Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 16. decembris

Sniegi sniga ,putināja..Riteņi vai ķēdes ?

 Tehnikas apvidus caurgājamības rādītājs ir viens no svarīgākiem tehniskiem rādītājiem. Armijas tehnikai  nepieciešams pārvietoties  pārsvarā bezceļa apvidū. Apvidus mobilitātes prasībām atrodoties tūlīt aiz bruņas un bruņojuma. Pasaules armijās vērojama tendence pāriet uz riteņbruņtehniku. Pamatā to skaidrojot ar ekanomiskiem apsvērumiem. Riteņbruņtehnika iepretim kāpurķēžu risinājumiem  eksploatācija ir finansiāli izdevīgāka. Starpremonta noskrējiena rādītāji riteņbruņtehnikai ir 60.000-80. 000km, pretstatā kāpurķēžu 15.000-20.000 km . Eksploatācijas apvidum ienesot korekcijas  noteiktajos normatīvos. Taktiskiem ieguvumiem ir jamin pārvietošanās ātrums un salīdzinošais klusums ! Protams, nedrīkst aizmirst apkalpes ērtības, klusāks interjers ! Kā lielākie zaudējumi ir apvidus manevra areāla ierobežotība nelabvēlīgos meteo apstākļos. Meteoapstākļiem turpmāk kalpojot par vērā ņemamu faktoru militārajā plānošanā.Ritenbruņutehnika preventīvi ir ar mazāku apvidus caurgājamību ,tātad manevra areāla laukumu. Tā samazinājums izvirza plānotājiem ievērot manevra nesaistīšanas principu izvēloties x- operācijas raģionam maksimāli labvēlīgāko meteoapstākļu perjodu. Reģioni kuros vērojama ziemai raksturīgie nokrišņi ir mazāk piemēroti riteņbruņtehnikai.Precīzāk,tās manevrs tiek piesaistīts ceļu klājumam. Piemēri no modernās karadarbības, Persijas līča karadarbībai izvēlējās bruņtehnikai piemērotāko gadalaiku, precīzāk meteoapstākļus ! Bruņtehnikas šasijas izpildijums, riteņu vai kāpurķēžu var kalpojot par draudu realizācijas ''laika loga'' indikātoru un paredzamo trieciena vektoru noteikšanai.

                               BTR''Stryker'' un reāla apvidus stihija .             

Zvieru CV-9040 uzskatāvi demonstrējot savas apvidus caurgājamības priekšrocības pretstatā amerikāņu M2A2''Bredli''. Izrādās ka salīdzinoši neliela, 50-60cm bieza sniega sega var būt nepārvarams šķērslis atsevišķiem bruņtehnikas modeļiem ! Apvidus pārgājamībai kalpojot par svarīgu kaujas elementu. Nepietiekama apvidus caurgājamība atbilstošos meteoapstākļos var  ievērojami ierobežot armijas taktisko manevru. Piesaistot bruņtehniku galvenajām maģistrālēm.   Tādejādi atvieglinot pretiniekam atklāšanas un satriekšanas uzdevumu.

                                            Kanādas armijas BTR LAV* /Pandur(Styker).

 Meteoapstākļiem tieši kalpojot par sakāvi veicinošu elementu. Mazām valstīm veidojot bruņtehnikas parku sevišķu vērību būtu japievērš tehnikas apvidus caurgājamības rādītājiem. Ņemot vērā atziņu ka: X-stundas meteoapstākļi kā likums ir maksimāli nelabvēlīgi ! Veidojot sabalansētu jaukta tipa bruņtehnikas parku. Izbūvējot bruņtehnikas parku ir jaņem vērā x-varbūtējā pretinieka bruņtehnikas šasijas izpildijums. Kāpurķēžu  bruņtehnikas parkam nepastāv riteņtehnikas ierobežojumi. Tādejādi varbūtējam pretiniekam ņemot nelabvēligos meteoepstākļus kā sabiedroto nosprausto plānu realizācijai.

BTR LAV*-bruņtransportiera  šasijas apvidus izmēģinājumi.  Atvieglināts ,bruņojumu neietveroš.    

2 komentāri:

  1. Ja nekļūdos,tad kāpurķēžu variants ir skatīts atsevišķu mazo valstu štābos, taču atsaucību nav guvis dažādu iemeslu dēļ.Baltija valstīm tas ir risinājums,pat neskatoties uz ekspluatācijas izmaksām un salīdzinoši zemāku komfortu, interjera un citām problēmām ar kāpurķēžu kaujas tehniku.Kaujas mašīna ir domāta kaujai, ne cilvēku transportēšanai kā maršruta autobusiem.

    AtbildētDzēst
  2. Piekr'itu,bet pretruna saistas ar eksploat'acijas izmaks'am.Nauda vienm'er ir maz'ak par v'elamo. Eksploat'acijas izdevumiem veidojot noz'im'igu finansu sada'lu. Izeja ir rodama riska mened'zment'a. Teiksim 25/75%(rite'nu b'aze). K'apurnieku sada'lai atv'elot mazu trieciend'ures elementu, teiksim:72-Leo.2A6,+108kkm CV-9035 ,bet atliku'so veido viegl'ais rite'ntransports.T'al'akais ir taktikas organiz'atorisk'a uzb'uve.

    AtbildētDzēst