Jaunā Krievijas militā doktrīna noteica atbilstošas pārmaiņas Jūras Kara Spēkos(JKS). Pirmkārt jau nomainot uzsvarus jūras kājinieku pielietojuma desant koncepcijā . Doktrīnas pamatnostādne Krievijai janodrošina savu interešu un pilsoņu aizsardzību ārvalstīs. Šo uzdevumu veikšanai nepieciešams radīt apvienotus starpšķiru ātrās reaģēšanas spēkus (ARS). Ātrās reaģēšanas spēku pamatkodolā ietverot gaissa-desanta divīzijas(GKS), peciālās nozīmes brigādes un pulkus(SKS) bet no JKF puses deleģējot jūras kājinieku brigādes. Restrukturizācijas plāni saistijās ar grūtībām ko radija armijas augstākās pavēlniecības struktūras. Argumenti kuri kalpoja ģenerālu pretderbības pārvarēšanai balstijās uz ''5 dienu karā'' gūtiem faktiem. Gruzijas-Krievijas: 5 dienu karadarbībā gūtās atziņas, jūras desanta komponentes demonstrētā mobilitātes mazspēja. Jūras kara flotei atbilstošu tehnisko līdzekļu trūkums liedza piemērot mūsdienīgu airomobilā desanta taktiku. Krievija politiskā vadība secināja ka bruņotie spēki tehniski nav piemēroti mūsdienīgai mobilai karadarbībai.
No 2009 gada vidus Krievijas un Francijas starpā norisinās pārunas saistībā ar unversālo-desant-platformu (UDP) MISTRAL.
www. naval-technology.com, projekts Mistrale
Russia.ru - un pārdomas kādiem mērķiem.
Mistrale definējama kā desanata vadības un spēka aizjūras projekcijas platforma.
Taktiski tehniskie rādītāji (TTR) ir sekojoši : ūdens izspaids 21.000t., apkalpe 160 jūrnieku no kuriem 20 oficieri. Franču variantā tipveida missija ilgst no 14 līdz 21 d/n , bet tās tehniskās spējās ir relizēt 45 d/n ilgu prombūtni nodrošinot apkalpi un 450 karēvju lielu desantpersonālu ar nepieciešamiem matejāliem.
Būtiska piebilde, īsu misiju laikā desanta personāla skaitliskais lielums var saniekt 900-1200 karēvju. Maksimālais ātrums ir noteikts kā 18,5-19 mezgli (Me) ,bet kreisējot ar 14 Me darbības tālums sasniedz 11.000j.j.(jūras jūdzes,20.000 km).
Platformas lidklājs aizņem 5000 m2 ietverot 6 starta-piezemēšanās punktus, tā nodrošinot vienlaicīgu manevru 6 vidējās un smagās klases helikopteriem .
Desantplatforma ir aprīkota ar doka-kameru kura spēj uzņemt 2 gaisa spilvena balstītus kuterus vai 4 mazāka udensizpaida platformas.
Armijas tehnikas transporta elements ietver : 60 bruņtehnikas vienības, ieskaitot 16 tankus (55t).
Alternatīvā ietverot 70 riteņ transporta vienības.
Mistrale platforma darbībā.,pilsoņu evakuācija no Libānas (2006g)
Teorētiski Krievijai šādas platformas pavērs iespēju daudz operatīvāk reaģēt uz tuviem, tāliem komfliktiem demonstrējot spēka klātbūtni.
Pārdomām.
Krievijas premjers V.Putins par franču Mistral platformu iegādi izteicās lakoniski, tādi kuģi Krievijai vajadzīgi jau šodien. Kaimiņos pamatotu uztraukumu rada steiga ar kādu tiek realizēts projekts.
Mistral platforma Krievijas jūras kājiniekiem ļaus relizēt vertikālā aptvēriena taktiku.
Platformas daļējās iespējas demonstrējās Sankt-Pēterburgas vizītes laikā. Ļaujot krievijas pusei iepazīties ar kuģa uzbūvi ar vēlākiem izmēģinājumiem Somijas jūras līcī. Tajos ietvērot, bruņojumā esošo transport-desanta helikopteru Ka-27 un triecien-helekoptera Ka-52 klāja piezemējumus.
Krievijas JKF komandieris Vladimirs Visockis Gruzijas kara sakarā atzīmēja : šada kuģa esamība mums ļautu reaģēt 40 minūtēs , patērēto 26h vietā. Te gan japiebilst ka militārists stipri vien pārspīlē. 5 dienu kara laikā, Melnās JKF jūras kājinieku desant vienības patērēja 12-14 h lai uzlādētos uz kuģa, mazas organizātoriska rakstura problēmas.
Krievijai darijums nenoris tik ātri kā sākotnēji tika plānots.
Vellns slēpjas sīkumos- kuģa komplektācijas detaļās, precīzāk kuģī uzstādāmā kaujas vadības centra(KVC) konfigurācijā. Kaujas centrs pēc uzbūves struktūras veido daudzslāņainu spēku un resursu pārvaldes sistēmu. Mūsdienu kaujas vidē liela loma ir intgrētām spēku vadības sistēmām. Tāda ir franču SENIT-8. Sistēmas pamatā , SIRACUS setelītu sakaru līnijas apvienojumā ar daudzlīmeņu taktiskiem sakariem.
Ļaujot valsts vadībai operatīvi pārvaldīt situāciju attālinātos kaujas teātros vai tāljūras missijās.
Francija nav gatava dalīties ar šo spices līmeņa tehnoloģiju.
Iespējams ka pieeja šai tehnoloģijai nav saistīa ar pašu Franciju, bet vairāk ar ārējo faktoru.
Ar to domājot atļauju saskaņošanu ar ASV valsts departamentu.
Pastāvošajā veidolā sistēma ietver kādu no ASV izgatavotiem komponentiem. To aizstāšana gan varētu prasīt zināmu laiku.
Turklāt daudzu militāro analītiķu izteiktie spriedumi par Senit-8 piegādes neiespējamību Krievijai ir apšāubāmi.
Protams, piegādātais variants neietvers NATO standarta sakara terminālus LINK-11/16.
Krievija iepirkuma jautājumu definē īsi : ir Senit-8 , ir Mistral darijums ar 3 Miljardiem Eiru.
.
Senit-8(ZENIT 8) integrētā sistēma ir Krievijas galvenais militāro interešu un tirgus objekts.
Kā otrs mazāk svarīgais ir platformas izbūve.
Mistral platformas izbūvē plaši pielieto vispār pieņemtos civilās kuģubūves standartus.
Krievijas pasūtijums paredz būvēt Francijas kuģubūvētavās 1-2 platformas, bet atlikušās pašmāju stāpeļos. Šādas programas realizācija demonstrē Krievijas kuģubūves tradicionālo tehnisko mazspēju.
Franču kuģubūvētāji šāda izmēra platformu būvē gada, pusotra laikā. Būvdarbos plaši iesaistot ārvalstu partnerus, kuriem parasti tiek uzticēti mazāk svarīgo korpusa elementu(bloku) būve.
Piemēram: Mistrale gadijumā Polijas, Gdaņskas kuģubūves stāpeļi.
Mūsdienās šāda prakse ir vispār izplatīta Eiropas kuģubūvētāju vidū.
Krievijas pašreizējo stāpeļu tehniskais aprīkojums un inženiertehniskā pieredze ir nepietiekama lai realizēt projektu termiņos un līdz ar to cenā. Ieplānotā divu-triju korpusu izbūve savos stāpeļos saistīsies ar diviem būtiskiem ieguvumiem, inženiertehniskajā Know-How jomā un tehniskā aprīkojuma modernizāciju.
Kā problemātiskā puse dārdzība, mājas stāpeļos būvētie korpusi maksās vidēji 100 miljonu Eiru vairāk.
Iz vēstures: Kā p.gs.90 gadu spilgtākais piemērs minams saistībā ar 27.000 t. unversālo flotes apgādes un atbalsta platformu Anadirj (P756) kura izbūvi veica Somijas WARTISLA stāpeļos, bet izdiena flotē aprobežojās ar pāris gadiem. Pagātne sasaucas ar mūsdienām, Krievijas vienīgais avionesējs Admirālis Kuzņecovs ar tā epizodiskiem izgājieniem jūras plašumos. Naudas trūkums ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ šādu izmēru un nozīmes kuģu pilvērtīga eksploatācija Krievijas JKS nav realizējama .
Šādi projekti ir atrauti no valstī dominējošās izpratnes par ''jūras vietu un lomu" un reālām finansu iespējām.
Bet būtiskākais kapeic izvēlējās Francijas projektu ?
Eiropā līdzīgas platformas piedāvā Spānijas, Itālijas vai Nīderlandes kuģubūvētāji !
Nīderlandes kuģubūvētāji piedāvā Rotterdam klases desant platformu. Mazāka izmēros, bet ne iespējās !
Norvēģijas fjordi, COLD RESPONSE 2010.-HMS Johan de Witt (Rotterdam)
Dažas no tām ir spējās līdzīgas vai eksploatācijā finansiāli piemērotākas par izvēlēto Mistral.
Spāņi var lepoties ar Juan Carlos I (Huans Karlos I) projektu. Kuru izvēlējusies Austrālija saviem nākotnes daudzfunkcionālajām platformām.
Kā noprotam, bez militārās komponentes Krievijas izvēlē ir bijis svarīgs darijuma partnera politiskais svars.
Ne viena no trim (Itālija,Spānija,Holande) nav samērojama ar FRANCIJAS politisko ietekmi Eiropas Savienībā.
Šis otrais faktors ir daudz bīstamāks Baltijas valstīm, sevišķi Latvijai .
Ps. Know-how-(ang.)-zināt-kā. Praktisko zinnāšanu nesējs ir Cilvēks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru