Sekotāji

Powered By Blogger

piektdiena, 2013. gada 29. novembris

Indijas un Ķīnas JS sacensība-II.

Ķīnas JS uzņemot ierindā AvN CV16 ''Liaoning'' papildina avionešu īpašnieku kluba rindas.
Atšķirība no Indijas tās avionesēju izbūves programa balstās uz maksimālu tehnisko neatkarību. Pateicoties civilā kuģubūvē uzkrātai pieredzei Ķīna varēja realizēt nacionālos stāpeļos AvN ''Varjag''  modernizācijas- izbūves programu.Vienlaicīgi ar darbiem kuģubūvē noritēja nacionālās klāja aviācijas tapšana. Nepilnu 8 gadu laikā nokopējot vienu no spēcīgākām STOBAR koncepcijas lidaparātiem ,Su-33K .Nacionālai avioindustrijai uzlaboto kopiju laižot apritē kā Shenyang J-15 ''Flying Shark"( borta Nr.554).

                                                     
 Minētajos divos elementos nodemonstrējot kaimiņam nacionālās industrijas pārākumu. Lidaparātu J-15 ''Flying Shark'' un AvN''Liaoning'' eksploatācijas uzsākšana noritēja ātrāk par Indijas JS ārvalstī tapušo avionesi, bet nacionālais klāja aviācijas ''Tejas'' Mk-I/-II* projekts tā arī atrodas tapšanas stādijā. Ārvalstu ''ekspertu'' minamie argumenti, Indijas JS avionešu eksploatācijas pieredze ir ilgāka par kaimiņa, īsti nepārliecina. Indijas JS avionešu klāja STOVL ''Harrier'' aviācijas pieredze ir savos pamatos principiāli atšķirīga no STOBAR koncepcijas lidaparātiem. Lidaparātu ''Harrier'' pieredze pēc savas būtības ir  pielīdzināma helikopteru eksploatācijai, bet nekādīgi ar vertikālā 6,5m/s kritiena un 213km/h ātru klāja aiztures piezemējuma pilotu pieredzi.Vienīgais maznozīmīgais elements kas sasaucas ar ''Harrier'' pagātni ir saīsinātais ieskrējiens, tramplīnstarts ! Avionešu STOBAR elementā abām pusēm atrodoties vienādās starta pozīcijās. Indijai JS izmantojot ārvalsu platformas un pieredzi izdodas iegūt īslaicīgas, taktiski nemanāmas* priekšrocības. Pateicoties Indijas nacionālās industrijas specifikai priekšrocības izgaisinās ilgtermiņā.
2013 gada septembrī avn.''Liaoning'' veica 21 d/n ilgas mācības.Interesanti ka nepieciešamās klājošanās iemaņas Ķīnas avioātori apguva Brazīlijā ! Starpvalstu vienošanās paredzēja iemaņu apguvi uz Brazīlijas  avn.''Sao Poulo''. Ķīnas informacija, lidmašīna  J-15 ''Flying Shark'' veica rindu sarežģītu izmēģinājumu. Nolūks, noskaidrot J-15 kaujas konfigurāciju maksimālās robežas.Eksperimentā iegūtās atziņas ir ar divējādu vērtējumu ,ķīniešu un ārvalstu.Taivana, ārvalstis pārteidz J-15 adresētā '' kompetentā'' kritika !  Uzmanību izraisa veids kādā J-15 tiek kritizēts ! Ķīnas Militārais Komunikātors( Sina Military Network) raksturo J-15 tehnisko mazspēju kā ''gaisa balons,zivs'', bet nekādīgi haizivs ! Norādot ka J-15 nau spējīgs veikt lidojumus maksimālā 12t.* kaujas konfigurācijā !!! Turpinot, J-15 var veikt tramplīnstartu un klājoties, nesot 2 PRK YJ-83K +2 VR ''g-g'' PL-8  vai 4x500kg avb ekvivalentu, kopumā 2t.! Maksimālo  tramplīnstarta 4,5t. celtspēju J-15 sasniedz ar 20% degvielas rezervi . Norādot ka J-15 tramplīnstarts ierobežo  trieciendistances ''soli'' ar 120km* tas ir mazāk kā Ķīnas virsūdens platformu raidītām PKR ! Krievijas aviospeciālistiem īsti neizprotot ķīniešu pausto neapmierinātību. Norādot ka Ķīna pauž informāciju kuru tā zināja pirms izvēlējās kopēt Su-33K/J-15 koncepcijas STOBAR lidaparātus ! Koncepcija STOBAR primāri paredzēta flotes ordera PGA funkciju nodrošināšanai. Krievijas pārstāvjiem norādot ka Su-33K maksimālais tramplīnstarta svars sasniedz 26t.,zaudējot 3,9t. no normālā starta svara. Ņemot vērā šo argumentu 100% degviela+1850kg* nodrošina PGA konfigurācijā līdz 10 tuvās un vidējā sniedzamības''gaiss-gaiss'' VR izvietošanu. Pilnā J-15 kravnesība ir 6,5t., startējot no kontinentālās aviobāzes piemīt 1250km kaujas rādius. ''Combat Aircraft Monthly'' vol-14,decembra numurā J-15 veltītā raksta secinājumos, lidmašina ar 2 t.**kravu sniedzamības rādītājos pārspēs klāja aviācijas F-18E/F vai MiG-29K etalonus. Atmaskojot Ķīnas izvērsto mazspējas maldu propagandu. Ķīnas klāja aviācijas potenciāla pilnīgu izmantošanu ierobežo 55.000t. STOBAR avn. koncepcija. Neskatoties uz to jaunā politiskā instrumenta parādīšanās Ķīnas arsenālā izraisa atbilstošas pārmaiņas tās uzvedībā.

                                                 
 27.11.2013-''South China Morning post'' Ķīna nosaka PGA zonu virs strīdus rajona Dienvidķīnas jūrā, Diaoyu salām nosūtot avn.''Liaoning'' mācību praksē !


12t.*- Su-33K/J-15 maksimālā bruņojuma 6,5t. celtspēja, minētā 12t. krava nau pat sauzemes Su-34 ''Utkanos''/Fullback.
 120km*- N1-ziņojumā minēto PKR YJ-83K 120km sniedzamība tiek apšaubīta. N2- planierī ietverto kompozītmaterjālu apjoms un elektronika sniedz J-15 apt.150kg lielu svara priekšrocību pār Su-33K oriģinālu. N3 - klāja aviācijas triecienmisijas sniedzamības robežu pieņemts summēt platformas ieroču realizācijas robeža + ieroča sniedzamība. N4-1850kg* ieroču svara apreiķini tiek apšaubīti: PL-8-130kg,  PL-12-185kg=PGA konfigurācija 4+6=520kg+1,100kg.=1,630kg(+220kg !) Triecienkonfigurācija: N1: 4avb.x500kg(2t.)+2 PL8=2,260kg. N2: 2 YJ-83K(1650Kg)+ 4 PL-8(520kg)=2,170Kg.
 Objektīvi, startā atšķirībs var radīt dzinēju maksimuma, forsāžas vilkme :AL31F-M2/M3-13,5/14.6t un WS-10A-12,5/13t.
2t**- pieņemot ka J-15=Su-33K ir 18,4t.(tukš), 29.9t. (normālā), bet 33t.(maksim.) Maksimālais tramplīnstarta svars Su-33K= 26t. N1: 18,4t.+ 6,5t= 24,9t.+100%(8,1t.) degvielas=33t. N2 :18,4t+100% degv(8,1t.)=26,5t. N3: 18,4t+ 70% degv.(6t)+ 1,6t bruņojuma=26t./ 18,4t+ 55% degv(4.4t.)+2,2t=25 t (-1t) !!
  
''Tejas''Mk-I/-II*- neveiksmīgs ,20gadu termiņā ildzis nacionālā taktiskā-iznīcinātāja izstrādes projekts. Patērējot vairāk kā 22 gadus ierindai gatavu ''Tejas'' Mk-1 nau, izeja tiek meklēta flotei domātā Mk-II !
 Paralēli ''Kaveri'' projekta ietvaros noritēja 95-100kN dzinēja izstrāde, neveiksme.    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru