Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2012. gada 19. jūnijs

Lielbritānijas flotes atjaunināšanas plāni.

Žurnāla Warships International fleet Review veltīts raksts britu flotes fregašu elementa problemātikai. Rakstsā Pete Sandeman analizē premjerministra Dēvida Kamerona gada sākumā teikto runu Plimutā.  Turpmāk kritiski izvērtējot premjerministra teikto attiecībā uz Karalisko Jūras spēku attīstības nākotni '' going to pack a huge punch in the future''*. Sevišķu vērību veltot britu jaunajai T-26 fregatšu izbūves programai. Programas Global Combat Ship  ietvaros radot nākotnes fregates T-26 projektu. Jaunajai fregatei ir janomaina  dienējošie T-22'' Broadsword'' /T-23 ''Duke'' fregašu tipi. Jaunā ''fregate'' savā  udensizspaidā un izmēros ir neraksturīga pastavāšiem standartiem. Piedāvātā projekta ietvaros fregates ūdensizspaida rādītāji atradīsies no 5800t līdz 7000t.  Global Combat Ship nosaukums ataino kuģa mērķnozīmi. Tās ietvaros britu Karaliskiem Jūras spēkiem precizējot veicamos uzdevumus un vēlamos tehniskos parametrus. Uzdevumu liste pamatā atkārtos priekšgājēju T-23 funkcijas kā arī papildināsies ar jaunām. Uzbūvē, kuģi veidojot no ātri maināmiem aprīkojuma un bruņojuma moduļiem. Sevišķa vērība tiek pievērsta speciālās nozīmes funkciju veikšanai.

                            BAE izvēloties QinetiQ kompāniju projekta T-26  realizācijai.
 
 Kuģa helikopteru lidklājs ir klasei neraksturīgi liels un izskaidrojas ar iespēju piezemēt smagsvara ''Chinook'' helikopterus.  Rezervēta telpa ilglaicīgai  desanta grupas* izvietošanai, dod iespēju pildīt  speciālās un pilsoņu evakuācijas misijas. Savā autonomijā sasniedzot 11.000 km (15Me) robežu, ļaujot kuģim darboties atrauti no lielākām formācijām. Šādu papildus funkciju ietekmē kuģa tehniskie parametri tālu pāraug pastāvošos tipveida fregašu standatus. Radot pamatotas bažas speciālistu vidū par platformas izmaksām un to skaitlisko daudzumu. Vēlmju un iespēju nesakrišanas ilustrācijai piesaucot flotes T-45 iznīcinātāju caurkritušos izbūves plānus. Plānoto izmaksu griestu robeža apzīmējas ar  350 miljoniem Gbp. Lai iekļautos, kuģa korpusa dizains neietver revolucionārus risinājums ,bet vairums tā tehniskā aprīkojuma atbalstīs  COST* principus. Ekonomija tiek panākta ar aprīkojuma ''pārcelšanu'' no priekšgājēja, T-23 fregatēm. Žurnālā The Enginner apskatītas ar   T-26  fregati saistītie apsvērumi.
Britu flote pirmoreiz realizējot T-26 platformā moduļveida uzdevumu rekonfigurācijas ideju.  Flotes pagātnes pieredze ar daudznozīmes platformām apliecina ka ''jack-off-all-trades''* pamatā ir ''nekā'' meistari. Jaunās T-26 platformas sakarā tiek norādīts ka briti jau kopš p.gs.60 gadiem neveiksmīgi cenšas radīt komerciālu eksportam piemērotu fregati. Speciālistiem apšaubot arī admirāļu deklarēto iepirkuma skaitlisko daudzumu -13. Atskats vēsturē, T-45 iznīcinātāju sākotnējos iegādes plānos figurēja skaitlis-12 , bet  pastāvošās finansu reālitātes iespaidā to aprobežoja ar 6 platformām. Faktiem pamatoti apšaubot britu spējas iegādāties norādīto daudzumu.  Turklāt minētie 350 milj.Gbp. cenu griesti ir saistīti tikai ar pamata komplektāciju  ,neietverot pilnu moduļu rekonfigurācijas komplektu. Kritiķiem pārskaitot vairums ''saulaino'' projektu : T-45 no sākotnēji 650milj.Gbp izaugot līdz 1 miljardam Gbp. Aviācijā, iznīcinātājiem F-35 Lightning-II sākotnējiem 60milj $ pārtopot par 115-145 milj.$. ASV Flotes LCS projektam ar nosprausto 200 milj.$  slieksni vienībai, izaugot līdz 500-600 milj.$ utt. Atsevišķiem, reālkategorijās domājošiem flotes apskatniekiem prognozējamais skaitliskais  daudzumus aprobežojas ar 7 līdz 9 fregatēm. Komiskiskākā sadaļa , tradicionāli fregates ir flotes daudzskaitlīgākā sastāvdaļa ,darba zirgi.  Nākotnes britu flotes sakarā šie apsvērumi vairs nestrādā. Situācijas uzlabošanai briti cenšas piesaistīt projektam ārvalstu partnerus. Kuģubūves dzelzs likums ,izmaksas ''krīt'' līdz ar masveida korpusu ražošanu.Lai nodrošinātu masveida tiražēšanu briti lūkojas Turcijas, Brazīlija un sadraudzības valstu Austrālijas ,Jaunzelandes,Kanādas virzienā. Latīņamerikā, britu T-26 projektam uzrādot ''buksēšanas''pazīmes kura cēloņi ir slēpti politikā un platformu tehniskajos rādītājos. Politiski, grūti piesaistīt projektam perspektīvo latīņamerikas lielvalsti Brazīliju kura solidarizējas ar kaimiņu Argentīnu  Folklendu/Malvinu salu jautājumā. Tehnisko prasību radītie šķēršļi ir  sekojoši. Valsts radijusi platformu  atbilstoši savai militārai filozofijai ,tātad ''uzvalciņu'' ar atbilstošām izmaksām. Problēma, vairumam ''tirgu'' šādi tehniskie rādītāji nau militāri un finansiāli aktuāli. Britu projektam atkārtojot sabiedrotā, ASV aviobūves un fotes izbūves kļūdas. Nespēja akceptēt ekonomiski racionālu projektu ir ar tālejošām sekām britu kuģubūvei un militārai kapacitātei.  Lielbritānijai transformējoties no kādreizējās jūras lielvalsts par otršķirīgu jūras valsti. Savās nākotnes tehniskajās iespējās ierindojoties aiz tādām valstīm kā: INDIJA ,ĶĪNA, Japāna ,D-Koreja un BRAZĪLIJA .   

Gbp.-Lielbritānijas Sterliņu mārciņa.
 desanta grupa* -no 36 līdz 80 karēvjiem ,civlipersonām(īslaicīgi -12-15 d/n)
 Commercial off-the-Shelf (COTS)* -komerciālā apritē esošs, gatavi izstrādājumi.
''Jack-off-all-trades'' *-flote,termins: karogs visiem gadijumiem ,pagātnē ''union jack''-Lielbritānijas karogs -impērija virs kuras nenorietēja saule .Tirdzniecības kuģi nokļūstot kļūmīgās situācijās izvēlējās ''union-jack'' karogu ,tādejādi atrodoties ''autoritātes'' radītās drošības pavēnī . Turpmāk terminam piedzīvojot jaunu mērķnozīmi apzīmējot flotes nesējus ar unversālām iespējām. Sinonīms-unversālums.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru