Sekotāji

Powered By Blogger

piektdiena, 2010. gada 22. oktobris

JAS-39 GRIPEN-Cīņa par vietu zem saules.


ZVIEDRU aviobūvētāji ir uzsākuši cīņu par vietu zem saules.
Ar to izprotot dalību starptautiskajos aviotehnikas tirgos .
Pašreiz divi lielākie no minētiem ir Brazīlijas un Indijas izsludinātie.
Zviedru galvenās cerības saistās ar abiem minētiem tirgiem.
Bet vai JAS-39 NG (Next Generation) -jaunā paaudze, būs spējīga uzvarēt savus oponentus ?
Oponenti minētajos tenderos ir  F/A-18E/F Super Hornet, EF2000 Taifun , Rafael un MIG-35.
Kādas izredzes ir zviedru JAS-39NG Gripen ?
Apskatīsim JAS-39 C/D un NG veidolu tas ir jaunveidoto E/F variantu.
Zviedru NG-koncepcija pamatos balstās uz militārā āviācijā populāro steroizācijas ceļu.
Steroidi- sportā pielietoti muskuļu massas audzēšanai. Ārēji platformai saglabājot nemainīgu airodinamisko kompozīciju izmaiņām pakļaujot ģeometriskos izmērus un tehnisko aprīkojumu. Šāds risinājums ļauj ražotājam īssā laika posmā radīt spējās krietni uzlabotāku platformu.
Airodinamiskā čaula ir laika gaitā pārbaudīta un droša, sevī neslēpjot pārsteigumus.
Izvēlētais risinājums pirmkārt saistāms ar risku minimizāciju, finansu un tehniskajā jomā.
Ļoti būtiski mazbudžeta projektam tādam kā JAS-39NG.
Jauzsver ka šādu attīstības ceļu ir izvēlējušies vairums mūsdienu taktisko-iznīcinātāju ražotājvalstu.

Bāzes projekts/// modifikācija vai projekta apzīmējums (25%-par cik palielināti ģeometriskie izmēri)-projekta realizētāj valsts.
 Sekojoši :
F-16///F-2(25%)- ASV /Japāna ,
F/A-18C/D/// E/F(25%)-ASV,
Su-27/30/// Su-35(25%)-Krievija ,
JAS-39C/D/// E/F (25%)-Zviedrija

Taktiski-Tehniskajiem Dati (TTD) 
Zviedru JAS-39C/D Gripen



  •   JAS 39A/B/C/D Gripen 
  • Efektīvā Atstarojošā Virsma - 2,3 m2(A,B,C,D) , 0,8- 1,6 m2 (E/F)
  • Massa sausā (armatūra, bez degvielas un bruņojuma)
  • 25% lidmašīnas svara veido oglekļa šķiedras materjāli t.s.-80% planiera virsmas.(A,B,C,D) 
  • 6600kg A/B/C/D
  • Massa normālā.
  • 8.600-9.450kg A/C 
  • Massa maksimālā(uzpildīts un bruņots)
  • 12.474-12.500kg 
  • 14.000kg C/D
  • 16.000kg E/F 
  • Iekšējās degviela bāku ietilpība.
  • 2268 -2300 kg/ 3200kg E/F
  • Pārdzīšanas tālums ar- Piekares Degvielas Tvertnēm (PDT).
  • 3000km C/D
  • 4100km E/F
  • Kaujas rādiuss.
  • 800km-gaissa cīņas (2VR AIM120 +2 VR AIM9/132)  bruņojuma konfigurāciā.C/D
  • 1300km - 6 VR g-g(700-800kg)+PDT(piekaramā-degvielas-tvertne) atrašanās robežā- 30 min.(E/F)
  •  Dzinēja vilkme.
  • RM12B (F404GE400)
  •  5600kg/s-Neforsētā, 8500kg/s Forsāža (A,B,C,D)
  • Vilkme kaujas variantā var tikt palielināta par 8-10%.
  • F414 (E/F) 
  • 6300kg/s-Neforsētā, 9,900kg/s Forsāžā .E/F
  • Energobruņotība-Vilkmes-Massas-Rādītājs  ( TWR-Trust-Weight-Ratio)
  • Pietuvinātie apreiķini PGA komplektācijā (+/- 100-200kg ) (C-variantā)
  • N1-- Planieris + pilots(150kg)+ 50% DEGVIELA+500kg (4 g-g VR) 
  • 6620kg+150kg+1150kg+500kg=8,430kg--> 0,98-1 (C)
  • N2-- 100% DEGVIELA
  • 6620kg+150kg+2300kg +500kg=9,570kg--> 0,88-1 (C)
  • PGA variantā E/F modelis ir spējīgs veikt super kreisēšanu M=1,2/1,3
  • Super kreisēšana saistās ar dzinēja darbību neforsētajā režīmā. 
  • Startam-Piezemēšanai patērējamā skrejjosla.
  • .Standartā izmanto 800 X 9m skrejjoslu.
  • Startam PGA variantā patērējot 200m+ .
  • Maksimālajā starta svarā nepieciešami 400 m skrejjoslas.  
  • Piezemēšanās -400m pilnīga apstāšanās no piezemēšanās punkta.
  • Piezemējoties maksimālajā svarā patērējot 500m skrejjoslas.
  • Bruņojuma konfigurācijas E/F (NG) variantiem.
  • Gripen E/F(NG) -gaiss-gaiss konfigurācija.
 Jas-39 savā pamat izpildijumā(A/B/C/D) ir pasaulē vienīgais modernais vieglās klases taktiskais iznīcinātājs.
 Ar to saprotot piederību tādai mazcenas iznīcinātāju līnijai kā MiG-21/F-5E/F.
 Esošā JAS39C/D veidolā platforma ir maksimāli pielāgota Zviedrijas aizsardzības doktrīnas nostādnēm.
 Pateicoties svara klasei un citu komponentu veiksmīgam apvienojumam tā ir pasaulē ekonomiskākā platforma.
Ar pamatotu lepnumu Zviedri norāda ka JAS-39C/D lidojuma stundas izmaksas sastāda mazāk par 3000 $ ar iespēju samazināt līdz 2000 $.
Šie rādītāji ir ļoti saistoši valstīm kuras vēlas iegūt mūsdienīgu daudzfunkcionālu iznīcinātāju ar minimālām eksploatācijas izmaksām.
Valstis kuras savu izvēli izdarija par labu JAS-39 ir Čehija, Ungārija, Dienvidāfrikas Republika un Taizeme. Potencionālie pircēji kuru izvēle saistās ar JAS-39 ir Šveice, Horvātija, Slovēnija, Bulgārija, Rumānija.

Kapeic Zviedri uzsāka NG programu ?

Galvenais iemesls pircēju vēlme iegādāties vidējās klases taktiskos-iznīcinātājus, nomaļāk atstājot eksploatācijas izmaksas.  Jaaceras ka JAS-39 ir 100% Zviedru aizsardzības doktrīnas produkts. Pamatversijā optimizēts pretgaisa aisardzībai (PGA) apvienojumā ar spēju satriekt virsūdens mērķus.
Tā kā PGA missijas ir JAS39C/D pamatuzdevums zviedri to veiksmīgai realizācijai ir radijuši unikālu CDL39 datu līniju. Raksturojas ar spēju vienlaicīgi nodrošināt divvirziena datu straumējumu starp četriem JAS-39. Galvenā tehnaloģiskā atšķirība starp CDL-39 un ASV Link16/TADIL-J ir datu apraides ātrums,zviedru variantā datu atjaunināšana notiek ar 1s vai mazāku intervālu , pretstatus 12s -Link16.
Mazais kaujas svars ierobežo triecien missiju rādiusu. Sevišķi ja lidojumi ir saistīti ar zemiem augstumiem.
Šajos rādītājos vieglais Gripen paspēlēja vidējai klasei.


Vidējās klases (F16 /MiG29/Mirage2000/F/A-18) galvenā priekšrocība darbības rādius apvienojumā ar  nogādājamo kaujas kravu. Ašķirība starp vidējās klases etalon produktu F16C/D Blok30 un JAS39A/C planiera sausā massā ir 25 %  !!!
Skaitļos: 8,570kg  ( F-16 Blok30) V 6550kg( JAS39 A/B/C/D)
Vel iespaidīgāka atšķirība ja salīdzina ar flotes jaunāko F-18E/F SuperHornet, planiera sausā massa ir 50%.
 Pamatversijas A/B galvenie trūkumi triecienmisiju nelielais kaujas rādius, nesamā bruņojuma massa un nomenkalatūra.
Pielāgošana starptautiskā tirgus prasībām aizsākās ar C/D modifikāciju un turpinās saistībā ar  Gipren E/F( NextGeneration).


Zviedru vadlīnija, NG projekta ietvaros tapušiem E/F modeļiem ir jaapvieno sevī vidējās klases kaujas rādītāji ar vieglās klases eksploatācijas izmaksām.
Būtiskākie E/F modifikācijā ietvertie  tehniskie jauninājumi.
Pirmkārt saistās ar Aktīvi Fāzēto Antenas Režģi (AFAR) integrēšanu radiolokātorā PS-05A un integrēto aizsardzības sistēmu EWS 39-3.Radiolokātors( RLS) PS-05A
Zviedriem AFAR radiolokātoru jomā ir savs sevišķais skatijums.
Jaunā radara antenas izstrāde notiek SAAB Microwave sadarbībā  ar Itālijas Salex Galileo.  Izstrāde saistās ar 30-40* leņķī novietotu ap assi rotējošu AFAR antenu. Skanējumu summā  2x100* sniedzot 200* lielu apskates leņķi, precīzāk 10* aiz pilota labā un kreisā pleca līnijas.
 Gaissa cīņas taktikā dod iespēju pavadīt pretinieku vienlaicīgi veicot 90* assu attiešanas manevru. RLS-VIXEN 500/1000
Risinājums ir likvidējis AFAR antenām piemītošo trūkumu, fiksēto antenas pozīciju ar šauro telpas apskates leņķi.
Pastāvošo AFAR antenu tehniskās iespējas aprobežojas ar 2x 45*=90*(no centra ass) horizontāle.
Tādejādi paspēlējot apskates skanējuma rādītājā pastāvošām mehāniskā skanējuma antenām.

 Pāšaizsardzības sistēma EWS 39-2  apvieno, pasīvo signāl brīdinājuma un duāla IS spektra sensorus , māneklīšu sistēmā ietverot arī buksējamos. Standarta spējās ir klasificēt pretinieka radiolokātora tipu, nesēju tā atrašanās vietu un apdraudējuma robežlīniju. Vissu iegūto informāciju projicējot HUD* viziera vai pilota ķiverē.
Esošā EWS39-2 atrodas eksploatācijā jau 10 gadus.
Sistēma turpina pilnveidoties, iekļaujot MAWS (Missile Approach Warning System) raķešu starta brīdinājuma sensorus. Apdraudējumu liste ietver zeme-gaiss zenītraķetes ,bet noklusētas tiek gaiss-gaiss  apdraudējuma atklāšanas iespējas.
MAWS un lāzer brīdinājum sensori radās sadarbībā ar DĀR. Aprikojuma listē parādoties jaunam radaram, būtiskas pārmaiņas piedzīvos arī  EWS 39-2.
 Aktīvās, elektroniskā skanējuma antenu priekšrocība pretstatus esošām ir to daudzfunkcionalitāte.  Vienkopus apvienojot tādas spējas kā  pasīvā elektroniskā izlūkošana, datu noraide-saņemšana, aktīvā radioelektroniskā traucētāja režīms + vissi tradicionālie RLS režīmi. Pieminēto un rinda citu jauninājumu ieviešanas rezultātā sistēma iegūs EWS 39-3 apzīmējumu. Projektā JAS-39E/F ''Next Generation'' ietvertie tehniskie uzlabojumi.

Tuvcīņai  domātie elementi ir Thales ražotā Guardian pilota ķivere ar integrēto tēmekli.
Pirmie pielāgošanas darbi saistās ar JAS-39 C/D variantu, tiek piedāvāts ārvalstu klentiem.
Variants ietver klusā mednieka režīmu, kopš 1998 gada tiek piedāvāts IRST(Infra Red Search and Track)-OTIS pasīvais optiskais sensors. Darbu inicēšanas iemesls MIG-29 piederīgā OLS-29 (Optiskās Lokācijas Sistēma-29) . SAAB/BOSFOR Dynamics realizēja programu  IR-OTIS(Optical Tracking and Identification Sistem), IS- optiskās pavadīšanas un atpazīšanas sistēma. Tās pamatu veido  288x4 liels IS-garo viļļņu (8-11um) diapozonā strādājošs detektoru segments . Sistēma darbojās 3 logos ,platleņķa skanējums(tuvcīņa) ietver automātisku mērķa satveršanu ar turpmāku telpas skanējumu. Mērķa satveršana ir autonoms process. Tālcīņai, agrīnai mērķu atklāšanai izmanto šaurleņķa skanējumu.
Sistēmas ieviešana ir iespējama līdz ar C/D madifikāciju. Tās ietveršana lidmašīnas tehniskajā arsenālā  saistās ar pasūtītāja vēlmēm.

Galvenie gaiss-gaiss ieroči, tālcīņas raķetes AIM120/MICA/METEOR un tuvcīņas AIM132, IRIS-T,PITON IV/V,AIM9X, A-DARTER. 
Modeļa E/F  atšķirības zīme ir pieaugušās triecienspējas.
JAS-39 E/F Integrējamā Bruņojuma klāsts.
Kā īpašs elements pieminams taktiskā rādiusa raķetes un planējošie kaujas moduļi.
Raķetes KEPD-350 darbības tālums 350km , bet planējošo kaujas moduļu DWS-39 MJOELNIR (Bk-90 BombKapsel) no10 līdz 20 km.
DWS-39 MJOELNIR  Pretkuģu funkciju veikšanai lidaparāts arsenālā ir RBS-15 MkII/MkIII(280km).Iespējams integrēt norvēģu ražotās NSM(180km) jaunās triecienmunīcijas priekšrocība, lielais tālums. Ļaujot satriekt  mērķus ārpus pretinieka PGA pārklājuma zonnas. Liela vērība ir veltīta lidaparāta un karēvja  savstarpējai sadarbībai kaujaslaukā.
Ciešu sadarbību starp karēvi un lidaparātu nodrošina karēvja aprocē montēts mērķu kordināšu precizēšanas modulis. Sistēma ir kompakta un pielietojama jebkuram atbilstoši apmācītam karēvim.
JAS-39E/F(NG-Demo) ietvertie jauninājumi.

Zviedru jaunā  JAS39 E/F piedāvātā cena ir 60-65 miljoni USD.
Salīdzinājumam mūsdienu 4++ paaudzes iznīcinātāju iegādes cena svārstās no 90 līdz 120 miljoniem USD. Minētā cena saistās ar tādām platformām kā  EF-2000 Taifun , Rafael M3.
Lētākie ir F18E/F un jaunais Su-35 kuru iegādes cena svārstās no 55 līdz 65miljoniem USD.
No minētām piecām platformām tikai trīs ir spējīgas realizēt super-kreisēšanas režīmu Taifun, Gripen un Su-35.
Iegādes cena ir jasaista ar daudz svarīgāku ikdienas rādītāju- lidojuma stundas izmaku .
GRIPEN savās eksploatācijas izmaksās ir tālu atrāvies no tuvākā sekotāja.
 F16C Blok30 6400USD/h V 2800USD/h JAS39 C/D.
Čehu GS JAS-39C sargājot Baltijas debesis.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru