Sekotāji

Powered By Blogger

ceturtdiena, 2013. gada 22. augusts

3 piemēri un 2 atšķirības-I.

Katra karadarba izgaismo karojošo pušu tehniskās tendences. Pasules konfliktu desmitgades apskatā redzama bezpilotu lidaparātu augošanas tendence. Punktveida interešu izlūkošanas jomā pilotējamo lidaparātu vietā nāk bezpilota. Šodien, PSRS vēstures  U-2 ''Dragon Lady''* atgadijuma remiksa tēls- RQ-170''Sentinel'' skatāms Irānā. Pasaules ''karstajos'' punktos Afganistāna, Iraka , Lībija ,Jemena ,Somālija ,Mali un citur ''neredzama spēka'' klātbūtni demonstrē bezpilota lidaparāti. Tiem pakāpeniski apgūstot jaunas ''nišas'', papildinot izlūkošanas un triecienuzdevumus ar apgādes funkcijām. Pēdejā neskartā joma ir personalsastāva transports. Domājams ka tuvākās desmitgades laikā arī šī niša taps aizsniedzama bezpilota lidaparātiem. Bezpilota aviācijas jomā jauno nišu apgūšanas ''celmlauža'' tituls pieder ASV.  Interesantu ieskatu bezpilota lidaparātu jomā sniedz avionzares žurnāla, pielikums: ''Unmanned Platforms''*. Klāja aviācijas vēsturē  2008 gada 10. jūlijs ir nozīmīgs ar bezpilota X-47B ''Pegasus'' pirmo klājošanos uz kodolavioneša CVN-77 USS ''George H.W.Bush'' klāja. Armija, otrās līnijas- apgādes jomā vērojams nozīmīgs sasniegums. Kompānija ''Kaman'', piedāvā bezpilota  K-MAX  helikoptera risinājumu. Afganistānā norit 18 mēnešu ilgs K-MAX izmēģinājumu perjods.Veicamo uzdevumu liste ,vienību apgāde grūti sasniedzamā apvidū. Kopš ierašanās laika veicis vairā kā 3.000.000 lbs(mārciņu) dažādu kravu nogādi.Atsevišķi ņemtā gadijumā 24h  laikā veicot 6 lidojumus. Nogādājot 24h ar 6 lidojumu palīdzību  30.000 lbs(apt.12/13,8t.) kravas to starpā munīcija ,ūdens, pārtika un karalauka pasts.Bezpilota helikoptera priekšrocības ir kostrukcijas kompaktums un celtspēja.  Risinājums rada transporthelikopteru resursu ekonomiju un sola vairumā gadijumu aizstāt tos.

                                            Bezpilota helikopters-K-MAX.-2.0 t.(4500lbs)
        
 Netradicionālā kaujaslauka ugunsiedarbība šodien saistas ar BPLA ''Predator'' un ''Reaper''tandēmu.
Novērojas avioplatfomām raksturīgā pilveidošanās. Karadarbība un speciālo operāciju prakse Afganistānā ,Jemenā,Somālijā ,Lībijā norāda uz A/B-tandema konstrukcijas trūkumiem.Militārās jomas pārstāvju pretenzijas saistas ar lidaparāta -24/26h patruļlaiku. Ierosinot sekojošus uzlabojumus konstrukcijā: ārejās piekares degvielas tvertne un iespēju veikt autonomu ''bezpilota-bezpilota'' ķēdē degvielas uzpildīšanu gaisā. Žurnāla ''Combat Aircraft'' 2013 gada, septembra numura sleja ''Predator news'': ražotājs ''General Atomic'' laidusi klajā ''Predator''- trešo atjaunināto versiju  Predator-C/''Avenger''. Kompānija ASV GKS piegādās ierobežotu skaitu Predator-B sniedzamību uzlabojošu Blok-I aplikācijas komplektu. Pamatmērķis, 8h patruļlaika pieaugums  sasniedzot 35h robežu. Otrs uzlabojums saistas ar CIP pārvaldāmo bezpilotnieku floti .Konstrukcija Blok-II* saņems garākus spārnus, turbopropelera piedziņa aizstāta ar reaktīvo turbīnu , bet par 12% augušais starta svars izraisa prasību pēc noturīgākas šasijas. Kopsumā konstrukcija sniedz Armijai sekojošas priekšrocības: ātrums,sniedzamība, dežūrlaiks interešu objekta rajonā, uzlabota ieroču nogāde*.   Airodinamiskā ''eksterjera'' un dzinēja uzlabojumi savienojumā ar PDT* ļaus lidaparātam sasniegt 42 h ilgu patrulēšanas robežu. Sākot ar 2014 gadu ASV Armijas un JKK aviācijā lineārai un netradicionālai karadarbības vidē pielietojumu radīs jaunais RQ-8C ''FireScout'' helikopters. Platforma izmanto ''Bell Helicopters''  populāro modeli '' 407 '' aizstājot ģeometrijā ,tātad sniedzamībā,celtspējā un patruļlaikā mazāko RQ-8B ''Fire Scout''.
Tehniski RQ-8B versija ir veikusi 5000h lidojumus Afganistānas kaujas apstākļos. Pielietojumu Afganistānā papildina maza, bet būtiska Lībijas ''Odissey dawn''epizode.
 Helikopterim veicot izlūkošanas -novērošanas ,mērķnorādes funkcijas pilotējamiem sugas brāļiem, pildot AH-64E ''Apache'' spēka reizinātāja funkcijas. 21 gadsimta sākums ,ASV militārajā jomā skatāma izteiktu bezpilotu līdzekļu attīstībs tendence.

Izlūklidmašīna U-2 ''Dragon Lady''
lbs(mārciņas-svara mērs)*- 2000 lbs : 2,2=
3.000.000 lbs*-  apt.1380 tonas.
Blok-II*-pieņēmums, ietver spārnu pagarinājumu+ stiprāka šasija+ piekares degv. tvertnes
PDT*-Piekares Degv.Tvertne.
Uzlabota ieroču nogāde*-izmantojas iekšējā piekare.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru