Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 4. augusts

''5 dienu'' karadarbībai aprit 5 gadi-I.

 08.08.2013- apritēs 5 gadi Gruzijas-Krievijas ''5 dienu'' karadarbībai. Apskatot pagātnes militāro sadaļu un salīdzinot ar šodienas izmaiņām Krievijas BS. Izpaliekot cēloņu un nodomu politiskiem elementiem. Karadarbības pārskatu veicot no tehniskā skatpunkta. Krievija, BS mazspējas pamatā ir vairāki tehniski svarīgi elementi. Pēc konflikta secinot, Krievijas Armija nau gatava mūsdienu bezkontakta karadarbībai. Tai trūkst moderni sakari un nepieciešamā signālnavigācijas tehniskā aprīkojuma. Izlūkošanas sistēmu un precīzo ieroču pretinieka pretestības gudrai pārvarēšanai. Loģiski uzdodot jautājumu , kā armija var cīnīties un pielietot precīzos ieročus ja tai nau precīzās ģeolokācijas iekārtas un elektroniskās kartogrāfijas sitēmas ? Nevar prasīt no skolnieka lasītprasmi ja tas nau apguvis alfabētu !Armijas kordinācija karadarbības rajonā notika izmantojot p.gs. 70 gadu Gruzijas apvidus kartes. Neprecīzi apvidus dati kalpo par šķērsli artilērijas ugunsatbalstam. Lielu nopēlumu izpelnijās nacionālā signālnavigācijas sistēma ''Glonnas''. Iemesli , 2008 gadā funkcionālajā apritē atradās 13 no 24 ''Glonnas'' atbalstpavadoņu zvaigznāja. Skailiskai nepilnībai liedzot saņemt kvalitatīvu navigācijas informāciju, tai kļūstot par vienu no šķēršļiem nosprausto uzdevumu realizēšanā. Piesaucot precīzās novades ieročus un aviāciju. Konfliktā iesaistīto pušu avioelementa borta aprīkojums pieļāva augstas precizitātes navigāciju* avioieroču realizāciju. Gruzijas GS izmantoja  jaunākās modifikācijas triecienlidmašīnu  Su-25KM 'Scorpion'' ,bet Krievija vientuļā epizodē Su-34''Fullback'' /''Piļknābi''*. Abu pušu Gaisa spēki izmantoja vizuāli identiskus triecienlidmašīnu Su-25 modeļus. Ironiski ,bet Su-25 pretnostatijumā Gruzijas rīcībā atradās tehniski pinīgāk aprīkota triecienlidmašīna par Krievijas GS ierindnieku.

                                            Su-25KM ''Scorpion''
           
Karalaukā izpalika signālnovades un lāzernovades aviobumbu pielietojms. Objektīvie iemesli, pirmkārt signālnovades/lāzernovades avb. Gruzijas gadijumā ir jaiegādājās ārvalstīs. Izrēla, Francija un ASV atturējās  piegādāt Gruzijai  minētās tehnaloģijas ieročus. Iespējams ka Gruzijas pārstāvjiem  pietrūka uzcītības atrast alternatīvo iegādes avotu.Ņemot vērā to ka lāzermērķnorādes konteineri ir pietiekami dārgi, mērķnorādi uzdevumus varēja veikt ar finansiāli mazāk ietilpīgiem, armijas mērķnorādes-ilumnātoriem. Ugunkoriģētāju- FAC koncepcijas trūkums Gruzijas un Krievijas Armijā liedza piesaistīt aviāciju kaujaslauka problēmu risināšanai. Gruzija, divos gadijumos aviācijas mazspēja tieši veicināja pretinieka virzību pretim nospraustiem mērķiem. Pretspēlētājs , signālnovades avb. pielietojums iztrūkst, izmēģinājumos iesaistīts ierocis. Laika posmā izvērstais 13 ''Glonnas'' zvaigznājs nenodrošina precīzu mērķa satriekšanas varbūtību.  Krievijas gadijumā interesantāka ir otrā, lāzernovades-avb. sadaļa.Krievijas un Francijas sadarbība ārvalstu tirgos vainagojas ar ''THALES'' lāzermērķnorādes konteinera ''Damocles'' licences  ražošanas uzsākšanu Krievijā,Urālu otiskās mehānikas rūpnīcā. Spriežot pēc informatīvā telpā valdošā klusuma Krievijas aviācijai šāda veida tehniskie elementi nau pirmās nepieciešamības prece. Neskatoties uz informatīvām piebildēm par Su-34 ''Pīļknābja'' lāzernovades avb. pielietošanas iespējām, tam  nepieciešamais lāzeriluminēšanas konteineris izpaliek. Izskaidrojas ar resursu pārdali, jauno SU-34/35 platformu iegādes labā. Tādejādi triecienaviācijas ''viedais'' kaujas arsenāls aprobežojas ar šauram mērķu lokam specializētu : TV novades un  pretradiolokācijas raķetēm. Karadarbība, Ziemeļkaukāza kara apgabala aviācijas vienības un atbalsts komponente* apvieno skaitliski līdz 200 kaujas lidmašīnas. Konflika sekojošās 5 dienās aviācija veica līdz 1000 lidojumus. Ņemot vērā skaitli 200 un veikto kaujas lidojumu skaitu redzams ka katrs lidaparāts veica tikai 1 misiju dienā ! Realitāte, 75% kaujas lidojumu veica ne vairāk kā 50 kaujas lidaparātu. Galvenā lidojumu artavu sniedza Su-25, tehniski vienkārša, apkopē un eksploatācijā viegli uzturama lidmašīna. Nelielu skaitu gaisa telpas izolācijas funkcijas lidojumu veica Su-27. Mazāko, aptuveni 1/4 no lidojumu skaita Su-24M,MR ,bet atevišķus lidojumus 2-3 kaujas gatavie Su-34 ''Pīļkābis''.
 2013 gadā lietu stāvoklis izsakāms īsi: karalauka mērķu satriekšanā Krievijas GS turpina saglabāt tehnisko mazspēju. Ieroču liste kaujaslauka mērķiem aprobežojas ar avb., ķ-avb. un nevadāmiem lādiņiem.Izmantojamā munīcija pielāgota laukuma mērķu satriekšanai. Lidaparātu tehniskais aprīkojums ierobežo un saista mūsdienīgu lāzernovades munīcijas pielietošanu.  Lidaparātu lāzer mērķnorādes konteineru trūkums ierobežo : a)- punktveida pretestības punku neitralizēšanu, b)- radot pārāvumu ''aviācija-armija'' sadarbībā ,c)- ievērojami samazina platformu izdzīvošanu no pretinieka PGA raiduguns.

''Pīļknābis''*-Krievijas GS Su-34 neoficālais apzīmējums.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru