Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2012. gada 9. jūnijs

Avioplatformu izmaksas un valsts aizsardzība-I.

Pastāvošie taktisko-iznīcinātāju modeļi savās izmaksās daudzām valstīm nau finansiāli aizsniedzami. Ieroču šķiru starpā atsevišķi ņemta tehniskā elementa izmaksās GS atrodas otrajā vietā aiz JS ,bet pastrīša lomu atvēlēlot Armijai*. Eksploatējamā 4P : ASV   F-15, 16,18, Francijas  Mirage-2000 , Zviedrijas JAS-39 izmaksu amplitūda atrodas vidēji 40-110 miljoni $ robežās. Nākamai ''vidus paaudzei '' 4P+ : ''Rafael" un EF-2000''Taifun'' cenu griesti atrodas starp 115-130 miljoni $, bet tiem sekojošais 5P taktiskie-iznīcinātāji F-35A Lightning-II vienības cena ir grūti definējama, no 115 līdz 155 milj.$ . Tādejādi šādu lidaparātu iegāde pat vairumam ekonomiski attīstīto valstu kļūst par visai apgrutinošu nodarbi. Cenas ietekmē taktiskā-iznīcinātāja platforma ir zaudējusi ieroča statusu un pārvērtusies par fetiša elementu. To galvenā mērķnozīme ir starpvalstu tirdniecības bilances ,kredita : debita konvertācija lidaparāta ražotājvalsts labā. Neveiksmīgo projektu rindu pārstāv Eiropas kopražojums  EF-2000''Taifun'' ,Francijas ''Rafael'' un ASV  šodienas ''grūtdieņu'' sāgas pārstāvis F-35.  Minēto projektu tirgus neveiksme ir to radītāju ieprogramēta. Par primāro mērķi izvirzot ilglaicīgo finansu ienesīgumu novārtā atstājot racionalitātes principus. Iznīcinātājam pakāpeniski zaudējot primārās ieroča funkcijas un kļūstot par  starptautisko finansu resursu pārdales instrumentu ,ieroci. Papildus faktors ir bagātie klienti  kuri ir iemācijušies izvērtēt ''apdrošināšanās polises'' adekvātumu patērētiem resursiem. Priekšroku dodot lētākiem iegādē un eksploatācijā lidaparātu risinājumiem ar aptuveni līdzīgu kaujas efektivitāti. Kāda ir prognoze ? Iegādes un saprātīgas eksploatācijas izmaksas kļūst par pamata rādītāju vairumam ''ekonomisko''' valstu. Perspektīvo Gs veidola formēšanā ekonomiskiem rādītājiem izvirzoties priekšplānā ,bet fonā atstājot platformas''sausos'' militāri tehniskos raksturlielumus. Vairumam bagāto Eiropas NATO valstu  5P taktiskā-iznīcinātāja skaitliskais daudzums aprobežosies ar  24-48 lidaparātiem. Bagātākajām ''lielvalstīm'' Itālijai ,Lielbritānijai mēģinot sasniegt ''finansiālo sāpju slieksnī '' -72-84 vienības. Apskatot problēmu no finansu jomas, NATO'' vecā kaluma'' valstīm tie ir apgrūtinoši bet jaunām dalībvalstīm finansiāli neaizsniedzami iegādē un vel jo vairāk apgrūtinoša to ilglaicīgā eksploatācija. Atzīmei, katra 5P taktiskā -iznīcinātāja vienības cena ir vienāda ar ultramoderna tāldarbības zenītkompleksa iegādi. Atbilstoši šādām tehniskām pārbīdēm ieroču jomā  varam prognozēt ka vairumam valstu izvēle gaisa telpas aizsardzībā  sistīsies ar zenītraķešu sistēmu iegādi. To harmoniski papildinot ar mazcenas iznīcinātāju elementiem. Finansu loģikas noteiktie pretendenti ir : Zviedrijas JAS 39 C/D,E/F,  Itālijas-Krievijas   M-346 /Yak130 un Dienvid Korejas F-50 ''Golden Eagle''.Sarakstu papildina arī avioindustrijas jaunpienācēji Pakistāna-Ķīna ar taktisko-iznīcinātāju JF-17''Thunder''. Katrai no platformām ir finansu un tehnisko rādītāju plusi un mīnusi. Lidaparāt bāzes tehnisko iespēju jomā aptuveni vienādus* raksturlielumus uzrāda: JAS-39 ''Gripen'' un F-50 ''Golden Eagle'' modifikācija ,bet nostāk JF-17''Thunder''. Prognozējamā tendence gaisa spēku izbūvē ir sekojoša.Vairums valstu gaisa telpas kontroles pienākumus  veiks  ar viegliem mazcenas taktiskiem-iznīcinātājiem, bet PGA funkciju veikšanu nodrošinās ar ZRK. Katrai no valstīm izstrādājot sev piemērotu gaisa telpas aizsardzības taktiku. Savos pamatos ietverot ''lēno'' vai ''ātro'' *taktisko-iznīcinātāju elementu ko papildina tāldarbības* zenītraķešu kompleksi. Vērojāmās pārmaiņas pasaules bruņojuma ražotāju vidū  papildinās pasaules tirgu ar tehiski perspektīviem un cenā pieņemamiem bruņojuma modeļiem. 

 Ieroču Šķiras*- tradicionālā trīsvienība : Gaisa , Jūras un Sauzemes Spēki.
 Armijai*-Sauszemes Spēki (SzS)
aptuveni vienādus*- atsevišķi ņemtus ,izdalitus tehniskos rādītājus:
N1. JAS-39E/F un F-50 ''Golden Eagle'' spēj veikt M=1,3 virskaņas ''super'' kreisēšanu,utt.
viegliem mazcenas*- maksimālais starta svars līdz 16t., bet iegādes cena 25-50 miljoni $ par vienību.
Lidojuma /h  cena atrodas 2500-5000 $/h. Skaitlis jareizina  ar lidmašīnas pilotam gadā noteikto  lidojuma/h limitu. Piemēram: Somijas 200(5-9) gada standarts nosaka ka F-18 C/D ''Hornet'' jauniem pilotiem ,apsolventiem gada norma ir 120h/gadā ,bet ar 2000h lielu pieredzi tā ir vien nieka 80 h/gadā.
 Lidojuma /h resursa plānošanu nosaka arī platformā ietverto tehnisko iespēju praktiskā izmantošana vai ne-izmantošana. Šāda prakse  pastāv un (-ēja) : Somijā ,Šveicē un Austrijā.
''lēno'' vai ''ātro''*- lēno elementu veido M-346 un līdzīgi ,bet ''ātro'' JAS-39,F-50,JF-17.
tāldarbības*- sākot ar 100 km un vairāk. ASTER -30''MAMBA'',S-300PMU-1/2,S-400, ''Patriot''PAC-2/-3 utt.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru