Minētā problēma pastāv jebkurā no valstīm kuras rīcībā atrodas moderni gaisa spēki. Atkarībā no specializācijas militārā pilota pirmziemnieka mēnešalga sākas no 3500-4000 Eiru/$. Dienasta izaugsmei seko algas pieaugums ar ievērojamu bonusa paketi. Neskatoties uz minēto, civilo aviācijas kompāniju piedāvājumi ir daudz vilinošāki. Militāram resoram ir jaiegulda ievērojami līdzekļi ''platīna pilotu'' rezervju nosargāšanai no nevēlemiem civilā tirgus tīkojumiem. Problēmas sakne , slēpjas aviācijas tehnikā. Atšķirībā no 2 ps.k. aviācijas modeļiem mūsdienu lidaparāti izvirza pilota kvalifikācijai specifiskas prasības. Savā vairumā tās nau saistītas ar lidaparāta tiešo pilotēšanu ,bet prasa pārvaldi-operātora īpašības: atmiņu, telpas apskati, koncentrēšanos, pašdisciplīnu, reakciju, valodas specifiku , psihaloģisko un emocionālo noturību utt. Pārskaitīto īpašību rezultātā pilotu atlases sietam iziet augošam tirgus pieprasijumam neatbilstoši mazs cilvēku skaits. Skatot pilotu tirgu 20 gadu perspektīvā iezīmējas skaita izraisīta krīze. ASV BS perspektīvo pētijumu aģentūra DARPA minēto pilotu krīzi gatavojas pārvarēt ar pilota palīga-robota manipulātora palīdzību. Programas Aircrew Labor in Cockpit Automation Sistem-ALIAS- ietvaros izmēģinās 4 brīvības asu robots-manipulātors.
Programas mērķis radīt pilnvērtīgu otrā pilota aizstājēju kura spējās būtu pārvaldīt lidmašinu no pacelšanās līdz piezemējumam. Robotizētais pilots-asistents atslogos pirmo pilotu no pilotāžas rutīnas un ļaus koncentrēt uzmanību lidojuma administrēšanai. Autors, patiesībā tie ir pirmie soļi cilvēka-pilota aizstāšanai. Programa ALIAS ietver vairāksoļu attīstību. Katrā no etapiem apveltot Robotu asistentu ar jaunām spējām. Pamatā cilvēks-mašina saziņa notiks ar balss un planšetes ikonu komandu palīdzību. Kārtējā attīstības solī ietverot augstas izšķirtspējas tehnisko redzi kabīnes avionikas rādītaju apskatam un nolasīšanai ,nākotnē ļaujot veikt gaisa telpas skanējumu. Robota-asistenata spējās būs netikai lidaparāta starts un piezemēšanas ,bet arī reaģēt uz nestandarta situācijām kad nepieciešams īsā laika sprīdī veikt noteika algorima procedūru. To izpildei piloti izmanto (-papīra/planšeti) veicamo manipulāciju secības priekšrakstu. Ieviešot kabīnē robotu-asistentu veicamo manipulāciju laika logs ievērojami sarūk ar to būtiski uzlabojot kopējo drošibas līmeni-izdzīvošanu. Militārā aviācijā , pilots-robots asistents transportaviācijā ļaus samazināt 2-3x apkalpes skaitu. Kaujas aviācijā pilota-robota asistenta tandēms ir izmantojams ieroču operātora funkciju deleģēšanai pilotam ,bet robotam-asistentam kritiskos momentos uzņemoties pilota funkcijas. Robots asistents sistēma ir instalējama jebkurā lidmašinā vai helikopterī. Īpašiba ļauj ātri pārvērst cilvēka pilotētu lidaparātu par robota-asistenta pilotētu lidaparātu, bezpilota. Armijas aviācijā-helikopteros ,robots-pilota asistents samazina netikai apkalpi ,bet arī palielina izdzīvošanas un kaujas efektivitāti. Triecienhelikopteru gadijumā kaujas apstākļos robota asistenta klātbūtne sniedz izvēles brīvību. Rodas iespēja deleģēt robotam zemprofila pilotēšanu, bet pilotam veicot ieroču operātora funkcijas ar pēcāku pilotēšanas funkciju pārņemšanu.Pilotam gūstot ievainojumus helikoptera vadību pārņem robots-pilota asistents ,veicot mašinas atgriešanu bāzē. Līdzīgi kā civilā aviācijā robots-asistents pilda kaujas bojājumu radītus nestandarta situāciju novēršanas algoritmus. Paredzams ka robota-asistenta ieviešana neaprobežosies tikai ar aviāciju.
.
Minētais DARPA projekts sniedz ieskatu perspektīvo tehnaloģiju iespējās. Pēc robota-pilota asistenta
programas realizācijas varam spriest par atbalsta tehanloģiju: skaitļošanas procesoru jaudu, automatizācijas programatūras integrācijas pakāpi, mākslīgā intelekta elementu klātbūtni uc. attīstības līmeni. Autors, tehniski neparastākais un šķietami paradoksālākais projekts kurš sākotnēji izraisa daudz ----kapeic ?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru