Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 10. jūnijs

Valsts gaisa telpas kontroles jautājums .

Gaisa telpa ir daļa no valsts suverēnās teritorijas kuras kontrole un aizsardzība ir janodrošina valsts GS. Mūsdienu Eiropā ir četras valstis : Latvija ,Lietuva ,Igaunija un Slovēnija  kuru gaisa telpas kontroli veic ārvalstu GS. Finansu izmaksu aspekts ir  viens no vairākiem  kamdēļ minētās valstis ir vienojušās par NATO gaisa patruļu klātesamību. Pastāvošā situācija nau un nevar būt ilglaicīgs risinājums sevi cienošai valstij. NATO Baltijas valstīm domātā ''gaisa patruļa'' pastāvēs līdz 2018 gadam . Laika posms kurā valstīm būtu jarisina jautājums par patstāvīgu tehnisku iespēju izveidošanu . Protams,pastāvošā ''gaisa patruļa'' ir vājšs mierinājums un nespēj novērst regulārus Krievijas GS pārkāpumus. Lielākā Krievijas Gs pilotu kļūdu zona atrodas Lietuvas -Krievijas ,Kaļiņingradas anklāva rajonā. Baltic Times. 2005 gada 15.septembrī navigācijas kļūdas rezultātā lidmašīna Su-27 pirms kontrolētas avārijas veikšanas* nolido Lietuvas gaisa telpā aptuveni 200 km distanci. DiploNews 2012 gada 27.marts: lidaparāts Su-27 navigācijas kļūdas iespaidā ielido Lietuvas gaisa telpā. Pirms atgriešanās Kaļingradas apg. veica no 7,5 līdz 12 km lielu distanci. Notikušie atgadijumi nau likuši veikt valsts PGA gaisa kontroles sistēmas pilveidošanu. Šādu atgadijumu atkārtošanās norāda uz caurumiem valsts gaisa telpas kontrolē. Trūkumu novēršana nau iespējama bez attiecīgiem uzlabojumiem gaisa telpas monitoringa sistēmā.  Pirmkārt, tas attiecināms uz zemiem augstumiem no 100m līdz 1000 m* kuru kontrole ir nepietiekama. Ņemot vērā valsts teritorijas nelielos ģeometriskos izmērus un pasaules arēnā pastāvošās teroristiskās aktualitātes valsts PGA sistēmas pilvērtīgai izveidei ir jabūt galvenai prioritātei Latvijas BS.  Gaisa  apdraudējumam īpašu statusu iegūstot saistībā ar augstas bīstamības naftasķīmijas, amonija un sašķidrinātas gāzes ostas termināliem. Šodien, tehniskiem instrumentiem ,lidmašīnām reģējot novēloti pēc notikuša fakta iestāšanās.

                               Vācija, pildot NATO gaisa patruļas pienākumus .

 Pirmā no valstīm kura izkritīs no NATO ''gaisa patruļas'' aprites būs Slovēnija. Tai draudzīgā kaimiņvalsts Horvātija ir ierosinājusi veikt ''pula'' taktisko-iznicinātāju iegādes darijumu. Abām valstīm kopēji iegādājoties līdz 18 (12/6) lidaparātiem to eksploatāciju veicot no vienotas avb* Slovēnijas teritorijā.
Noskatītais lidaparāta risinājums saistas ar Zviedrijas JAS-39 C/D ''Gripen''. Pamatojot savu izvēli ar lidaparāta eksploatācijas praktisko pusi un iegādes izmaksām.
Bildes precizēšanai, japiebilst ka ASV F-16 C/D Blok 30,40 ''second-hand'' iegāde būtu lētāka ,bet to ar uzviju atsver eksploatācijas īpatnības. Horvātijas/Slovēnijas nodomu projekta aptuvenā  vērtība ir līdz 2,0 miljardi $.* Viens no alternatīviem risinājumiem saistas ar perspektīvo Dienvid-Korejas  F/A-50 ''Golden Eagle'' variantu. Kā piemērs pieminams Dienvid Korejas-Indonēzijas darijums : 16 lidaparātu iegāde izmaksāja 400 milj.$*. Baltijas valstu gadijumā, gaisa telpas kontroles ''problēmai'' nau finansu cēloņu, bet vairāk saistās ar x-ārpolitisko faktoru un politiskās gribas trūkumu. Perspektīvā, Latvijas gaisa telpas kontroles funkciju veikšana ir iespējama izveidojot 6-9 lidaparātu lielu eskadriļu.  F/A-50  lidaparāta iegādes gadijumā izmaksas atrastos no 140 līdz 220 milj.$(72-114milj.LVL) robežās ! Ekonomiski sabalansētam risinājumam ļoti,ļoti pieņemama cena ! Analoģijai japiemin Taizemes mazcenas JAS-39C/D ''Gripen'' iegādes dubulto paketi : 6 iznīcinātāji JAS-39C/D apvienojumā ar zviedru Saab 340 Erieye AWACS  un transporta lidmašīnu Saab-340 izmaksāja 385 milj $ (190 milj.LVL).






                                Taizemes  Jas-39C/D ''Gripen''

Kopumā  dubultā Zviedrijas-Taizemes 772 miljonu $ vērtā darijuma paketei ietverot 12 JAS-39''Gripen'' , 2 Saab-340 ''Erieye''(AWACS) un 2 transportlidmašinas Saab-340. Ņemot vērā darijumā ietverto platformu listi ,tas vērtējams kā ļoti lēts. Vienas ''paketes'' iegādes gadijumā valsts iegūst tehniski pilnvērtīgus GS. Iznīcinātāji apvienojumā ar mazcenas ''Erieye'' AWACS sistēmu nodrošina 450km distances caurskates iespējamību ! Nākamais mazcenas risinājums ir saistīts ar F/A-50 ''Golden Eagle'' un sauzemes gaisa telpas kontroles radiolokātoriem. Vienkāršākā no PGA sistēmām ir GCI* uzbūves algoritms. Pieņemot ka kontroles sistēmas izveidei ir nepieciešamas iegādāties spārnoto sadaļu. Kā liels blakus bonus nāktu Korejas valsts finansu kredīts aviotehnikas pircējam.Turklāt paketi iespējams papildināt  ar pilotu apmācībai un ikdienas iemaņu uzturēšanai nepieciešamām turbopropeleru piedziņas KT-1 lidmašīnām. Tādejādi izveidojot tehniski pilvērtīgus mazcenas Gs.  
                                           
                           T-50 bāze,turpmākam atvasinājumam F/A-50.

Valstij iegādājoties JAS-39 vai F/A-50 platformas tā iegūst pilvērtīgus aizsardzības funkciju veicošas 4P/4P+ kategorijai atbilstošas platformas. Realizējot šo ''ātro'' novirzienu Gs iegūst tehnisko un ekonomisko rādītāju zelta vidusceļu .Kā tīrs ekonomiskais risinājums ar ierobežotām tehniskām iespējām ir  ''lēnais'' risinājums. Tas militārā praksē nau jauns un ir realizēts ''aukstā kara '' perjodā tādās valstīs kā Somija, Lielbritānija, Omāna un rindā citu.Vieglajām rektīvajām treniņlidmašīnām  ''Hawk-200'' veicot PGA un specializētas triecien funkcijas. Šodien tādas iespējas nodrošina M-346/ Yak-130/ L-159 ALCA platformas. To iegāde sastāda 1/2 vai 3/4 no JAS -39, F/A-50 cenas. Eksploatācija un lidojuma /h  izmaksas ir raksturīgas treniņlidmašīnām, nepārsniedzot 2000 $ /h robežu. Viena no galvenām tehniskām atšķirībām ir šo lidmašīnu planiera optimizācija līdzskaņas M=0,9-1 ātruma diapozonam, izpaliekot virskaņas sprinta paātrinājuma iespējām.  Savos līdzskaņas M=0,75 plaknes manevra rādītājos pārspējot vairums 4P iznīcinātāju ! Kā liels plus ir šo lidaparātu samazinātā EAV iegūstot tehniskas priekšrocības. Redzam ka šādu platformu esamība ļauj jau šodien vairumam ekonomisko mazcenas valstu veidot savus GS balstoties uz reālām finansu iespējām.
Kā redzams no piemēriem Latvijā piesauktais Gs izveides ''dārdzības problēma'' ir vāja vīģes lapa kura piesedz  ASV-Krievijas lielvalstu  politiskās vienošānās protokolus. Valsts kura uzplaukuma spices gados militāriem mērķiem asignēja līdz 460 milj.$ gadā nau spējusi realizēt nevienu vērā ņemamu aizsardzības projektu.

Kontrolēta avārija*-pilotam pirms lidmašīnas pamešanas veicot visu nepieciešamo lai novērstu vai minimizētu avārijas radītās sekas uz zemes.
no 100m līdz 1000m*- tipveida distance EAV= 5m2 mērķim no 28/36km(100m) līdz 130km(1000m)
avb*-aviobāze
Dienvid Korejas-Indonēzijas 400 milj. $  -darijumā figurē tehniskās iespējās liesināts T-50.  
GCI*- Groud radar, Controlled Interception- (sauzemes radiolokātoru kontrolēta pārtveršana)

6 komentāri:

  1. Ar kaujas lidmašīnām ir par maz, lai veiksmīgi un efektīvi kontrolētu gaisa telpu. Vajag radarus, pretgaisa aizsardzības sistēmas. Izmaksas nevar tikai balstīt uz aprēķiniem par vienas pilota lidojuma stundas izmaksām, kaut tas protams ir rādītājs.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Šajā gadijumā gaisa telpas kontrole ir apskatītā sašaurinātā ,tiešā izpratnē .Tādā kādā to mums nodrošina ''līzingā'' -sabiedrotie. Plašāka saistas jau ar valsts pretgais aizsardzības spējām ko veido jūsu pieminētie elementi.

      Dzēst
  2. Kā būtu ar Light Support Aircraf (LAS) risinājumu Latvijas apstākļos? Izskatās, ka vieglajām propelerlidmašīnām būs nozīmīga loma nākotnes karadarbībā. Noteikti ir priekšrocības pretstatā reaktīvajām lidmašīnām.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Es piekrītu 100% ! LAS-koncepcija lielvalstu armijās nonāk pretrunā ar taktisko-iznīcinātāju finsu lobija interesēm ! Konkurēt ar fundamentālu INDUSTRIJAS radītu RESURSU apgūšanas shēmu !Šādas ''barjeras'' pārvarēšana ir definējama kā Mission: Impossible !Latvijas gadijumā LAS lidaparāti veidotu kritērijā cena/rezultāts efektīvu ekspedīcijas spēku ''avio-spārnu''. Analoģiski helikopteru klātbūtne ,lēta armatūra ar vajadzīgo tehnisko uzkabi-FLIR/CCD-TV-LTM ,vienkārši un efektīvi.

      Dzēst
  3. Pašlaik tieši mēģinu pētīt jautājumu par LSA/LAA.Viens no svarīgākajiem faktoriem - cena! Viena ekspluatācijas stunda: 400-500 USD.Ja nemaldos,tad tieši Afganistāna izvēlējās "zelta" vidusceļu un plāno izmantot LAA Super Tucano.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Šodien LAS pielietojums aptver tādas valstis kā Brazīlija ,Kolumbija pieminētās Afganistānas GS utt. Koncepcija LAS ievērojama ar pieticīgām lidojuma/h izmaksām,eksploatācijas vienkāršību,izvirzot zemas bāzes skriceļa prasības utt. Lidaparāti ir atbilstoši:A)-valsts gaisa telpas kontrolei,zemi un lēni lidojošu objektu(Braz.,Kolumb.utt) identifikācijai.B)-piemēroti netradicionālai karadarbībai,ugunsatbalsta un gaisa dominantes izcīņa(helikopteru iznīciāšana)C)-kompaktu avionešu avsp.izveidošanai ! Pēdejā no domām ir sevišķi Ķecerīga ... Jaaceras ka LAS programas attīstīšana ir nonāk pretrunā ar avioindustrijas attīstības ģenerāllīniju. Kā arī uzskatāmi demonstrē mazajam Nodokļu maksātājam patiesi efektīvu ekonomiju,bīstami !Galvenais, neitrelizē taktisko -iznīcinātāja lobija galveno argumentu vācelītes elementu-ekonomiskums! Tas ir DRAUDS ar visām no tā izrietošām sekām..Tieši tapeic nekādīgi nevar nokomplektēt ASV GS ierindas turbopropeleru lidaparātu aviospārnu ,bet to finansē Afganistānai utt.

      Dzēst