Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 27. janvāris

F-35 Lightning-II ,solīts makā nekrīt !

Taktiskā- iznīcinātāja F-35 ``bezgalīgais stāsts``, turpinājums. Programas dalībvals ir nostādītas  notikuša fakta priekšā, prognozētā tehniskā gatavība 2014 /15 gada termiņā nau sasniedzama. Optimistiski ,lidaparātu iegādes ārvalstu interesantiem varētu aizsākties ar  2016/18 gadu !  Neievērotie termiņi izraisa citu blakus parādību, iegādes cenas pieaugumu. Pārsniedzot četrkārtīgi nosaukto sākumcenu. Varums valstu šo divu faktoru ietekmē atrodas izvēles priekšā, turpināt gaidīt un cerēt vai veikt racionālu apreiķinu diktētu izvēli. Savus paziņojumus par sākotnējo nodomu būtisku pārskatu ir veikušas trīs valstis Kanāda, Nīderlande un Dānija. Tikai vienai ''starta valstij'' saglabājot savu 52 vienību iepirkuma grozu nemainīgu , Norvēģija ! Lidmašīnas kavētā ''spārnu izvēršana'' saistas ar rindu jaunatklātu problēmu. To novēršana prasa laiku un līdzekļus. Pārskaitīto problēmu loks ietver lidaparāta airodinamikā atkātās blaknes ,lidojuma pārvaldes programatūras kļūdu novēršanu, kabīnes avionikas un pilota ķiverē ietvertās attainošanas sistēmas nepilnība utt. 2013 gada janvāra žurnāla Flight International numurā raksts: ''Pentagons drops F35 performance bar" veltīts izmēģinājumu laikā konstatētiem jaunatklājumiem. Lielākā vilšanās saistas ar korekcijām 0,8M līdz 1,2M* paātrinājuma normatīvā.  , ''A'' un ''B'' modeļiem ir ar 8 s un 16s atkāpi  ! Nomatīva slieksnim ''A'' -modelim vēlams atrasties 55 sek robežās, bet''B'' un ''C'' modeļiem-65 sek.  Flotes klāja ''C'' variantam uzrādot 43 sekundes atkāpi, tātad 108 sek !!! Netieši norādot un skaidrojot to ar flotes varianta spārna laukumu un vadības virsmu neprecīzo darbību. Labākais , EF-2000''Taifun'' uzrāda: 0,9-1,2M(40sek) un 0,8-1,4M(62sek) vilkmes paātrinājuma rādītājā. Sportiski labākam''A''-modelim attālu ''pietuvojoties'' Eiropas ''vanagam''. Lidaparāta ''A''modelim 0,8-1,2M disciplīnā sasniedzot labāko laiku, 61 s. Patiesībai, raksturojot šos necilos rādītājus ar ''Locheed-Martin'' inženiera teiko atziņu: F-35 airodinamiskajā konfigurācijā ieliktie parametri nau maināmi, objektīvu fizikas likumu dēļ. Lidmašīnā ietvertā ''filozofija'' atšķiras no P3/4 lidaparātiem ar lielu frontālo laukumu. Tā cēlonis, iekšējie bruņojuma nodalijumi ! Trūkuma kompensātora lomu atvēlot  lielas vilkmes dzinējiem.Rezultātā, lidaparātam F35 panākot P3/4 ''pietuvinātus'' paātrinājuma rādītājus. Maksa par zemo signatūru !Otra ''disciplīa'' fiksēts manevrs,virāžā** izraisītā pārslodzes-G rādītāji visiem trijiem modeļiem samazinās no neciliem 5,3 un 5 G uz gulbja cienīgiem 4,6 un 4,5G atbilstoši ''A'' un ''B'' modeļiem. Fakts, atsevišķos astes locīšanas elementos F-35 pielīdzināms p.gs. 80 gadu Ķīnas iznīcinātāja-pārtvērēja J8 Finback rādītājiem ! Kompānijas Lockheed- Martin pārstāvjiem netieši atzīstot, ''astes locīšanā'' konstrukcija paspēlē  P4++ platformām. Apstiprinot austrālieša aviospeciālista Karlo Koop pagātnē izteikto kritisko vērtējumu F-35 airodinamikai.Savulaik viņa analītiskam pārskatam saceļot vētru Austrālijas politiskās elites vidū . Misters kritiskais prāts nevienmēr ir vēlams viesis lielās dzīrēs. Veselīgās kritikas turpinājums. Nākamā nepatīkamā sadaļa skar lidaparāta horizontālās virsmas apšuvumu dzinēja apvidū. Norādot, ilgstoši kreisējot lielā ātrumā un augstumā dzinējam pietuvinātie virsmu apgabali temperatūras ietekmē zaudē lamināciju un pārklājumu. Problēmas risināšana ir apgrūtināta  jo sistas ar izmaiņām tēla piegriezumā .Daļējs risinājums, lidojuma takas ierobežojumu noteikšana.Nedaudzie fakti tikai pastiprina šaubas klientu vidū par F-35 izvēles pareizību. Kārtējais F-35 problēmu pienesums  veicina alternatīvo kandidātu potenciālu. Dānijā ,Nīderlandē un Kanādā tiek izskatīta alternatīvo pretendentu liste uz taktiskā-iznīcinātāja''troni'': EF-2000, JAS-39E un F/A18 E/F Blok-III. Iespējams ka Dānija  finansu apsvērumi gūs priekšroku ,izvēloties JAS-39E. Jaunie F-35 ''lietas apstākļi'' paver iespējas pārbaudītām vērtībām ,F/A-18E tādās valstīs kā Austrālija ,Kanāda un Nīderlande. Kanādas iepriekšājās valdības slēptākā informācija saistijās ar patiesiem F-35 eksploatācijas izdevumiem. Valsts kases atvēlētie 15 miljardi CAD , 68 lidaparātu iegādei un dzīves cikla nodrošināšanai ir nepietiekami ! To iegādes un dzīves cikla cena ir sasniegusi 30 miljardus CAD un kā noprotams turpina augt ! Kanāda plānu anulē ! Nīderlandes jaunā valdība nākusi klajā ar līdzīgu paziņojumu . Iemesls, cena ! Vairāk vai mazāk ,tuvākās nākotnes F-35 izdzīvošanas jautājums saistas ar pircēja subsīdēšanu ! Cerot uz veco labo principu, dāvātam pegazam zobos neskatās ! Sākotnēji solīto 40 milj.$ vietā ''A'' varianta bezdzinēja armatūras cena sasniegusi 118 milj.$ (2012gads). Pilnai komplektācijai iegādājoties 20 milj.$ dzinēju un iegūstot ''fly awey'' -138milj.$,  šodienas iegādes cenu ! Bet realitāte saistās ar attālu un miglainu F-35 rītdienu ! Flight International žurnāla raksts satur sarkastisku daļu : ASV GS kopēji ar Lockheed-Martin kompānijas pārstāvjiem cenšas noskaidrot lidojuma-h izmaksas ! Ekspertu vērtējums no 30.000$ līdz 36.000$ /h pretstatā minot F/A-18E -18.000$/h. Eksploatācijas izmaksu ilustrācija .Japāna, noslēdza nodomu darijumu par 42 F-35A iegādi 2015 gadā. Norādot ka fiksētās izcenojumu listes apstākļos 42 lidaparātu eksploatācija Japānai gadā izmaksās 1 miljardu $ !!!!
Lidmašinas F-35 piemērs vairāk kalpo kā labi organizētas starptautiskās politiskās elites valsts finansu izsaimniekošanas instruments. Produktam uzrādot acīmredzamu tehnisko mazspēju un cenas neatbilstību. Pārmaksātu akciju iegāde nākotnē nes tikai zudējumus !
Pirmsākumi .

PS:  kompānijas ''LM''jaunākā izlaiduma ''saldinātājs'' -2025 gadā pateicoties lielapjoma ražošanai lidaparāta iegādes cena varētu sasniegt : 65-70 milj.$ ! Šādu prognožu izteikšana ir izvērtējama kvalificētam medicīnas personālam !


no 0,8 līdz 1,2M **- standarta normatīvs, vērtējams kā starts gaitā, tiek pārvarēta skaņas barjera ar sekojošu paātrinājumu.

 fiksēts manevrs virāža**- nau precīza tūkojuma: SUSTAINED TURN RATE-are those which the airacraft is able to maintain for ehtended lenght of the time under given set flight condition.

 brīvs manevrs virāžā** -INSUSTAINED TURN RATE- airacraft max turn capabilities at any given moment under ehisting flight conditions.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru