Sekotāji

pirmdiena, 2018. gada 19. februāris

Somijas JS modernizācija.

Somija Bs savā aizsardzības koncepcijā ilgstoši saglabāja teritorijas aizsardzības principus,tai skaitā to attiecinot uz JS. Līīdzīgi kā Norvēģijas, Zviedrijas ,Dānijas  arī Somijas JS atbildība aprobežojās ar teritoriālo un ekonomisko ūdeņu aizsardzību. Šādas aizsardzības koncepcijas realizācijai kalpoja labvēlīgi Somijas līča un Botnijas līča akvatorijas priekšnoteikumi. Ar to domājot daudzskailīgas salas un līčus kuri veido dabisku šķērsli. Sadalot ūdeņus atklātā lieljūrā un slēgtā mazjūrā.  Ūdeņu nelielie dziļumi  un sarežģītā navigācija ir piemēroti mazas iegrimes, nelielu izmēru kuģiem. Kara gadijumā platformu ieroču pielietojums notiek no mazjūras ūdeņiem un salu aizsega pret atklātiem lieljūras mērķiem. Tehniski rodas situācija kad mazjūras flote var pielietot ieročus bet  tas noliegts lieljūras platformām. Iemesls ir salu aizsegs un dabisks navigācijas noliegums lieljūras platformām mazjūrā.  Līdzīga ģeogrāfijas radita taktika veido Zviedrijas, Norvēģijas JS pamatu. Pirmā no Skandināvijas valstīm kura pārorjentēja floti no teritoriālo uz atklāto ūdeņu floti kļuva Dānija. Norvēģijai ņemot vērā tās teritoriālos pieteikumus Arktikā, flotes krasta aizsardzības koncepciju papildinot ar atkāto ūdeņu platformām. Sākot no 2009 gada Somijas aizsardzības koncepcija tiek pārskatīta atbilstoši jaunajai  valsts ekonomikas realitātei. Viens no faktiem, Somija izmantojot jūras ceļus importē no 70% līdz 75% tās ekonomikai nepieciešamo resursu, bet eksportē 90% preču ! Aptverot, ka ekonomiskās statistikas rādītājos tā nemanot kļuvusi par izteiktu salu valsti ! Ierosinot pamatotu jautājumu par jūras ceļu drošibu Baltijas jūrā x-krīzes momentā.   Nepieciešmība nodrošināt jūras ceļu atvērtību no Dānijas ,Belta šauruma līdz Somijas krastiem. Pastāvošās mazjūras flotes platformas Baltijas jūras akvatorijā  minēto uzdevumu nevar  nodošināt.


Jaunās  platformas ''Laivue2020/Korvete 2020'' projektam Somija atvēl-1,2 Miljardus Eiro.  Minētais nenozīmē Somijas JS atteikšanos no kompaktām mazjūras platformām tā tikai pilnveido JS kapacitātes. Nodrošinot plašāku uzdevumu loku veikšanu. Projekta realizāciju uzticot nacionālam ''Rauma Marine Construction ''  kuģubūves stāpeļiem. Kopumā paredzot izbuvēt 4 platformas ar 3000t. ūdensizspaidu. 2017 gadā Somijas BS noslēdzot darijumu ar ASV kompānijām par nepieciešamo tehnisko elementu un bruņojuma iegādi. Ieroču liste ietver : zenītraķešu RIM-162 ESSM, pretkuģu ''Harpoon'' Blok-II*, 324mm pretzemūdeņu torpēdu iegādi.  Bez minētā, daļa tehnisko elementu pārceļos no 4  norakstāmiem ''Rauma'' klases mazjūras raķeškuģiem. Realizējamais projekts izceļas ar maksimālu sabalansētību. Korvetes apkalpi veido 66 oficieri/matroži neskatoties uz augušo ūdensizspaidu ir salīdzināma ar 550/700t. raķeškuģa apkalpi. Platformā ir rezervēta vieta papildus personālam: desantam, izvēršamo sistēmu operātoriem, civiliem dienastiem utt. Ieroči un tehniskais aprīkojums korvetes definē kā daudzfunkcionālas platformas. Piemēram, līdzigu 4 korvešu izbūve ar bruņojumu un atbalsta sistēmām sasniedz 450/550milj.$ par korpusu. Somijas gadijumā korvetes korpus ar bruņojmu sasniegs 250milj.Eur. + 200milj.Eur. par 10/20 gadu tehnisko atbalstu.                                               

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana