Sekotāji

Powered By Blogger

piektdiena, 2017. gada 3. novembris

Elektro zirga mobilitāte.

Līdz ar  iesoļošanu 21 gs. pasaules vadošajās ekonomikās notiek  elektrovilkmes tehnaloģiskā revalūcija. Tai aptverot visa veida transportu: vieglos un kravas automobīļus, vieglos, personālos lidaparātus. Attīstoties batereju tehnaloģijai jūras transportā ienāks pirmie transporta kuģi.  Veikto izmaiņu rezultātā attīstīto valstu ekonomikas iegūs lielāku energoefektivitāti. Elektrovilkme ienes pārmaiņas arī vieglajā divriteņu transporta : motociklu, motoroleru, skūteru un velo jomā. Autors,vērš uzmanību uz energobruņotāko 4/6Kw E-velosipēdu/skūteru sadaļu. Austrālijas Stealth E-bike kompānija.
                                                     
 No militārā viedokļa  tieši šī tirgus nišas sadaļa ir  sevišķi interesanta.  Aptveramā jaudas nišas : 3/6Kw pastāvošie paraugi sniedz 100km sniedzamību ar 60/70km/h, maksimums-105km/h vai 200km ar 25km/h.  Tuvākā nākotnē konstrukcijas sniedzamība palielināsies līdz ar tirgos jaunu grafēna/polimēra batareju parādīšanos. Minēto konstrukciju svars atrodas 30/50kg robežās , nodrošinot lielu apvidus pārejamību. Kapeic tieši šī  E-velo sekcija ir uzmanības vērta ?  Pirmkārt, konstrukcijā izmantotie  elementi ir masveida ražošanā un brīvi pieejami tirgū.  Vairums no izmantotiem elementiem ir Made in China. Atbilstošas,  civilā un mil.- specifikācijas E-velo ražošana ir organizājama  jebkurā valstī. E-velo/skutera konstrukcijas tirgus cena  atkarībā no bateriju energobruņotības svārstās no 3500$ līdz 8000$*. E-velo/skuteris ar 3/6kw* DIY komplektācijas pašizmaksa: 1500/2500$/Eiro. Lielus pamnākumus DIY un E-velo komercijas jomā demonstrē Ukrainas kompānija Volta bikes.  Mazākus  DIY - Krievijas Evel bike .Privātpersonai salīdzinoši lielo cenu nosaka izmantojamo Li-jonu batareju energo bīvums un konstrukcijas komplektācijas īpatnības: elekto pārvaldes modulis, rāmis ,dakša , bremzes, piekare. Laika gaitā ir iespējama tehnisko rādītāju: sniedzamība,autonomija,ātrums pakāpeniska uzlabošana. Tās pamatā jaunas ,lielāka tilpuma baterejas un elekto pārvaldes moduļa-programatēšanas iespēja. Militārā aplikācijā ,izskaidrojas ar piemītošo mobilitāti ! Mūsdienu konfliktā , kājinieku vienības manevru šķērļotā apvidū ierobežo objektīvi faktori , cilvēka fiziskās iespējas. Piemēram, viegli bruņota kājinieka personālais ierocis un munīcijas rezerves aprobežojas ar 5-6kg ,bet vieglā  atbalsta ieroča  : 5,56mm ložmetēja gadijumā jau 8/11 kg.  Minētam svaram japieskaita 1-3 d/n uzkabes rezerves minimums, kopumā no 15kg līdz 21kg. Kājinieku vienības darbība atbildības rajonā, pieņemsim: 10x10km saistas ar  ilgstošām un nogurdinošām,  šķietami ''bezmērķīgām'' patruļām. To uzdevums kontrolēt, novērot teritoriju un preventīvi satriekt atklāto pretinieku. Kājinieku patruļu viena no galvenām priekšrocībām ir diskrēta un izsēta klātbūtne. Tehniski, E-velo izmantošana kājinieku patruļu uzdevumu veikšanai ļauj rotas vai bataljona vienībai nosegt lielāku treitoriju.  Iegūtam ātruma faktoram  nodrošinot lielāku elestību kaujaslaukā : veicot demonstratīvas darbības. Ierobežotu spēka apjomam  sniedz iespēju maksimalizēt spēku klātbūtnes intervālus.  Nodrošina ātru un diskrētu spēku koncentrēšanu. E-velo nodrošina maskētu ,tradicionālam transportam neizmantojamu meža taku apgūšanu ,ātrumu un manevru ar minimāliem resursiem. Šādi tehniski kompletētas vienības iegūst taktiskā līmeņa priekšrocības. E-velo/skutreri ir obligāti izmantojami skautu vienībās. E-velo konstrukcijas moduļu uzbūve ļauj optimizēt energobruņotību .Piemēram ,skautu vienības E-velo var atšķirties ar papildus bateriju sekcijām nodrošinot lielāku energoautonomiju, noskrējienu. Minētā E-velo koncepcija ir maksimāli piemērota aizsardzības taktikai. Konstrukcijas kompaktums nodrošina tās nogādi atbildības rajonā izmantojot ierindas transportlīdzekļus. 2017 gadā baterijas joprojām saglabā salīdzinoši lielu no rozetes uzlādes laiku :2-4h. Sākot ar 2018/-19 gada jaunās  Li/jonu  vai Li/polimēra bateriju uzlādes cikls saruks līdz 5 min. Sākot ar 2021 gadu grafēna/polimēra baterijas nodrošinās 5x lielāku energoblīvumu. Elektro velo ieviešana Bs un Zs spēkos kardināli uzlabo to taktisko mobilitāti.

 3/6kw*-3kw energo '' forsētais'' režīms nodrošina 5kw maksimumu  ar 105km/h , bet samazina e-motora un protams eksplotanta varbūtējo dzīves cikla ilgumu !!!
8000$*-ASV armijas saliekamais/konteinera- E-velo cena 20.000$.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru