Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2011. gada 4. septembris

Zemūdeņu enerģētika un evalūcija-II.

 
Pēckara perjodā noritēja tehniskie meklējumi zemūdeņu enerģētikas jomā. Pamatā tiem atkārtojot vācu inženiera Hellmuth Walter (Helmuta Valtera) radīto ,,atmosfēras-slēgtu dzinēju ,,*-turpmāk Waltera turbīnu -kuras darbībai izmantoja koncentrētu ūdeņraža pārskābi un degvielas maisijumu. Vācijas pētnieciskos darbus Waltera turbinas jomā turpināja uzvarētāj valstīs- ASV, Lielbritānijā un PSRS. Risinājuma tehniskā sarežģītība un eksploatācijas bīstamība padarija  to par mazpiemērotu flotes dienastam. Turklāt p.gs.50 g. bija laiks kad lielvalstu rīcībā nonāca kodolenerģētika, kā rezultātātā AIP novirziens kļuva mazperspektīvs.
Vienīgi PSRS realizēja AIP- slēgtā-cikla-dīzeļu sistēmu Pr.615 /Quebec/  zemūdenēs. Risinājums ietvēra dīzeļdegvielas un šķidrā skābekļa dedzināšanu dīzeļdzinējos. Abi tehniskie risinājumi bija nepilnīgi un eksploatācijā bīstami.  Dīzeļzemūdenēm turpinot saglabāt savus pieticīgos rādītājus. Būtisks lūzums tehnaloģiju jomā notika p.gs.80 gadu beigās kad Zviedrijas Bs pieņēma pirmo zemūdeni kuras enerģētika ietvēr AIP-Stirlinga dzinēju. Ļaujot zemūdenei atrasties zemūdens režīmā 14 d/n+ uzturot patrulēšanas ātrumu 5 Me/h ! Par pirmo AIP Stirling tehnaloģijas nesēju kļuva A14 Näcken zemūdene.Turpmāk, p.gs.90 gados Zviedru JS zemūdeņu flote pilnībā pārgāja uz kompānijas Kockums ražoto, AIP Stirling aprīkotu zemūdeņu eksploatāciju. Tehnaloģijas pamats Stirlinga dzinējs, kurā kā degvielu izmanto dīzeļ degvielu un skābekli. Rezultātā tiek ģenerēti aptuveni 200 kw enerģijas, pietiekami lai zemūdens patrulēšanas laikā atjaunotu bateriju energo krājumus vai arī elektrību elektrodzinējiem. Par tehnaloģijas galveno priekšrocību uzskatāms energoieguves procesa klusums,vienkāršība un modularitāte. 
Tehnaloģija ir vienkārša un droša ko apliecina 20 gadus intensīva militārā eksploatācijas pieredze. Sistēmā realizētais moduļ risinājums ļaujot salīdzinoši ātri un lēti konvertēt esošās zemūdenas AIP Stirling variantā.Izmantojamā Stirling AIP tehnaloģija militārā un civilā jomā dod lielu pienesumu Zviedrijas ekonomikai. Turpmāk par zviedru Stirling AIP tehnaloģiju intresi izrāda Austrālija, ar sekojošu 6 Collins klases zemūdeņu izbūvi. Austrālijas projekta tehniskie dati vel joprojām ir slēpti ,vienīgie atklātībai pieejamie tehniskie dati ir :,, 2 mēnešu autonomija, lielāko daļu laika pavadot zem ūdens,,. Tas izskaidrojams ar zemūdenes izmēriem, instalēto AIP Stirling  dzinēju skaitu* un ,,nesamo,, degvielas daudzumu. Austrālijai seko Japānas kompānija Kawasaki Heawy Industry panāk vienošanos ar Kockums par AIP Stirling dzinēju licences ražošanu Oyashio klases zemūdeņu aprīkošanai.Jaunākais līgums saistas ar Singapūru kura iegādājas ar Stirling enerģētiku aprīkotas un tehniski modernizētas 30 gadu izdienā bijušas HMS Sjöbjörnen klases zemūdenes !!! Par labāko zviedru tehnaloģijas reklāmu kalpo ASV pagarinātais 2 gadu zemūdenes līzinga līgums ! Zviedrijas jaunākā modeļa zemūdene Gotland galvenā mērķnozīme imitēt ļoti perspektīvu pretinieku. Par tehnaloģijas tehnisko funkcionalitāti runā fakts ka līzinga darijums paredz 160 d/n zemūdenei pavadīt jūrā !!! Uzmanību, Bīstami !
Stirling dzinēju uzvaras gājiens turpinās civilajā enerģētikā.Tehnaloģija piedāvā saules kolektora radīto siltumu tieši konvertēt enerģijā ! Ripassoenergy- eneģētiskie AIP Stirling moduļi ģenerē 30kw !!


 ,, Atmosfēras-slēgtu-dzinēju,,*- AIP-Air Independent Propulsion. 
dzinēju skaitu*-izprotams ka, 3000 t zemūdene iespējams energoģenerēšanai izmanto no 2 lidz 4 AIP Stirlig kaskādi.( 400-800kw)    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru