Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 28. jūlijs

Punktveida tirgus perspektīva-I.

Pasaules lāzernovades un signālnovades aviobumbu tirgū ilgstoši dominē ASV ''Paveway'' ražojumi, pamatiemesls ir vienības iegādes cena.Vairumā gadijumu tai kompensējot munīcijai piemītošos trūkumus. Monopolstāvoklim ietekmējot jaunrades meklējumus pasaulē. Tehniskos elementos atšķirīgus risinājumus piedāvājot vien 2 valstīm : Izrēlai un Francijai. Izrēlas darbi pamatojas ar nacionālās drošības apsvērumiem, karalauka sniegtām atziņām un starptautiskā tirgū pastāvošo noieta nišu. Izrēlas radīto avb.''Spice'' īpatnība ir atšķīrīgie novades principi. Vienlaikus ar tradicionālo lāzernovadi pastāv DSMAC* principus apsorbējoš avb.variants. Vienkāršota DSMAC pašnovade sniedz iespēju satriekt apvidū labi zināmus, izlūkotus mērķus (tiltus, komand centrus, radiolokātorus utt.) jebkuros d/n un meteoapstākļos. Mērķapvidus kontūru atpazīšana padara mērķa satriekšanu par autonomu procesu. Svarīgs elements, Ziemeļ Eiropas kara teātrim kur meteoapstākļi ir nelabvēlīgi vai samazina lāzernovades avb. pielietošanas logu līdz minimumam. Piemērā minot karadarbību Serbijā(Dienvidslāvija) , vairumā gadijumu tieši nelabvēlīgie laika apstākļi liedza izmantot lāzernovdes aviobumbas. Saskarsmē ar skolotu pretinieku CCD/IIR apvidus kontūru atpazīšana ļauj pielietot ''Spice'' avb.radioelektroniskās pretdarbības apstākļos. Aviobumbas kā taktiskās sniedzamības ierocis, labvēlīgi ietekmē pretinieka radioelektroniskās aizsardzības aizsargvaļņu pārvarēšanu. Signālnovades kanāla degrādācija mērķapvidū kompensējas ar ietverto INS un CCD/IIR- apvidus kontūru atpazīšanas sistēmu. Pārtraucot GPS-signālnavigācijas datu uztveršanu, dublējošais INS kanāls nodrošina līdz 20km attālu, precīzu ''Spice'' avb. planējuma taku. Aviobumbas ''Spice'' ttd.* pamatatšķirība  no avb.
 ''Paveway'' saistas ar nesēja realizācijas taku, sniedzamību, objekta satriekšanas azimutu, vertikālo leņķu amplitūdu un galvenais navigācijas neatkarību. Mērķa satriekšanas azimutu izvēle kļūst iespējama pateicoties airodinamiskai kofigurācijai.
                                    Spice avb. realizācija no 7000m un 12.000m ešalona.
        
 Nākamā precīzo avb. klase saistas ar Francijas-AASM(Armement Air-Sol Modulaire) izstrādes programu. Jaunā ieroča izstrāde noritēja Francijas GS un JS klāja aviācijas interesēs. Mērķis, uzlabot esošo Mirage-2000 ,Mirage F1,''Super Etandar-IV'' un ''Rafael'' bruņojma listi.  Padarot to racionālāku, aizstājot rindu apritē esošu avb. un vadāmo raķešu. Līdzīgi kā avb. ''Spice'', aviobumbas AASM priekšrocības redzamas 3 taktiski-tehnisk raksturlielumos : pielietošanas robežas atvirzīšana, nesēja takas vektors pret mērķi realizācijas brīdī, mērķa satriekšanas azimuta un vertikālo leņķu izvēle. Abas avb .klases vieno ''serdes'' izvēle, Mk-80. AASM/Hammer* saime ietver : 3 novades blokus un 3 avb. svaru ''serdes''-Mk-81,82,83. Pirmais, bāzes modelis: SBU-38 parādās Francijas GS bruņojumā 2007 gadā, bumb novades bloks pārstāv kombinēto: GPS/INS risinājumu, atkārtojot ASV JDAM-GPS/INS principu.Atšķirība, nelielais svars un lielākas airodinamiskās virsmas nodrošina 1,5 līdz 2x lielāku sniedzamību un realizācijas kursu elastību ! Uzsktāmi demonstrējot izmēģinājumos : realizējot no 3000m ešalona tiek sasniegta 15km robeža iepretim 9km. Divi nākamie modeļi, signālnavigācijas/INS+IIR  SBU-54 un  lāzerovades SBU-64 seko tuvākajos gados.  Versija SBU-54 savos ttd. lielā mērā atkārto ''Spice'' risinājumu, bet versija SBU-64 optimizēta kustīgu, punktveida mērķu satriekšanai. Poļigonā demonstrējot iespēju satriekt 50km/h un 80km/h ātru mērķi 15km atstatus, nesējam avb. realizāciju veicot ar 90* kursa atšķirību.

                                   AASM demonstrē kustīgu mērķu satriekšanu.
           
  Īpatnība ,frančiem AASM avb. modeļu komplektācijas pamtversija izmanto Mk-81/82 (125/250kg) serdi. Izvēlētā mazsvara avb. konfigurācija nau nejauša. Pirmkārt, novērš nesēja kaujas resursa izniekošanu. Izpaužas, lielāks nesamais avb. arsenāls = lielāks misijā satriecamo mērķu sakaits, uzlabojot nesēja sniedzamību un ''robežas'' patruļlaika rādītājus. Kopumā ''Spice'' un AASM avb. izmantojot raķetēm raksturīgo airodinamisko ''pīles'' konfigurāciju, apvienojumā ar ietverto INS un mikro -IMV nodrošina iepriekš minētos tehniskos raksturlielumus. Sabalansēta svara un airodinamikas risnājuma rezultātā panākot no 15km līdz 60km* tālu mērķu satriekšanu.Tehniski, paver ieroča pielietošanas iespējas ārpus aizsargājamā objekta un armijas pretgaisa aizsardzības līdzekļu sniedzamības robežām. Aviobumbām ''Spice'' un AASM klasei ievērojami degradējot pretinieka tuvās* un vidējās* sniedzaības ZRK tehniskās iespējas. Lidmašīnas kuru bruņojuma listē tiek ietvertas ''Spice'' /AASM avb.ievērojami pieaug kaujas efektivitāte. Vadāmo avb. veicamo uzdevumu liste ietver SEAD/DEAD, pretradiolokācijas, pretkuģu aizsardzības, kaujaslauka un pilsētvides CAS* kā arī citus uzdevumus.
Abiem censoņu radītiem avb. modeļiem cīnoties par ASV monopola tirgus pārdali. Neskatoties uz abu avb. tehnisko raksturlielumu līdzību un nospiedošu tehnisko pārākumu pretstatā ASV Paveway-III/IV klasei, noieta tirgū vērojami objektīvi šķēršļi.

Izrēla, neskatoties uz avb. ''Spice'' standarta adapciju ''tautas klases'' F-16 taktiskam- iznīcinātājam tās noieta tirgus ir ļoti šaurs. Iemesls , maksātspējīgās islama valstis atsakās no darijumiem ar jūdu valsti. Galvenie noieta tirgi saitas ar Dienvidamerikas valstīm: Ekvadora,Venecuēla, Kolumbija un Čīle.
Francija, AASM avb. lielā mērā aizpildot ''Spice'' avb. atklāto tirgus nišu maksātspējīgo islama valstu vidū un citu: Maroka, Saud-Arābija, Katara ,Omāna, Indija un citās. Francijas AASM avb. izplatību ierobežojošais faktors ir ASV sevišķais skatijums uz ārvalstu bruņojuma elementu integrāciju ASV aviokompleksos. Aviobumbu AASM izstrādātājām, kompānijai ''Sagem''neslēpjot ka tās nākotnes attīstības plāni saistas ar avb.AASM integrāciju F-16 un citos ASV nesējos.

 INS*-Inerciālā Navigācijas Sistēma.
IMV*-Inerciālo Mērijumu Vienība.
ttd.-taktiski-tehniskie dati.
tuvās*-no 5km līdz 20km
vidējās*-līdz 60 km.
ZRK*-ZenītRaķešu Kompleks(Sistēma)
SEAD/DEAD*- Suppression of Enemy Air Defense/Destroy of Enemy Air Defense(Apspiest/Iznīcināt -Pretinieka Pretgaisa Aizsardzību(sistēmu)
CAS*-Close Air Support
no15km līdz 60km*- izskaidrojas, nesēja parametri: 3000m (10.000feet) +980/1200km/h =15km, 6000m(20.000feet) =35km.
 9-10km= 50/60km,1000kg avb. gadijumā pielietojot raķešdzinēju-paātrinātāju.
   

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru