Sekotāji

trešdiena, 2018. gada 14. februāris

Sīrija, Su-25 zaudējums.

 Sīrijas konfliktā Krievijas Gs zaudē otro lidmašinu un pilotu.  2018 gada 3.februārī Su-25SM(1)veic ugunsatbalsta funkcijas Ibdil pilsētas rajonā. Video redzam lidmašīnas pikējums ar secīgu NVR pielietojumu ,izejā no pikējuma , attiešanas virāžā lidaparāts apsorbē PeZRS ''Igla'' triecienu. Kādi priekšnoteikumi kalpoja šādai notikumu gaitai , lidaparāta notriekšanu un traģisku pilota bojāeju ? Viens no galveniem , minimālā ešalona drošibas priekšraksta ignorēšana vai trūkums. Zinot , ka pretinieka rīcībā var *atrasties PeZRS*, drošibas priekšraksts -pavēle: 4000/5000m minimums.


  Dokumentāli fiksēta Su25SM ieroču pielietošana zemāk par drošibas minimumu ! Atliek noskaidrot pavēles -cirkulāra pastāvēšanu. Spriežot pēc lidaparāta nestā NVR bruņojuma varam apgalvot, ka pastāv autorizēta drošibas minimuma pārkāpšana.  Bruņojumam norādot uz pielietoto brīvo medības principu. Lielos vilcienos , pielietojuma taktiku diktē pārvaldāmās munīcijas klāsts. Tehniskā sadaļa, pretēji iepriekš demonstrētai praksei Su-25SM uz mērķi un attiešanā no tā nenotiek sveču-lamatiņu izmešana. Lidaparātam Su-25SM1/SM2* iespējams trūkst MAWS un pretdarbības saites automatizācija, sveču-izsējas aktivizāciju veic manuāli. Obligāts drošibas priekšraksts !  Paliek vieta minējumiem: kapeic pieredzējis pilots nevaica obligātu drošibas procedūru ? Vienīgais izskaidrojums ,  sveču rezervju izsīkums aviobāzē vai sistēmas atteikums, tātad neatbilstoši ekipētas tehnikas pielaide  kaujas lidojumiem. Klasificējas kā noziedzīgs drošibas priekšrakstu pārkāpums ! Vai tas ir jaunums Krievijas Bs praksē , nē ! Vēsture liecina ,ka tā ir vispārpieņemta norma ! Ilustrējama ar  2008 gada ''5 dienu'' karadarbību pret Gruziju. Krievijas Gs komponente zaudēja 10 lidmašinas to skaitā Tu-22M3 bumvedēju.  Zaudējumu apjoms kļuva iespējams pateicoties atbilstoša tehniskā aprīkojuma trūkumam un atteikumiem. Tātad, kaujā raidot tehniski neatbilstoši ekipētus-kaujai negatavus lidaparātus ! Atkāpei , tas notika ilgi un labi izstrādāta plāna ietvaros. Izlaižot Su-25 lidaparātam raksturīgo dzivotspējas apskatu. Mērķrealizācijai nepieciešamie noteikumi  piemērots ierocis un pieejams mērķis. Ierocis, agrīno modeļu PeZRS Strela/Igla-1. Piejams mērķis, Su-25 nelielo -80km+ attālumu no Hmeimim avb. līdz Ibdil  pilsētas rajonam veica vairākas dienas nemainot lidojuma taku.  Raksturīgai nolaidībai un bezatbildībai ''gan jau''-kalpojot pretinieka nodomu realizācijai. Spriežot pēc redzamā, raķetes apbsorcija izraisa vienā no dzinējiem ugunsgrēku kuru neizdodas lokalizēt. Pilotam pieņemot lēmumu katapultēties. Pilota izdzīvošana uz zemes pretinieka kontrolētā teritorijā lielos vilcienos sastāv no divām sadaļām : 90% maskēšanās un 10% uguns pretdarbības. Apskatāmajā gadijumā distance no bāzes- 70km. Praktiskos lielumos : meklēšanas-glābšanas kaujas grupas ierašanās rajonā atrodas no 30min. līdz 45min. intervālā. Militāriem apskatniekiem akcentējot uzmanību uz Krievijas Gs pilotu individuālā aizsardzības ieroča kvalitāti.


 Standarta komplekts ietver 9mm x18 APS pistoli ar 3-4 magazīniem un 1 granātu. Autora skatijumā, pilota bojāejas viens no daudzajiem cēloņiem ir Gs  saglabātais novecojušais skatijums uz pilota izdzīvošanu , pašaizsardzības ieroci. Precīzāk, pašnāvieku komplets ! Ieroča patrona nodrošina  mērķētu pretdarbību līdz 25m distancei. Varbūtējais pretinieks 90% gadijumu būs bruņots ar 7,62x39 AK-47. Statistiski vidējā kaujinieka precīzās uguns distance aprobežojas ar 100m. Pāreja uz jauna standarta personālās aizsardzības ieroci būtiski palielina pilota izdzīvošanu kaujas sadursmē. Runa iet par laiku, ko atbilstoš ierocis sniedz ekstremālos apstākļos. Konkrētā piemērā redzam pretinieka pēddziņu komandu kura atklāj slēpni un netraucēti pietuvojas minimālā distancē nesaņemot bremzējošu uguns pretdarbību.. Iemesls, uguns sniedzamības 1: 4 realitāte - 25m pret 100m.  Piemēram, Lielbritānijas Gs helikopteru pilotu personālais aizsardzības ierocis: 5,56x45- L22A2 ar 4-5x30 -120/150 patronu rezervi. Ierocis apgādāts ar optisko mērķi un nodrošina precīzu raidijumu 200m distancē. Autora skatijumā  par nepārspētu lidmašinu pilotu aizsardzības ieroci var kalpot 5,7x28- P90 . Priekšrocības : lidmašīnu kabīnei sevišķi svarīgs rādītājs ir  ieroča gabatrīti, svars, uguns distance un precizitāte ,munīcijas efektivitāte un munīcijas rezerve. Līdzīgā 5kg svara limitā :  P90 ietver 6 magazīnus ar kopumā 300 patronām. Konkrēti apskatāmā gadijumā pilota rīcībā atrodoties P90 vai L22A2 tā izdzīvošanas izredzes pieaugtu vairākkārtēji. Uguns sniedzamība un precizitāte nodrošinātu  nepieciešamo laika rezervi. Kā redzam ,Krievijas gadijumā Su25SM zaudējums un pilota bojāeja ir vienas ķēdes posmi.

PeZRS*-Personālā ZenītRaķešu Sistēma.

Su-25 SM1/-2 *- modeļa versijās aizsardzības ietver ''Vitebsk'' sistēmas elementus 4 MAWS sensorus ,IS-mānekļu izsējas iekārtas bet trūkst galvenais aktīvās optiskās pretdarbības bloks-L370-5. Versijā SM-3 iegūst pilno komplektu : ''Vitebsk-25'' ar L370-5 un REP . Krievijas Gs plāni paredz līdz 2020 gadam pāraprīkot SM-3 versijā līdz 84 Su-25. Galvenie ierobezojumi, izmaksas un gabarīti.                                          

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana