Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2011. gada 5. februāris

Demobilizējot gaisa spēku karēvi -Harrier . N1.

Pagājušā gada decembrī noslēdzās Harrier lidmašīnas 40 gadus ilgais dienasts Lielbritānijas Bs.
 Ar šo lidmšīnu saistās pasaulē vienīgā  ilglaicīgi funkcionējošā vertikālā starta, piezemēšanas tehnaloģija. Lidmašīnai ''Harrier'' simbolizējot britu militārās filozofijas triumfu, iezīmējot spožu lapaspusi militārās aviācijas vēsturē. Atskatam, p.gs.60-70g. Eiropā plosās aukstais karš.
Pretēji Eiropā valdošam aukstumam, Tuvos-Austrumos norisinās karsti lokālie konflikti. Karadarbībai izgaismojot efektīvu pretinieka aviācijas neitralizācijas taktiku. Aviobāzes ar  tajās esošo aviāciju kļūst par primāro mērķi. Velreiz atkārtojot 2.p.k.Vācijas pieredzi un norādot ģenerāļiem īsāko un ātrāko ceļu gaisa dominantes iegūšanai.
Pastāvošo lidaparātu galvenais trūkums, piesaiste gariem starta-piezemēšanās skrejceļiem.   
Lielbritānijas militārie speciālisti labi saprot ka konflikta gadijumā Eiropā dislocētā britu Reinas Armija paliks bez aviācijas uguns atbalsta.  Tādi apsvērumi ir pretimnākoši netradicionāla tehniska risinājuma dzimšanai. Sākotnēji par tādu kalpo kompānijas Hawker-Siddeley konstruktoru piedāvātais Kastrel P-1127 lidaparāta prototips. Konstrukcijas galvenā īpatnība, vestikālais starts un piezemēšanās.
Prototipa P1127 ''Kastrel'' un tam sekojošā Harrier GR1 raksturlielumi tālu atpalika no pastāvošiem un topošiem taktisko-iznīcinātāju etaloniem. Harrier GR1/ GR3 paspēlējot galvenajos tehniskos rādītājos: ātrums, kravnesība, darbības rādius utt. Britu militāro pamatdomu formulējot ar atziņu : labāk zīle rokā nekā dzenis kokā. To izprotot kā: tradicionālai platformai savu spēju realizācijai ir nepieciešama labi aprīkota aviobāze. Esot ciešā saskarsmē ar tehniskās iespējās līdzvērtīgu pretinieku tās būs pakļautas triecienam. Kā satriekšas līdzekļī kalpos aviācija, taktiskās raķetes un airomobilais desants. Lielākās aviobāzes vienozīmīgi kļūs par kodoltrieciena mērķiem. Turklāt pirmskrīzes perjodā pretinieks izvērsīs sabotāžas un diversijas ar mērķi traucēt vai paralizēt aviobāzes funkcioncionēšanu. Minētais, kalpoja kā arguments Harrier programas attīstībā.
Kādas priekšrocības ieguva  britu GS līdz ar Harrier GR1/3 nākšanu bruņojumā ?
Pirmkārt ,Lielbritānijas karaliskie GS ieguva dezintegrēto bāzēšanās struktūru ! Koncepcijai ietvērot organizātorisko pasākumu summu.
Žurnālā Aeroplane Monthly 01.01.11. numurā Harrier demobilzācijai veltītajā rakstā atzīmējas ka, britu Reinas Armijas apvidū dezintegrētā bāzēšanās paredzēja sekojošo. Krīzes perjodā piloti un tehniskais personāls ierodas iepriekš norādītos punktos esot civilajā apģērbā. Kā bāzes punkti tiek izmantoti autoceļu posmi, lielveikalu autostāvietas un noliktavas, sporta laukumi, ātri pielāgota lausaimniecības fermu teritorija, mežu stigas, pļavas utt. Šādi punkti ir iepriekš nolūkoti, bet sistībā ar tiem nau veicamas mācības. Slepenības status! 
Britiem pamatojot to ar VFR esošo pacifistu kustību. Funkcionējoša, PSRS ārpolitikai simpatizējoša kustība. Tās dalībnieki apzināti vai neapzināti veica ārštata aģentūras darbinieku pienākumus, novērot un ziņot. Legāla 5.kolona ! Nereti veicot profilaktiskas diversijas NATO infrastruktūras komunikācijās degvielas cauruļvadi, dzelzceļa līnijas, energo sadales tīklā utt. 
Tādejādi jebkuras aktivitātes ar šo objektu aktivizāciju tūlītēji kļūtu zināms PSRS izlūkošanas struktūrām.
Kā izlūkvides kurjozs, PSRS GRU darbiniekiem nebija japiepūlas lai precīzi minētu atskaitē pilsētu, ciemu, ceļa posmu kur NATO mācību laikā piezemējās un startēja ''Harrier'' Gr-3 lidaparāti. Pietika ar uzmanīgu TV translāciju vērošanu lai fonā redzētu pacifistu plakātu ar precīzu vietas nosaukumu vai lielceļa posma apzīmējumu. Apvienojot informāciju no masu saziņas līdzekļiem un aģentūras tīkla  sniegtā innformācija ieguvās precīza NATO treniņu kopbilde.
Kā redzams, britu slepenība attiecībā uz Harrier kaujas izvēršanas plāniem draudzīgajā VFR teritorijā bija pamatota.
 Prasības, improvizētiem bāzes punktiem jaietver būvju minimums 2-3 aviotehnikas vienību slēptai uzglabāšanai ar nepieciešamiem izejmaterjāliem. Improvizētās bāzes apkārtnes ceļu infrastruktūrai  jabūt pietiekami sazarotam nodrošinot operatīvu izejmaterjālu piegādi.
Lai uzlabotu Harrier tehniskos rādītājus izmantoja saīsināto ieskrējienu, vertikālo piezemēšanos*.
Ļaujot funkcionēt no ātri izvēršama 200-300 m perforēta metāla aplikācijas lidlauka.
Realizējot tīru vertikālo starta-piezemēšanās režīmu, izmantoja 15-17m2 lielu alumīnija aplikāciju.
Šādas iespējas atsvēra daudzos HARRIER tehniskos mīnusus.
Panākot galveno, totālas karadarbības apstākļos britu Reinas Armija saglabāja avioatbalsta saņemšanas iespējas. Harrier dezintegrētā bāzēšanās pašos pamatos izmainija militārās aviācijas bāzēšanās un  pielietošanas principus. Paleciena (JUMP JET) lidmašīnu grupas varēja atrasties vien 40-60km no priekšējās līnijas.
Rezultātā, armija ieguva avioatbalsta operativitāti.
Mācībās apliecinot, tuvā atsaite samazina reakcijas laiku līdz vidēji 7-8 min, petstatus 20+ min normai !

STOVL*-Short-Take-Off, Vertical Landing.-Saīsinātā starta (ieskrējiena),vertikālā piezemēšanās.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru