Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2010. gada 11. oktobris

1.Helikopteri un evolūcija.

Jaunais gadsimts domājams ienesīs būtiskas izmaiņas helekopteru uzbūves jomā. Pastāvošām helikopteru konstrukcijām piemīt viens būtisks iedzimts trūkums, nelielais ātrums. Pieņemtais eksplotācijas ātrums atrodas 260-300 km/h robežās. Izskaidrojams ar konstrukcijas īpatnībām un saistās ar eksploatācijas ekonomiskumu. Analoģiski, automobīlim ātrums 90-110km/h ekonomiskās eksploatācijas kreiser ātrums. Salīdzinājumā, vairums vieglās aviācijas lidmašīnu degvielas ekonomijas ātrumi atrodas 300-400+km/h robežās. Militāriem eksploatantiem ātruma rādītājus minot kā galveno saistošo elementu.
Bieži tādi apkārtējās vides faktori kā vējšs vai augstkalnu apvidus šo nelielo ātruma robežu padara par grūti sasniedzamu mērķi. Tādejādi videi būtiski koriģējot kaujas plānus.  Tie ir galvenie ''militārie pamatiemesli'' kādēļ lielākajās helikopter ražotājvalstīs norit inženiertehniskie izpētes darbi šī trūkuma novēršanai. Kā līder valsts principiāli jaunas konstrukcijas ieviešanā jamin ASV.
 V-22 OSPREY Izveidojot jaunu lidaparātu klasi konvertoplānu--V-22 OSPREY.
Konvertoplāna programa realizējās kā ASV bruņoto spēku starpšķiru projekts.
Tā priekšrocība, ātrums un darbības rādius, vienlaikus saglabājot helikoptera īpašības.
Spējās ir kreisēt ar aviācijai raksturīgiem ātrumiem 490-530km/h , divreiz ātrāk par helikopteru ! Pateicoties spējai realizēt tradicionālo lidmašīnu lidojuma profilu, konvertoplāns spēj darboties lielākā attālumā un augstumā. Taktiskā līmenī šādu lidaparātu esamība ļauj paplašinat manevra areālu.
Pirmkārt, ļauj ASV JK korpusam uzlabot desanta taktiku, atvirzot desantēšanās līniju 160+km atstatus no krasta.  Iespēja veikt speciālās operācijas kuru veikšana prasa sniedzamību ,ātrumu un kompaktu ''atspēriena punktu''. CV-22 OSPREY specuzdevumu gadijumā , būtiski reducēt ķēdes elementu skaitu.
OSPREY eksploatācijā.
Katrai konstrkcijai ir arī savi trūkumi. Konvertoplāni savā uzbūvē,eksploatācijā  ir sarežģīta un dārga sistēma. CV-22 OSPREY  2005 gada vienības iegādes cena 84 miljoni.USD.  Dārgi !

Salīdzinājumam helekopteru un lidmašīnu cenas:

UH60M/L-12-17miljoni $,-14ekip.karēvji. 
Puma/Kaguar -17-23 milj.$,-18-24ekip.karēvji.
Mi-17V5--6-7 milj.$,-35ekip.karēvji.
NH-90--30 milj.$-16-20ekip.karēvji.
EH-101--40milj.$-24ekip.karēvji.
CH-47D/F-80-100milj.$-48-54ekip.karēvji.
Transportlidmašīnu :
C-130J-75-80milj.$
C-27J-25-28milj.$
C-295 -27milj.$

Augstāk minēto īpašību kopums neļauj tiem kļūt plaši izplatītiem. Vienīgā eksploatant valsts  ir ASV.
Turklāt pieminētie tehniskie plussi nav tik vienozīmīgi salīdzinot ar iegādes un eksploatācijas izdevumiem. Valstis kuru aizsardzības budžeti nav tik lieli kā ASV,  minēto lidaparātu iegāde un eksploatācija ir apgrūtinoša. Saistot šo atziņu ar tādām valstīm kā: Lielbritānija,Francija, Itālija, Spānija, Kanāda, Austrālija, Japāna, D-Koreja.
Tādejādi konvertoplāni  lidaparātu vēsturē paliks kā ASV ekonomiskās lielvaras apliecinājuma atribūts.
Bet problēma palika un meklējumi ātruma jomā turpinās.
Galvenā nostādne,  risinājumam jabūt tehniski vienkāršam un ekonomiskam.
Kā noprotam konvertoplāns nav vienkāršākais tehniskais risinājums.  
  

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru