Sekotāji

Powered By Blogger

piektdiena, 2012. gada 29. jūnijs

Ukrainas un Ķīnas sadarbība aviobūvē.

Ukrainai un Ķīnai pastāv ciešas militāri tehniskās sadarbības saites. Viena no savarīgākām jomām ir aviobūve  ,precīzāk smago transportlidmašīnu būve. Ķīnas izvēle ir pamatota. Ukraina ir viena no nedaudzajām valstīm pasaulē kuras tehniskās un know-how iespējas ļauj būvēt transportlidmašīnas. Kompānijai ''Antonov'' esot pazīstamai pasaulē ar vidējā un smagsvara klases transportlidmašīnām.
 Abu valstu sadarbībai ir ilgstoša priekšvēsture. PSRS laikā iegādātie An-12''Cub'' kalpoja klona Shaanxi Y-8 radīšanai. Klona perspektīvākam Y-8 ''600'' variantam izsmeļot pilveidošanas rezerves. Ķīnas transportaviācijas  attīstība smagsvara virzienā atdūrās pret zināšanu un tehniskās bāzes iztrūkuma. Valsts ārpolitikā nospraustā ''globālās klātbūtnes'' vadlīnija aktivizēja nepieciešamību attīstīt neatkarīgu smagsvara transportaviācijas aviobūvi. Seno darijuma saišu ietekmē par tehnaloģisko know-how iegādes avotu kļuva Ukrainas aviorūpnīca ''Antonov ''. Pastāvošiem apstākļiem veicinot šo sadarbību. Ukrainas uzņēmuma  jaunākai izstrādnei An-70 ligstoši atduroties uz zemūdens atkmeņiem. Krievijai kā sadarbības partnerim  finansiāli bremzējot un ''torpedējot'' projekta tālākvirzību. Nacionālās aviobūves lobijam ietekmējot sadarbību. Krievijas aviobūvei attīstot IL-76 modeļa uzlaboto atvasinājumu  IL-476. Ilgstošā nenoteiktība ierosina Ukrainai meklēt perspektīvāku sadarbības partneri. Kurš būtu ieinteresēts attīstīt un iegādāties Ukrainas aviobūves produktu.

                                              An-70 ''lauka'' izmēģinājumi.
  
 Tādu atrodot Ķīnas tēlā. Tā interesējas ne tikai par An-70 iegādi ,bet arī par ''Antonov'' rūpnīcas uzkrāto transportaviācijas know-how būves pieredzes pārņemšanu. Pirmais no soļiem, Antonov Aviation Complex izbūvējot Ķīnā lielizmēra gaisa- tuneli ,skreju modeļu airodinamiskai pārbaudei. To skaitam sasniedzot 34 roberžu . Ķīnai kļūstot par Āzijā skaitliski lielāko airodinamisko tuņeļu ,skreju īpašnieci. Skaitam apliecinot tās nodomus aviobūvē. Apskatnieku prognoze, sadarbības ietvaros Ķīna iegūs An-70 būvēšanas licenci ar ražošanas lokalizāciju valstī. Līdzīgs aviobūves piemērs ir saskatāms Airbus A-320. Montāžai notiekot Ķīnā ar pakāpenisku  tehnaloģisko lokalizēšanu Ķīnā.  Mērķis ,radīt C-5''Galaxy''/IL-76 platformu ar Ukrainas dzinējiem.  Sadarbībai skarot arī perspektīvo treniņaviācijas jomu.  ''Jakovlev'' konstruktoru biroja dizaina ''rokraksts'' atpazīstams Krievijas-Itālijas JAK-130/M-346 un Ķīnas L-15 veidolos.

                                             L-15 (JAK-130/M-346)
 Ukrainas vērtība ir netikai tās aviobūve ,bet arī apjomīgā dzinējbūve, kompānijas ''Motor Sich'' veidolā.Tās ražotie divkontūru AI-222-25F dzinēji sākot no 2011/12 gada piegādājas treniņlidmašīnas L-15 aprīkošanai. Ekspertu minējumi saistas ar Ķīnas vidējā rādiusa bumvedēju flotes Hong-6 (Tu-16) dzinēju jomu. Bumvedēja H-6 ''K'' modeļa pastāvēšana ir atkarīga no Krievijas dzinēju D-30 KP piegādēm. Dzinēju jautājumam radot nestabilitāti. Pateicoties sadarbībai ar Ukrainu, bumvedēju projekts iegūs alternatīvu, kādu no ''Motor Sich'' dzinēju evalūcijām. Lielu interesi Ķīnā izraisa Ukrainas projekti civilās aviācijas jomā. Piemēram, ilgstoši finansu deficīta ietekmē buksējošais Ukrainas-Krievijas kopprojekts  An-140/148/158.

                                                 An-148/158

Iemesli ,iepriekšējie. Krievija lobē savus avioražotājus ''SuperJET'' Suhoj-100 un perspektīvo M-21 modeļu izstrādi. No Ukrainas viedokļa daudz perspektīvāks sadarbības partneris ir Ķīna.                              Trūkstošos finansu resursus un ''autoritātes'' atbalstu starptautiskā arēnā nodrošinās Kīnas partneris. Izskaidrojas ar Ķīnas vēlmi apgūt ''nesaistītas'' tehnaloģijas.Tai iegūstot iespēju ātri izveidot savu neatkarīgo civilo un transporta  avioindustriju.  Ukrainas dzinējbūves pieredze ir vērtīga netikai aviācijai ,bet arī Ķīnas mlitārajā flotē. Nākotnētās flotes platformas dzinēju ''pamatus'' veidos ''Zarya Mashprojekt'' iegādātā DN-80 gāzturbīnu ražošanas tehnaloģija. Ukraina atbilstoši ''laikmeta elpai'' iegūst savu vietu perspektīvā  un stabilā Ķīnas tirgū. Iegūstot drošu sadarbības partneri produkta virzīšanai Ķinas tirgū un  pasaulē.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru