuģos pielietotos* kompozitmatejālus ļauj atrisinot jūras eksplotācijas noturības jautājumu.  Enerģētiskā sadaļā izmantojot hibrīd dzinējus, baterejām darbināmus elektrodzinējus ar uzlādes kontūrā ieslēgtu kompaktu gāzturbīnas-elektroģenerātoru. Zemā lidojuma takas (2,2/10m) automatizācija ietver Lidar/mm-radiolokātoru. Jauno tehnaloģiju un materjālu kopumam nodrošinot  ekranoplānu tehnisko raksturlielumu kvalitātes pieaugumu. Turklāt ,spriežot pēc ASV kompānijas ''RegentCraft Defence'' aktivitātēm, uzsvars tiek likts uz hibrīd-ekranoplāna-lidlaivas konstrukciju.

                                                       
                                                      Virsmas efekta-lidlaivas apvienojums.

 Apvienojot virsmas efekta un klasiskās lidlaivas airodinamikas izmantošanu , nodrošina pielietojuma elastību, adaptāciju laikapstākļiem.  Šodien, funkcionējoša Elektrodzinēju virsmas efekta lidlaivas spējās ir ar vienu elektrouzlādi nogādāt 10-12 pašažieru ar  ātrumu 160km/h aptuveni 250km distancē.   Atšķirībā no ekranoplāna -''Luņ'' jaunā hibrīd-ekranoplāna lidlaivas versija ļauj izmantot augstumus sākot no 2m līdz 10m+  kā arī nodrošinot drošu piezemēšanos jūrā ar 3 baļļu viļņošanos (3,5m)!  Šodienas batareju tehnaloģijas, energoblīvums  nodrošina- 23m3 kravas tilpuma un 1600kg nogādi līdz 900km distancē bet līdz 2030 gadam batareju energoblīvums pieaugs un minētā distance var trīskāršoties. Militārā versijā lidaprāts spēs veikt sekojošus uzdevumus: attālu garnizonu apgādi, SAR (meklēšanas -glābšanas), Pretzemūdeņu- sensora ,  izlūkošanas un triecienuzdevumus tai skaitā autonomā drona režīmā.  Jaatzīmē ,ka karadarbība Ukrainā virsūdens dronu jomā drīzumā papildīnāsies ar jaunu triecienieroci - virsmas efekta mini dronu- lādiņu. Pēc primārās informācijas mini VED-L (virsmas-efekta drons-lādiņš) ietvers līdz 10 kg sprāgstvielas. Priekšrocības atšķirībā no jūras trieciendrona: ātrums pieaugums, trūkst raksturīgo pavadošo demaskējošo elementu- deguna šķēlējviļņa un motora radītās ķīļa sliedes.  Pateicoties nelieliem gabarītiem, lidojuma augstumam un ātrumam tā atvairīšana agresora flotes platformām ir praktiski neiespējama. Apveltot  jūrasdronus ar dronu mātes funkcijām, precīzāk virsmas efekta-lādiņa droniem iegūstot  jaunu taktiku:  a)- drošu , līdz 10km no mērķa ,virsmas efekta dronu-lādiņu izvēršanas distanci. b)- uzbrukuma ātruma pieaugums no 2,5x līdz 3x no 32/40Me(56/72km/h) līdz 180km/h ! c)- virsūdens kuģim nepastāv izredzes aizbēgt no pievirsmas drona -lādiņa vai to nomanevrēt..d)-minimizē pārtveršanas iespēju....e) - nepastāv iespēja atvairīt uzbrukumu ar helikopteru vai aviācijas palīdzību (laika trūkums, mērķa niecigie izmēri +ātrums) f)- daudzskaitlīgs uzbrukums mērķim rada nelielus bet daudzskaitlīgus bojājumus, ierosinot cīņu ar bojājumu lokalizāciju, novēršot uzmanības fokusu no sekojošā galvenā uzbrukuma. Virsmas efekta lidaparāti un mini-droni ir jauna transporta un ieroču tirgus niša. Autors, te piebilde, jaacerās divas būtiskas lietas: ĶĪNA šodien atrodās tālu priekšā- batareju tehnaloģiju jomā un turpina atrāvienu bet N2-Ķīnas inženieru kvalifikācija apvienojumā ar attīstītu industriālo bāzi -pārņem, uzlabo un masveidā tirāžē jebkuras vērtigas idejas un tehniskos risinājumus 4x ātrāk par Eiropu vai ASV !       


JKK*-Jūras Kājinieku Korpus/MARYNE/  

jahtu būvē un Stealth-kuģubūvē pielietotos*-pirmkārt Zviedru, Norvēģu un ASV...  

kosmiskā reāllaika navigācija* -GPS/Gallileo/Glonnas/BaiDo ir ģeosinhronās- 22.000km orbītas pavadoņi ar -1s.(0,5s+0,5s=1s)  signāla aizturi/dreifu/ laikā. Atšķirība,  Zemorbitālā signālnavigācijas zvaigznājs(500-1000km)- aizture -7ms.-reāllaiks ! Iztrūkst virsmas atbalsta, retranslācijas , signāla korekcijas apraides stacijas ! Dronu jomā--> 1 sek.  v  7ms =0,007sec. 2028/30 gada ikdiena, komercapritē Reāllaika navigācija notiks ar -1cm-3cm precizitāti- dronu-automašinu autonomija bez sarežģītiem virsmas atbalsta elementiem(tehniskā redze, Lidar utt.-Tesla.) ! Iespaidīgs izmaksu sarukums uz saražoto vienību !   

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru