Sekotāji

pirmdiena, 2014. gada 12. maijs

Gāzes energošūna !

  Pasaulē viena no straujāk attīstāmām tehnaloģijām skar energokonvertēšanas un uzglabāšanas tehnaloģijas,   energošūnu joma.Tehnaloģijas sniegtās enerģijas konvertēšanas iespējas piesaisaista militārai jomas interesi .Iemesli ir lielā energoietilpība ! Trūkumi ir šūnu uzbūves sarežģītība un līdz ar to lielā dārdzība. Iemesls kapeic  lidzšim to pielietošana aprobežojas ar aviāciju un zemūdens floti. Civilajā un militārajā aviācijā energošūnām aizstājot rezerves gāzturbīnu energoģenerātorus. Ar to racionalizējot konstrukciju un galvenais iegūstot tik vēlamo svara ekonomiju. Taktiskajos-iznīcinātājos aizstājot EF-2000 ''Taifun'', JAS-39E/F ''Gripen'' rezerves gāzturbīnu ir iespējams iegūt līdz 50kg lielu svara ekonomiju. Civilajā aviācijā par pirmo energošūnām aprīkoto aviolaineri kļuva kompānijas ''Boeing'' ražotais ''787'' Dreamlainer bet militārajā- F-35''Lightening-II''. Energošūnas rod pielietojumu sporta aviācijā. Planierisma sportā izveidojot planiera modeļus ar kompaktu enrgopiedziņas palīg propeleru.Salīdzinoši nelielais elektromotora un šūnas svars sniedz iespēju vairākkārtēji atjaunot vēlamo ešalonu. Paredzams ka viena no aviācijas jomām varētu būt gaisa kuģu, dirižabļu niša. Iemesli ,nepieciešamas darbināt elektrodzinējus kuru energoresursu atjaunina energošūna. Elektropiedziņas ieguvimi jau minētais svars ! Degviela ,dabasgāze- metāns ir vieglāka par aviopetroleju, vienkāršāka un drošāka apritē salīdzinājumā ar skābekli un ūdeņradi*. Degvielas bākām izmantojot oglekļa šķiedras armējumu. Lielāko revalūciju energošūna izraisija militārajā flotē. Energošūnām nodrošinot dīzeļzemūdeņu zemūdens autonomijas un gaitas rādītāju uzlabojumus. Zemūdens autonomijai izaugot no 5-7 d/n līdz 14d/n un 28d/n ! Energobruņotība uzlaboja klusā patruļātruma rādītājus no 3-4-4,5 Me līdz 7-8-9 Me ar to nostājoties cieši blakus kodolzemūdenēm. Vienīgi civilais energopatērētāja tirgus maz ieguva no militārai jomai paredzētām energošūnām. Aprobežojoties ar izmaksu ierobežotu Li /IOn bateriju subsidētu izmantošanu atsevišķos autobūves modeļos. ASV viena cilvēka ''orķestra'' mazkompānija BLOOMENRGY piedāvātais ''Low-Tec'' dabasgāzes ,metāna, biogāzes elektroķīmiskais konvetēšanas risinājums sola mainīt stāvokli civilajā un protams arī militārajā energošūnu patērētāja tirgū. Izgudrojuma būtība, lētas izejvielas-silīcijs , vienkārša izgatavošanas tehnaloģija ,+ know-how un galarezultātā tiek iegūta izmēros variējama Energošūna ! Mājsaimniecības energoapgādei pietiek ar 3000$ *vērtas energošunas iegādi lai nodrošinātu 24/7 -365 d/n energopatēriņu ! Izgudrotāja piedāvātā tehnaloģija, zemās izmaksas un ietvertais ''energo-lego'' princips ļauj variēt energošūnas ietilpību. Piedāvājot energošūnas lielveikala, kompānijas vai ciema un pat mazpilsētas energoapgādei ! Konvertētājs ļauj vairākkārtēji samazināt degvielas-enerģijas patēriņu un tas ietver zināmus draudus lielam biznesam... Jautājums, kapeic jabūvē izmaksās daudzmiljardu gāzturbīnu elektrostacija, ogļu vai kodolspēkstacija ar transformātoru apakšstacijām un pārvades līniju atzariem ? To vissu aizstāj gāze + mājas /veikala/uzņēmuma vai ciema /pilsētas-- konvertors energošūna !

                                                     
Risinājums ļauj iztikt bez spēkstacijām un daudzos gadijumos arī bez energopārvades līnijām !! BLOOMENERGY  piedāvātā  energošūnu tehnaloģija radīs problēmas ASV energotirgū ! Tehnaloģija slēpj  apdraudus daudz miljardu finansu sistēmai, valsts ekonomikas pamatiem.  Virspusējs skatijums, šķiet ka civilā ''Low-tec'' izmaksās un energoelastībā izkonkurē jebkuru no militārai nozarei radītām energošūnu tehnaloģijām. Sniedzot militāram patērētājam kārdinošu iespēju ātri un pietiekami lēti modernizēt zemūdeņu energopotencionālu ! Ieguvumi un trūkumi. Jauno energošūnu priekšrocības salīdzinājumā ar zemūdenēs izmantojamo svina-skābes un Li/IOn baterijām : neliels svars un kompaktums, domājams arī pietiekami liels energoblīvums, pietiekami zemas izmaksas. Salīdzinājumā ar Li/IOn baterijām arī uguns drošas ! Tas ir nozīmīgs drošības rādītājs zemūdenēm ! Trūkums ,dabasgāze vai metāns ir ar mazāku energoietilpību par skābekli vai ūdeņradi.  Plusi ,vienkāršāka uzglabāšana un transportēšana ,energo-ģenerācijas cikla vienkāršība pretstatā zināmām PEM un MESMA tehnaloģijām. Jautājums ,vai ir konkurētspējīga ar Stirlinga ciklu ? Piemēram , dīzeļzemūdenēm nesamo akumulātoru svars ir no 120t. līdz 440t.austrāļu ''Collins'' zemudenēs. Veidojot no 6% līdz 12% konstrukcijas svara, aizstājot tiek iegūta lielāka energobruņotība un tātad svara rezerve. Zemūdenēs svina-skābes bateriju izmantošanas iemesls ir to lētums, pieņemams energoblīvums attiecībā uz svara un apjoma rādītājiem. Modernizācijas ietvaros izbrīvējas svara rezerve kura nebūt nau pozitīva parādība pastāvošā modeļa zemūdenēs ,radot tā kompensēšanas problēmu. Tā kā degviela ir gāzveida tad tas nojauna saasina balasta jautājumu. Izeja, modernizācija veicama pēc vienota ''energošūna-degvielas moduļa''  integrēšanas parauga ,bet labāk jauna zemūdene. Problēma ,Armijai ''Bloomenergy'' piedāvātā energošūna ir derīga ekspedīcijas bāzes autonomai energoapgādei. Iemesli, izmantojamā degviela-dabasgāze/metāns/biogāze !

skābekli un ūdeņradi*-kriogēnās tehnaloģijas....
3000$*- Realitāte ,lauku apvidū mājsaimniecībai LATVENERGO energopieslēgums  5000LVL(8000Eiro) ,tātad pastāv alternatīva -energošūna +butāns/propāns= elektrība/siltums.
 Iedarbinot principu : maksā ko patērē ! 
             

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana