Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2010. gada 11. septembris

2010 gada Lielbritānijas KJS apskats.

 Žurnāla Warships International Fleet Review  SEPTEMBRA izdevumā http://www.warshipsifr.com/  Veltīts raksts jaunradītā Lielbritānijas Strategic Defence and Securiti Review( Aizsardzības un Drošības Stratēģijas Apskats)  dokumentam.
 NATO&EUROPEAN ALLIES UNABLE TO FILL NAVAL GAPS.
Savu ieskatu dokumentā piedāvā bijušais Karalisko jūras spēku oficieris, Exeter unversitātes Flotes vēstures katedras vadītājs.
Dr.Duncan Redford(Dunkans Redfors) rakstā apskatīta Lielbritānijas KJS(Karalisko Jūras Spēku) procentuālā un tehniskās iespējas pretstatus kontinentālās Eiropas/NATO flotēm .
Iztrūkst ASV flotes.
Pieminās šodienas ķibeles ekonomikā un to iespaids uz britu jūras spēku tehnisko politiku.
Tradicionālai britu neticēšanai ES politiskām institūcijām un militāriem  jaunveidojumiem ir  dots skaidrs pamatojums.  Kritiku izpelnās ES militāri tehniskā mazspēja veikt neatkarīgas aizjūras operācijas. Domājama maza,vidēja izmēra Folklendu/Malvinu karadarbība. Formulējot jautājumu, vai ES spēki būtu spējīgi nekavējoši 10-30 d/n laikā projicēt  spēkus Lielbritānijas aizjūras interešu aizstāvēšanai ? Britu secinājums-Nē ! Iemesli, tradicionāli  kontinentālās Eiropas valstu prioritātes ir sauzemes, gaissa un pretgaissa aizsardzības spēki. To doktrīnas pamatā balstās uz valsts nacionālās teritoritorijas aizsardzību. Kā sekas ,Eiropas NATO valstu mazspēja  stratēģiskās mobilitātes jomā, smagsvara transportslidmašīnu un atbilstošu jūras amfībij platformu trūkums. Maz daudzfunkcionālo kodolzemūdeņu, bet stratēģiskā kodol komponente aprobežojas ar vienas valsts rīcībā esošo suverēno arsenālu ,Francijas.
Lielbritānijas BS artava  Eiropas-NATO spēkos izpaužas kā 12,5 % .
Statistiski vidējā kopsaucēja pieminēšanai bieži piemīt maldinošs efekts.
Tādēļ britu spēku iespējas apskatās sīkāk.
Eiropas NATO valstu armiju personāls ietver 1.339.466 karēvjus no kuriem 12,5% soļo zem britu karoga. Sauzemes komponentē britu ir tikai 7,5% no EiropasNATO karēvju kopskaita.
British-Armed-Forces-Army
Runājot par nepopulāro stratēģisko kodolkomponenti, britu  balistisko raķešu kodolzemūdenes ar Trident II raķetēm veido 57% no Eiropas NATO līmeņa,bet palikušie 43% ir saistāmi ar Franciju.
Precīzāk.
Avionešu komponentē 33%,  unversālo-desantplatformu vidū 40%, Iznīcinātāju un fregašu vidū  attiecīgi 12,5% un 18,7%.
British-Armed-Forces-Navy
Avionešu kapacitāte, sākot no 2004 gada to rīcībā ir tehniskās iespējās ierobežotu triecienlidmašīnu Harrier GR7/9.  Skaitliski  pietiekami vieglā INVINCIBLE klases avioneša spārna aprīkošanai. Pretstatus Francijas ātomenerģētikas avionesim Sharles de Goulle (Šarls de Golls) ar modenajiem daudzfunkcionālajiem-iznīcinātājiem Rafael-M un ASV iegādātiem klāja AWACS sistēmu E-2D Hawkey .
Dassault Rafale M Jet Fighter Plane
http://www.military-aircraft.org.uk/--Rafael M.



Francijas flotes aviācija ir skaitā trīsreiz, bet savu tehnisko iespēju summā n-x pārāka  par esošo britu avionešu komponenti ! Britu jūras lauvai tie ir sāpīgi fakti !
Nemazāk svarīga loma mūsdienu flotes diplomātijā piemīt daudzfunkcionālām kodolzemūdenēm. Skaitliski NATO rīcībā atrodas 75 kodolzemūdenes, Lielbritānijas artava 11%. Precīzāk EiropasNATO valstis šai elementā tiek pārstāvētas ar 14 kodolzemūdenēm no kurām 8 ir britu(57%) atlikušās 6 atrodas  Francijas rīcībā(43%).
Viens no svarīgākiem raksturlielumiem ir to nesamā bruņojuma tehniskās iespējas. Mūsdienām būtiskākā, veikt triecienus attālinātiem sauzemes mērķiem piemīt vienīgi britu kodolzemūdenēm,kuru rīcībā atrodas ASV iegādātā zemes mērķu satriekšanai pielāgotā  Tamahawk- Land Attack Missile(T-LAM).
 Britu SSN Trafalgar klases kodolzemūdene TLAM raķešu nesēja.
 EiropasNATO valstīm zemūdens komponentē piemīt liels skaits dīzeļ enerģētiskā cikla zemūdeņu. To galvenie trūkumi ir mazais ātrums un darbības autonomija, mazpiemērotas globālai spēka projekcijas doktrīnai.
 Vācu 214 tipa slēgtā eneģētiskā cikla zemūdene.
Pieminot tādu nemazsvarīgu elementu kā flotes aizmuguri, atbalsta platformas(tankeri) veido 52% no EiropasNATO valstu kopskaita.
Kritiku izpelnās valdības tuvredzīgi relizētais pretterorisma svētais karš-Irakā un Afganistānā. Kā rezultātā nevajadzīgi izšķērdēti vairāk par 6 miljardi GBP(Lielbritānijas sterliņ mārciņa) radot aizsardzības sistēmā iespaidīgus caurumus. Viens no tādiem, iznīcinātāju T45 projekts.
Pieminētā summa ir līdzvērtīga 6 neuzbūvētiem (lasīt-nenodarbinātām kuģubūvētavām) iznīcinātājiem T-45, no sākotnēji plānotiem 12.
 Iznīcinātājs T45
Kā otrs, avioneši kuriem kopš 2003/4 gada nav savas specializētās aviācijas.
Līdz ar  taktiskā-iznīcinātāja Sea Harrier likvidāciju būtiski pieauga flotes ievainojamība.
HMS Invicible- Sea Harrier vice versa JAGUAR
Uzlabojumi šajā jomā  gaidāmi vien 2016 gadā saistībā ar jauno F35 Lighting II, pirmstam pabeidzot jauno avionešu HMS Queen Elizabeth (Viņas Augstība- Karaliene Elizabete) un HMS Prince of Wales (Viņas Augstība- Velsas Princis) būvi. Turklāt jūras departaments vel nav izlēmis kādus  aviācijas starta principus tie iemiesos, katapultas vai saīsinātā un vertikālās piezemēšanās. Tradicionāli katapultas avionesēji izmaksā dārgāk, bet iegūstas priekšrocības aviācijas eksploatācijā.Tramplīnstartam optimizētie avionesēji prasa pēc specifiskas vertikālās piezemēšanās lidaparāta.
Jauno AvN  tapšanas procesā izmantotie princibi.
Bet tā jau darbībā.
Britu flotes spēcīgie elementi.
1. daudzfunkcionālās-kodolzemūdenes ar TALM raķetēm.
2. iespaidīga -amfībij platformu kapacitāte
3. atbalsta,tankeru flotes lielums .

Vājie posmi.
1. Avionešu aviācijas nepiemērotība flotes aizsardzības funkciju veikšanai.
2. Iznīcinātāju , fregašu  mazskaitlīgums un to tehnisko iespēju aprobežotība.

Pašreizējais nelaiks kurš iestājies pasaules un britu ekonomikā var ienest  būtiskas korekcijas divu avionešu būves programā .
Turklāt jautājumu saasina vel ziņņa par gaidāmo 10 līdz 20 % lielu asignējumu samazinājumu aizsardzības resoram.  Šai sakarā satraukumu  paudis ASV prezidents, uzsverot ka Lielbritānijas asignējumi ir tuvu kritiskam 2% IKP rādītājam, apdraudot nākotnes transatlantiskās sadarbības saites.
Tiešam apdraudējumam pakļauts viens no lielākajiem Transatlantiskajiem projektiem, Joint Strike Fighter jeb F35 Lightning II. 
Sākotnēji paredzot 137 lidaparātu F35 iegādi.
Piebildīsim, ka Lielbritānija ir vienlaikus lielākais pircējs !
Turpmāk saistībā ar lidaparāta neadekvāto cenas pieaugumu, iepērkamo F35 skaitu samazinot līdz 54-70 vienībām.
Jaunpienākusī ziņņa par finansu ekonomiju, radija kārtējās korekcijas, F35 skaitliski aprobežojoties  vien ar 20-30 vienību iegādi.
Pamatojot to ar teorētiski iespējamajām,  skaitliskajām izmaiņām avioneša būves programmā. 
Esošie JSF programas pretinieki norāda,  ka resursus racionālāk būtu novirzīt pašmāju bezpilota triecienlidmašīnu Mantis izstrādei.


 Esošie britu spēki ir daudz vairāk piemēroti darbībām aizjūrā, pretstatā NATO sabiedrotajiem.
Turpmāk šāda spēju uzturēšana saistīsies ar lieliem zaudējumiem gaissa un sauzemes spēku komponentē. Finansu kosolidācijas ietvaros gaissa spēki zaudēs lidmašīnas Tornado GR4,Harrier GR7/9 un iespējams daļu jauno Eirofighter/Taifun.
Armijas spēkiem būs jaiztiek bez smagās bruņutehnikas, tankiem un citiem  kaujaslauka bruņu atribūtiem.
Attīstībā uzsvaru liekot uz atslēgelementiem kuri vitāli nepieciešami Lielbritānijas aizjūras interešu realizācijai.  Britu ārpolitikai raksturīgais globālais vektors ir skaidrojams ar vēsturi. Pretstatus kontinentālās Eiropas valstīm Lielbritānijai ir izmēros globāls kultūr vēsturisks mantojums-Britu impērija virs kuras nekad nav norietējusi saule!
Uzraugot pasauli ...

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru