Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 24. februāris

PSRS /Krievijas JKF desantkuģi-II.

PSRS izskaņas posmā JKF papildinās ar neraksturīgu unversālo desantkuģu Pr.1174 Nosorog- ''Ivan Rogov'' klasi. Konflikti Azijā  un ''tuvajos'' Austrumos uzrādija nepieciešamību pēc jauna klases flotes platformas. Ipašu flotes klātbūtnes nozīmi nodemonstrējot 1973 gada oktobrī, Arābu-Izrēlas karadarbībā. PSRS interešu aizsardzībai izvēršot Vidusjūras 5.eskadras sastāvā 95 platformas. To vidū 9 ir amfībijplatformas, 10% ! Flotes klātbūtne sniedz vēlamo politiskos rezultātu : ar tevi reiķinās ! Fakts kalpo kā vadlīnija turpmākām PSRS ''spēka klātbūtnes'' platformu projektiem. Lielu lomu PSRS JKF flotes attīstībā spēlē Admirāļa Sergeja Georgija Garškova personība, virzot jūras vīziju. Admirālim agrīni nodefinējot PSRS, tāljūras spēka projekcijas koncepcijas aizmetņus. Tās realizēšanai ir nepieciešami jaunas konstrukcijas kuģi. Tehniski, spējīgi uzņemt JK bataljonu ar bruņojumu, rezervēm un ilgstoši atrasties interešu punktā ,aizjūrā. Neskatoties uz acīmredzamo, flotes''skatijums'' PSRS, neguva nepieciešamo politisko un militāri-tehnisko atbalstu. Izskaidrojas ar PSRS/Krievijas  primāro ''sauzemes'' lietu kārtību. Minētie faktori atstāja iespaidu uz topošo platformu projektiem, skaitu , realizācijas termiņiem un atvēlēto finansējumu. Tāljūras platrformu koncepciju finansējot pēc atlikuma principa. Pārskaitīto iemeslu ietekmē rodas iespējās liesināts 13.000 t. 1174 ''Ivan Rogov'' projekts. Atšķiras no ārvalstu korpusiem ar saglabātiem 3 desanta izvēršanas principiem: aligātor, helikopteru un doka-desantlaivu palīdzību.Nodrošinot lielu autonomijas principu. Ļaujot veikt desanta izvēršanu attālināti no krasta ,bet uzņemt  krastā, aligātorveidā ! Svarīg elements , evakuācijas procedūras ļaujot veikt ārpus ostu (pilsētu) akvatorijām. Projekta 1174 īpatnība, gaitas gāzturbīnas ! Iegūstamās priekšrocības: starta reakcijas laiks ,kapitālā remonta starpsolis utt. Plusus atsver trūkumi, gāzturbīnu iegādes un eksploatācijas dārdzība, gāzturbīnām pretēji dīzeļiem saīsinot autonomās gaitas soli. Okeānu rajoniem domātā projekta dzīvescikls izrādijās ļoti īss. Iemesli, PSRS sabrukums un mantinieces Krievijas finansu mazspēja. Tehniskie ,gāzturbīnu M12 ražotāja atrašanās ārvalstīs,Ukrainā. 2009 gadā līnijas 1174 jaunāko platformu ''Mitrofan Maskaļenko''  demobilizē. Eksploatācijas īpatnība, atšķiras ar minimālu aktīvo izdienu. Līdz ar projekta 1174 korpusu demobilizāciju rodas jautājums par Krievijas nacionālo amfībijnesēju dizaina turpinājumu. Par tādu tiek uzskatīts 8 gadu ilgbūvē tapušais  projekts 11711 ''Ivan Gren''.

                              11711 projekta ''cilts'' līderis ''Ivan Gren'' /БДК «Иван Грен»
         
 Tehniski , korpus saglabā aligātoru unversāluma tradīcijas. Tas ir uzskatāms kā projektu 1171/775M tālākvirzība. Augušais līdz 5000t. ūdensizspaids ļauj saglabāt aligātorspējas.  Korpusā ''Ivan Gren'' novēršot abiem priekšģājējiem raksturīgo helikopterlaukuma un angāra trūkumu. Kuģa ''lidklājs'' un angārs paredz 2 Ka-29 eksploatāciju. Nelielie ģeometriskie izmēri liedz ietvert dok-kameru. Daļējs risinājums ,virsklāja krāns un 2 stiprinājumi desantlaivām. Korpusa kompozīcija ietver  2 dizaina trūkumus. Pirmais,virsbūves dalītais izvietojums ir norāde uz slēpto  rezervi. Rekonfigurējot to monolītā, iegūstam iekšējo un ārējo telpas ekonomiju. Kuģa virsbūvei iegūstot telpu ''kam vairāk''. Piemēram: lielāks helikopteru angārs, desanta apartamenti ,hospitālis utt. Otrs ,iztrūkstot apjomos kompaktiem novades ieročiem ir saglabāts 122mm zalvju uguns artilērija. Pozitīvais ,zemūdens korpusa hidrodinamiskā optimizācija ļauj atteikties no 2x5000zs risinājuma. Aizstājot ar 1x4000 vai 6000zs gaitas dīzeļdzinēju ,iegūstot degvielas ekonomiju. Ekonomiskie apsvērumi priviliģē pār militāriem ! Trūkums, viena  motortelpa, iztrūkst dublējoša rezerve ! Vienlaicīgi ar ''Ivan Gren'' izbūvi izgaismojas vairāki tehniskie un militārās teorijas aspekti.  Cilts līdera 8 gadu ilgbūves cikls  no 2004 līdz 2012 gadam patērē 5 miljardus RUR( apt.140-180 milj.$) !!! Kuģubūvētājiem  termiņus skaidrojot ar apgūstamo tehnaloģiju jaunumu* un finansējuma neritmiskumu. Netieši, izstieptā amfībijkuģu būve norāda uz ''miglaino'' priekšstatu par desantflotes ''vietu un lomu''.  To pamatojot ar kuģu finasējuma epizodiskumu. Laika termiņā līdz 2025 gadam Krievijas JKF nepieciešamas aizstāt 18 izdienas maksimumu sasniegušas amfībijplatformu. 2020 gadam pieņemtā modernizācijas  programa paredz izvērst no 5 līdz 6 ''Ivan Gren'' klases izbūves finansējumu. Pirmā ranga rezerves kapteinim Konstantīnam Sivkovam/ Константин Сивков/ norādot, amfībijplatformas Krievijas JKF tradicionāli nau ''pirmās nepieciešamaības'' produkts. Laiks rādīs vai līderim sekos ''cilts'' !  

tehnaloģisko jaunumu*- darba dalīšanas ietvaros, desankuģu būve noritēja Polijā ,Gdaņskā.
Turpmāk projeku 775/775M tiesības pārņemot Krievijai. Uzlabotā 775M/1171 ''Tapir''--->1171-1'' Ivan Gren''  izbūve noritēja Kaļingradas kuģubūves stāpeļos ''Jantarj''/ "Янтарь"/ , bijušā Kēnigsberga ,kompānija ''Schichau''.
  
       

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru