Sekotāji

svētdiena, 2015. gada 27. decembris

Kosmisko raķešnesēju revalūcija.

 ASV, privātā kompānija ''SpaceX'' darbojas kosmisko raķešnesēju pilnveidošanas jomā. 2015 gada decembrī sasniedzot ilgi loloto mērķi, kosmiskās nesējraķetes ''Falcon-9''- 1 pakāpes atgriešanos starta laukumā ! Kompānijai izdevās atrisināt vienu no kosmisko raķešnesēju izmaksu pamatcēloņiem 1x izmantojama 1 pakāpes atspoles piezemējumu starta laukumā.Kosmiskā raķešnesēja 1 pakāpe veic līdz 60% lietderīgā darba veidojot sarežģītāko un tātad dārgāko raķetes sadaļu. Dzinēju izmaksas. Atkāpei, Elonam Muskam ražotāju piedāvāto raķešnesēju izmaksu cēloņu apzināšanai patērējot 8 gadus. Nonākot pie atziņas ka ražotājs raķešnesējus rada balstoties uz tehniskiem rādītājiem, bet ne kravas izvēršanas izmaksām. Elonam Maskam ilustrējot ar automobīļu piemēru ''Ferrari'' iepretim ''Toyota'' un ''Honda''. SpaceX kompānijas koncepcija balstās uz raķešnesēju bāzes tehnaloģijām, maksimāli tehnaloģiski vienkāršu, drošu ,tātad lētu elementu kopumu. Degvielai izmantojot aviācijas petroleju ,bet oksidētājam skābekli. Raķešdzinēji atbilst izvēlētai koncepcijai nelielā jauda teik kompensēta ar cenas radītu skaitu-9 ! Raķetes korpusu svara ekonomijas nolūkā veidojot no Al/Li sakausējuma. Atspoles ideju pārņemot no SSTO koncepcijas ietvaros radītā ''Delta Clipper Experimental''. Kompānijai SpaceX kosmiskā raķešnesēja ''Falcon-9'' piedāvātā cena 57 milj.$ vai 2500$ /0,45kg. Kopumā veidojot 1/3 zemāku cenu iepretim Krievijas un Ķīnas piedāvājumam. Elonam Maskam uzsverot ka nesteidzas ar risinājumu  patenta aizsardzību ,to pamatojot ar ķīniešu spiegošas iespējām.Izmaksu samazinājums. Problēmas būtība ir izmaksās un ražotāju vēlme nopelīt neņemot vērā tirgus intereses. Elonam Maskam uztverot laikmeta tirgus prasības: nano,piko setelīti, komerciālais tūrisms. Mērķis ir  tālākais cenas sarukums 1000$/0,45kg .


 Kosmisko raķešnesēju ''Falcon-9'' līniju papildinot ar smagās klases nesējiem Falcon Haevy. Pēc Elona Maska domām smagsvara nesējam ir jakļūst par Mēnes kolonizācijas instrumentu. Smagsvara nesēju startu uzsākšana būtiski apdraudēs Krievijas tirgus nišu un izveidos reālu Mēnes apgūšanas instrumentu.2015 gads Krievija, pēc ''Roskosmos'' vadītāja Igora Komorova teiktā ''Falcon-9'' veiksmīgais piezemējums ir raķešbūvē ievērības cienīgs notikums. Tehniskais pavērsiens sola būtiski samazināt kravas izvēršanas izmaksas. Tai pat laikā norādot ka atspoles risinājums ir izaicinājums Krievijas kosmisko raķešnesēju aizņemtai tirgus nišai un tātad arī industrijai. Speciālistiem pieminot ka Krievijā arī pastāv līdzīgi atspoles kuģu un nesējraķešu projekti ,piemēram ''Baikal''.Trūkums, līdzīga projekta realizācija Krievijai aizņems 20 gadus. Projekts ''Baikal'' ir ievērojami koplicētāks un tātad dārgāks. Autors, atmetot reklāmu. Sacensības iznākumu noteiks veicamo atspoļu skaits, jabūt vienādam ar 2 vai 3. Ņemot vērā raķetes sitēmu komplicētību , kriogēno elementu klātbūtni atkārtota izmantošana ir attaisnojama komerckravu ,bet ne pilotējamu lidojumu veikšanai. Iemesls,drošiba !  Tieši drošibas apsvērumi būs viens no būtiskākiem šķēršļiem pilotējamu atspoļu  lidojumu veikšanai. Pilotējamais variants, pretēji Krievijas un Ķīnas nesējiem,  ekonomijas  apsvērumi neparedz ekstremālā ''katapultējamā krēsla'' klātbūtni.                                            

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana