Sekotāji

ceturtdiena, 2013. gada 28. novembris

Indijas un Ķīnas JS sacensība-I.


2013 gads abu valstu vēsturē ar renovētu avionešu iekļaušanu JS ierindā. Vienojošie elementi ir netikai avionešu korpusi, bet arī STOBAR klāja aviāciju. Indija, Krievijā ,Severodvinskā 25.11.2013 noritēja avioneša R-33 ''Vikramaditya'' nodošana Indijas JS. Kuģa renovācija prasija vairāk laika un resursu par sākotnēji plānoto. Darbu veicējam ''Severmaš'' runas vīram sakot : ''vieglāk un ātrāk bija uzbūvēt no 0'' ,bet  trūkumiem ir arī pozitīvā puse, gūtā pieredze ! Pārbūves apjoms ir klasificējas kā jaunbūve, rezultātā Indija iegūts AvN ar 30 gadu izdienas ciklu.

                                          Avionesis R-33''Vikramaditya'' kompleksie izmēģinājumi.

 Kavēkli kuģa nodošanas termiņos radija juninājumi gaitas tvaikakatlu termoizolācijā. Atgriešanās pie azbesta izolācijas deva gaidīto efektu ,uzrādot maksimālo ātrumu 29,5 Me. Dzinējiekārtas sakarā, daļēji ir attaisnojami Indijas informatīvā telpā ar ''Vikramaditya'' saistītā kritika :''To Old, to big and expensive'' : vec ,bet ne novecojis , parlielu Indijas pagātnei ,bet ne nākotnei , par dārgu, salīdzinot ar ko ? Turklāt kuģa 44.500t. nau nebūt tik liels ja salīdzina ar pirmo nacionālos stāpeļos topošo 37.000t. IAC-1 ''Vikrant''.


                                     Avioneša ''Vikramaditya'' nodošanas svinīgā ceremonija.

 Renvācijas rezultātā no kreisera-avioneša ''Admirālis Gorškovs'' ir pārtapis ''Vikramaditya'' avionesī. Platforma zaudējusi pretkuģu un zenīraķešu sistēmas. Avioneša aizsardzība ietver radioelektroniskās cīņas kompleksu, bet nākotnei rezervēta vieta Izrēlas tālās sniedzamības ZRK ''Barak-8''. Vienīgais triecienspēks ir klāja aviācijas nestais bruņojums. Par galveno avioplatformu ir izvēlēta MiG-29K kuru klājošanās gaidāma arī uz Krievijas avn.''Admirālis Kuzņecovs''. Avioneša ''Vikramaditya'' un Mig-29K/KUB izmēģinājumu laikā veicot vairāk kā 800 piezēmējumus. Pārbaudijumi ietevēra lidaparāta Mig-29K startu un klājošanos ar dažādām bruņojuma konfigurācijām. Izmantojot STOBAR koncepciju MIG-29K spēj  labvēlīgā vides temperatūrā* startēt ar kravu līdz 4/4,2t. Pirmoreiz, saistībā ar Indijai domāto avionesi Krievijas klāja aviācija izgaismo dokumentētu lidaparāta Mig-29K startu un klājošanos ar lietderīgo kravu ! Kā nozīmīgs fakts jauzskata starts un sekojošā klājošanās ar aptuveni 1,2t. munīcijas pilnizmēra imitātoriem. Caurmērā Indijas JS jaunieguvums vērtējams pozitīvi. Pirmkārt ,no iegādes ātruma un izmaksu skatpunkta.Nedaudz labāka platforma izmaksātu Indijai laikā un naudā daudz vairāk. Jaatceras ka Indijas JS avionesis ''Vikramaditya'' izmaksāja 2,3 miljardi $* ,bet 24 Mig-29K aviospārns 1,8miljardi $. Indijas JS domājams uzsāks avioneša ierindas eksploatāciju ātrāk par Ķīnas JS.

                                       
 Pamatojums, Indijas JS kopš 2011gada ietver eskadriļu INAS-303 ''Black Panthers'' kura apgūst 12/4 Mig-29K/KUB eksploatāciju. 2013 gada maijā INAS-303 iegūst kaujas gatavas eskadriļas statusu. Līelākā kavēšanās klāja aviācijā saistijās ar atbilstoša avioneša trūkumu ! Indija vienlaicīgi ar Mig29K iegādi nodrošināja apmācibas bāzes izvēršanau Hansā(Goa). Tās ietvaros izveidojot pilvērtīgu trenažieru kompleksu. 2012 gadā Hansā(Goa) nododot eksploatācijā elektroniskos trenažierus, galveno 1250m skreiceļu apgādātu ar aiztures mehānismu un tramplīnstartu. Lielā mērā atkārtojot Ukrainā izvietieto ''Ņitka'' kompleksu. Nacionālā klāja aviācijas centra tapšanas laikā pilotu apmācība noritēja Krievijā. Lidmašīnu Mig-29K/KUB izvēle nau nejauša un izskaidrojas ar Indijas JS ekonomiju, uzsvaru liekot uz tramplīnstarta avionešiem un tiem pielāgotu aviāciju. Izvēli diktē laiks un pieejamo finansu daudzums. Nacionālos stāpeļos topošais IAC-1 projekta AvN.''Vikrant'' arī ietver STOBAR, tramplīnstartu. Projekta realizācija atklāja Indijai ka AvN izbūve nau viegls pasākums, 37.000t. avioneša tapšana pēc prognozēm izmaksās ne mazāk kā 5 Miljardus $ ,bet tā stāšanās ierindā gaidāma tikai 2020 gadā ! Kavējums termiņos sasniedz 4 gadus. Avioneša ''Vikramaditya'' nodošanas laikā Indijas JS rīcībā atradas 10 sagatavoti klāja aviācijas piloti.

 STOBAR*-Short Take-Off ,But Arrested Recovery-Īss stats ,bet aizturēta atgriešanās.
CATOBAR*-Cattapult Take-Off, Barrier Arrested Recovery-Katapultas starts, bet (barjeras) aizturēta atgriešanās.
2,3 Miljardi $*-neskatoties uz dažu elementu tehnisko vecumu (tvaikturbīnas piedziņa) 44.500T. AvN izcenojums ir vērtējams kā ļoti lēts ! Lielbritānijas 60.000T.AvN- 3,8-4,0 Miljardi GBP.= 1: 1,85(2).

labvēlīgā vides temperatūrā*-līdz 25*C      

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana