Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2013. gada 26. februāris

Jūra,dziļumi un zemūdenes-II.

Mūsdienās,Vācijas un Norvēģijas JS ierindā stājas izmēros lielākas dīzeļenerģētiskās zemūdenes.  Tehnisko politiku pielāgojot plašāku uzdevumu lokam.Augušie zemūdeņu izmēri nepārsniedz mazjūrām optimālos-1100/1200t. rādītājus.Jaunākās izstrādes slēgtā cikla enerģētikā audzē   zemūdens vektora autonomijas laiku vairāk kā 4x ! Ļaujot atrasties zemūdens stāvoklī līdz 21-25 d/n un veikt līdz 1500 j.j. !  Slēgtās un seklās jūrās izmēros nelielās zemūdenes pēc saviem autonomijas rādītājiem ir līdzvērtīgas Okeāna ātomzemūdenēm.Neskatoties uz iespaidīgo ''lēcienu'' dīzeļzemudeņu enerģētiskajā sadaļā to korpus joprojām ietver zināmu tehnisko rezervi. Tas saistas ar virsūdens gaitai domāto korpusa ''izcilni''. Nelielā konstrukcija aizņem no 3m līdz 7m vertikālās telpas. Ņemot vērā seklo jūru akvatoriju ierobežotību šāds elements vel vairāk samazina drošo ūdeņu areālu. Izpaužas kā korpusa diametrs (5,5-6m) +izcilnis (3m)= zemūdenes vertikāle(8,5-9m) kam japiekaita 2x10m maskējošais/drošības ūdens pārsegs, iegūstam rezultātu 29m (+/- 1m) !! Minimāli tehniski drošas eksploatācijas dziļums. Kaujas pielietojumā pastāv +/-5-7m  dziļuma atkāpe uz leju, sasniedzot 24m ekstremālu.Ņemot vērā piekrastes joslas mainīgo dziļuma karti , ''piekrastes ūdeņi'' paliek spectehnikas pārziņā. Zviedrijas kompānijai ''Kockums AB'' perspektīvās zemūdenes A-26 izstrādes ietvaros pievērsa uzmanību ''izcilnī'' slēptām rezervēm. Vienā no pilotprojeka skicēm attainojot netradicionālu, bez ''izcilņa'' zemūdenes korpusu. Iegūstamās priekšrocības,  būtisks kaujas pielietojuma akvatorijas* pieaugums. Iespēja audzēt zemūdens izmērus plaknē augot autonomijai un lietderīgi izmantojamai telpai . Risinājums ir sevišķi aktuāls Baltijas j., ļaujot 1000/1400t. zemūdenēm apgūt līdz 70%* jūras akvatorijas. Ierobežojošie mīnusi: nepareizs ''plaknē virzīts'' korpus samazina virs-/zemūdens kreisēšnas ātrumu, mazāka korpusa noturība. Kompānijas''Kockums AB'' konstruktoriem realizējot valsts JS pasūtītāja tehnisko vīziju ,bet'' bez izciļņa'' risinājumu atstājot nerealizētu. Vācijas ,Dānijas un Norvēģijas JS pārejot no mazcenas, seklām jūrām specializētiem 205/206/207 projektiem uz vidējās klases 1200/1400t. zemūdenēm. Izmēros un eneroautonomijā augušie zemūdeņu projekti 212/ 210 ''Ula'' /A19 ''Gotland'' ļauj veikt uzdevumus aiz tradicionālās atbildības robežām. Maztonāžas ,mazcenas zemūdeņu 205/206/207 (450-650t.) tehniskā risinājuma tālākattīstību nolielkot plauktā kā ''nepieprasītu''. Pretēji Thyssen-Krupp/KockumsAB izstrādnēm Francijas DCSN ''aizķēra'' zviedru ''bez ciļņa-vaļa'' koncepcija.

                                           SMX-26 ''Caiman'' mazjūrām optimizēts valis -''Fantomas'' . 
                                                  
Eironaval 2012 piedāvājot projektu SMX-26-pielāgota darbībai līdz 15m dziļumiem. Kā norāda intervijā ,SMX-26 projekts ir pilnizmēra 1000t. zemūdene. Ģeometriski atšķiras ar deformētām korpusa 40x11x 8m proporcijām. Konstrukcijai ietverot sevī daudzus tradicionālām zemūdenēm neraksturīgus specnozīmes elementus. Integrētā šasija ļauj seklajos piekrastes apgabalos izmantot kustībai jūras gultni ! Līdzšim šādi elementi pielietotojās atsevišķās Lielbritānijas SnS interesēs funkcionējošās zemūdenēs. Interesants risinājums ir  gaisa padeves un atgāzu izvadei domātais elastīgais šnorkelis.Ievērību piesaista SnS grupas izvēršanai domātās slūžu-eliņģa sistēma. Mazie dziļumi ierobežo izvairīšanās manevra iespējas no pretinieka. Aizsardzībai no pretzemūdeņu helikopteriem piedāvājot mastā izvēršamus ieročus. Liste neaprobežojas ar zenītraķetēm, ražotājam piedāvājot arī 20mm lielgabalu !! Frančiem SMX-26 koncepciju virzot perspektīvam Āzijas tirgum ,Dienvidķīnas jūras baseina valstīm. Pozicionējot SMX-26 zemūdeni kā pietiekami lētu* unversālu dīzeļzemūdeni.
Vairumam Dienvidķīnas jūras šelfa sadales strīdā iesaistītām valstīm eksploatējot vai vēloties iegādāties lietotas dīzeļenerģētiskās zemūdenes.Ņemot vērā tradicionālo zemūdeņu izmaksas šādas seklām jūrām specializētas zemūdenes ir vairāk kā racionāls risinājums.

SnS*-Speciālās nozīmes Spēki.
 pietiekami lētu*- 150/200 miljoni$ pretstatā :209-300milj.$,Scorpene-350milj.$  Kilo- 350/400 milj.$ Zemūdenes pazeminātā cena tiek panākta ar racionalizācijas palīdzību : seklas jūras (mazi dziļumi) korpus dziļumnoturība līdz 200m+ ,pretēji 350/400+m, samazināts ieroču racions utt.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru