Krievijas agresija Ukrainā aizsākās ar Krimas ps. okupāciju. Galvenais arguments šādai darbībai kalpoja apgalvojums par Krimas ps. stratēģisko nozīmi JKF* izvēršanai Melnajā jūrā. Neaizmirstot argumentēt ar Krimas ps. vēsturisko nozīmi. Atkāpe, vairums no kontinentālo Eiropu aptverošām jūrām ir ģeometriski nelielas(ar nelieliem izņēmumiem), seklas un ar slēgtu , ierobežotas izejas basejnu. Pie tādām pieder: Baltijas jūra, Melnā jūra ,Vidusjūra, Ziemeļjūra un Bārencu jūra. Militāri tehniskajā sadaļā, ierobežoti un vairumā seklas jūras ierobežo lielizmēra militāro kuģu darbību. Tas attiecas kā uz virsūdens, tā zemūdens platformām. Manevra trūkums plaknē un vertikālē padara lielizmēra konstrukcijas viegli ievainojamas. Minētie ierobežojumi īpaši attiecas uz Baltijas un Melnās jūras akvatorijā esošo valstu flotēm. Vēsturiski , flote kalpo par valsts ambīciju ,varenības simbolu atvirzot otrā plānā flotes platformu militāri- tehniskās lietderības apsvērumus. Ilustratīvi , pēc Baltijas un Melnās jūras flotes platformu kopuma var noteikt kurā no piekļaujošā areāla valstīm dominē : varenības demonstrācija ,ambīcijas iepretim racionāliem, militāri tehniskiem apsvērumiem. Krievija vēsturiski abās no minētām jūrām uztur varenības simbolu diktētas -Flotes. Uzturētā platformu nomenkalatūra ir pretrunā ar militāri tehnisko lietderību. Vēsturisks atskats, 2 ps.k.-PSRS/ Krievijas/ Baltijas un Melnās jūras flotes grupējumi pēc nomenkalatūras un skaita nomāca jebkuru no Baltijas vai Melnās jūras areālam piekļaujošo valstu kara flotēm. 1941 gadā PSRS/Krievijas/ Baltijas JKF neskatoties uz ciklopiskiem skaitliskiem izmēriem uz pārejo piekļaujošo valstu fona jau pēc 2 mēnešiem tika liegta iespēja ņemt jebkādu dalību karadarbībā uz jūras vai sniegt atbalstu Armijai piejūras sektoros ! Pateicoties pārdomātai Vācijas taktikai, ātri un efektīvi Baltijas JKF tiek ''aizkorķēta'' Somu jūras līcī. Pretiniekam, neitralizējot platformu skaitlisko un kvalitātīvo pārspēku ar gudras un progresīvas taktikas pielietojumu: izlūkošana, mīnlicēji ar jūras mīnām, aviācija un ātrgaitas torpēdlaivas. Pretēji definētam : ka JKF nodrošina SzS atbalstu piejūras sektoros un izcīna dominanti uz jūras ,pretinieks vnk. -izolē un satriec Baltijas JKF galvenos spēka elementus- līnijkuģi-kreiseri-iznīcinātāji un zemūdenes. Te vietā piebilst , ka neskatoties uz PSRS, Baltijas JKF rīcībā esošo iespaidīgo-65 mīnu-traļu platformām, nespēja neitralizēt pretinieka mīnēšanas aktivitātes nolemjot floti apjomīgiem zaudējumiem un vēlākai blokādei ! Iemesli , kļūdas mīnu-traļu izbūves koncepcijā, rezultātā-apdraudējumam neatbilstoš-novecojis tehniskais aprīkojums. Līdzīga notikumu gaita atkārtojās Melnās jūras akvatorijā kur pretinieks ieguva Jūras dominanti ar aviācijas, ātrgaitas torpēdlaivu un zemūdeņu palīdzību, Tas notiek neskatoties uz PSRS apsalūtu skaitlisko un platformu tehnisko dominanti, bloķējot un neitraloizējot Melnās JKF darbību. Līdzīgi kā šodien, Turcija pamatojoties uz līgumiem slēdz Vācijas ''Kriegsmarine'' pieeju Melnājai jūrai caur Bosfora un Dardanēlu j. šaurumiem. Tās spēki aviācijai piepulcējas 6+ 6 ātrgaitas torpēdlaivas ar zemūdenes=12. izmantojot Donavu iekšējos ūdensceļus, Šodien apskatot abas minētās Krievijas Flotes konstatējam , ka to izbūvē joprojām dominē politiski diktētas -varenības vadlīnijas. Seviški izteikti tās skatāmas Melnās jūras JKF komplektācijā. Nav brīnums jo Melnās jūras Flotei ir iedalīta seviška vieta Kremļa vēsturiskā mantojuma varenības ideoloģijā. ŠODIEN ,Ukrainai nojauna demonstrējot vēstures De-ja-vu- aksiomu. Valsts kurai pēc fakta nav Jūras Spēku spēj gremdēt un iznīcināt pretinieka JKF virsūdens un zemūdens platformas ! Ar pārliecinošām demonstratīvām darbībām piespiežot agresoram meklēt glābiņu bēgot, izvest vērtīgākas platformas no Melnās jūras uz mazjūru- Azovas jūru. Tālāk agresoram izmantmojot iekšējos ūdensceļus izvedīs iekšzemē piemērotākās platformas -korvetes bet mazpiemērotās- fregates centīsies saglābt, deleģējot attālināto patrulēšanu. Šāda situācija ir radusies pateicoties jaunām, divējāda pielietojuma -''Starlink'' tehnaloģijai. Tai aizstājot, veiktspējā un cenā izkonkurējot dominējošo ''Inmarsat'' piedāvājumu. Šodien civilā sadaļā, setelītu datu straumējuma tenaloģuja nodrošina ikvienam maksātspējīgam klientam: precīzo navigāciju (bezmaksas), precīzo kartogrāfiju (daļēji brīvs) un lētu Globālu no 50 līdz 350Mbp/s divpusējo datu apmaiņu. Tas ir salīdzināms ar mājsaimniecībām piegādātā- Interneta kvalitāti. Pēdajam elementam piešķirot dronu tehnaloģijām būtisku attīstības paātrinājumu. Sakaru kanāla Cenas sarukums ļaujot realizēt vienkāršu ''man- in -the-loop'' risinājumu ģeogrāfiski neierobežotā attālumā. Būtisks ir cenas un pārklājuma stabilitāte neatkarīgi no meteoapstākļiem (mākoņainība/nokrišņi/migla) Ukrainai cīņā ar pretinieka Jūras dominanti pārnes FPV-''man -in -the-loop'' risinājuma principu uz jūras droniem.
Virsūdens zemas signatūras drons-Maļuk/Sea Baby
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru