Sekotāji

Powered By Blogger

piektdiena, 2018. gada 27. jūlijs

Lielbritānija, aviobūves perspektīva.

Lika posmā no p.gs. 30 līdz p.gs. 80 gadiem raksturojās ar spēcīgu aviobūves industriju. Ražotiem lidaparātiem aptverot plašu nomenkalatūru: pašažieru , stratēģiskie bumvedēji, taktiskie-iznīcinātāji, triecienlidamšinas un helikopteri. Kopumā,sākot no 1912 gada BE2 modeļa  līdz ''Tornado''un''Eurofighter'' novērojas pakāpeniska oriģinālu britu lidaparātu modeļu aizstāšana ar koprojektos tapušiem. Kā pēdejais nacionālās avioindustrijas simbols , saīsinātā starta ,vertikālā piezemējuma ''Harrier'' lidmašina.  2010  gada decembrī ''Harrier'' priekšlaicīgi noslēdza britu nacionālās aviobūves šķirkli, dienastu KJS klāja aviācijā. Laika gaitā, katrs no realizētiem aviobūves koprojektiem Tornado/Eurofighter iezīmē tehnaloģisko pārdali ar jaunu kompetences zaudējumu.
Lielbritānijai līdz ar 5P lidaparātu parādīšanos apsverot nacionālās aviobūves tehnaloģiskās bāzes saglabāšanas plānus. Dalība JSF programā un F-35B platformas iepirkums demonstrē britu avioindustrijas klātbūtni tehniskajā komplektācijā.  Tā ir aprobežota ar aviācijas industrijā otršķirīgiem elementiem.  Virsotni sasniedzot koprojekta JSF/F-35B ietvaros, tikai 20%-1/5 detaļu, elementu, programatūras koda un bruņojuma ! Piemēram, pasaulē dominējošā ,britu kompānijas ''Martin-Baker'' katapultas krēsli. Apjoms, perspektīvā liedz Lielbritānijai  saglabāt augsti tehnaloģiskas un neatkarīgas avioražotnes. Skaidrs ,ka nerealizējot neatkarīgu, nacionālo aviobūves programu tā riskē zaudēt inženieru know-how kompetenci un tehnaloģisko bāzi līdz ar to prestižu pasaulē. Piemērs, dalība JSF programā iezīmēja inženieru resursa pārceļošanu uz ASV.  Kopumā ,dalība JSF programā britu avioindustrijai radija lielu vilšanos stratēģiski svarīgajā dzinējbūves nozarē. Kompānijas ''Rolls-Royce'' militārās dzinējbūves prespektīvu JSF ietvaros torpedē ASV lēmums atteikties no F16/-15 iedibinātās 2 dzinēju ražotāju: P&W F100 un GE F110 prakses.  Pretēji gaidītai F136: kā otrā- dzinēja ražošanai,''Rolls-Royce'' dalība JSF/F-35 dzinējbūves sadaļa aprobežojas ar vertikālā ''B''-modelī izmantoto kardānpiedziņas ventlātora elementu. Svarīgs ,bet neietver dzinēju ražošanas ciklam stratēģiku tehnaloģiju kopumu. Šodien nozares problēmas aktualizē Lielbritānijas realizētais-''brexit''. Valdošās pretrunas starp Kontinentālo Eiropu un Lielbritāniju novērojas arī aviobūvē. Vācijai un Francijai demonstratīvi paziņojot par EF2000 ''Taifun'' un ''Rafael'' platformu nomaiņai paredzēta avioprojekta realizāciju. Programas''Eurofaighter'' ražošanas fāze noslēgsies 2020 gadā ,bet tās perspektīvais aizstājējs slēpjas nākotnes varbūtībā. Minēto Eiropas lielvalstu nodomi ir jauztver kā atrauti no realitātes, sapņi : Vācija -1,22% IKP un Francija-1,77 % IKP  ! Paziņojumiem trūkst reāla finansiālā seguma. Tie javērtē kā prestiža saglabāšanas mēģinājumi, tukšas politiskās deklarācijas. Vācija īstermiņā sastop novecojušu 72''Tornado''GR3 parka nomaiņas problēmu. Minētā modeļa aizstāšana ar ASV piedāvāto F-35A  atduras pret Vācijas industrijas un politiķu petošanos.  Līdzīga problēma novērojas Lielbritānijā.  ''Eurofighter'' ražošanas noslēgums un F-35B iepirkums rada problēmas. Avioindustrijas saglabāšanas nolūkā steidzamības kārtā prezentējot P5/6  iznīcinātāja ''Tempest'' projektu.  Tehniskai izstrādei atvēlot 2,5 Miljardu £., minētais skaitlis attaino tikai nelielu daļu no finansējuma un nesaistas ar izvērstu programas realizāciju. Atkāpe, F-35 realizācijas fakts norāda, ka iepirkuma apjoms ir nozīmīgs elements lidaparāta vienības tirgus cenas sarukumā.  Autors, apgalvo, ka ierosinātās programas ''Tempest'' realizācija nav sasniedzama ar pašreizējo finansējuma apjomu. Nenovirzot aizsardzības sektoram vairāk par 3,2% IKP minētais ''Tempest'' projekts finansu nepietiekamības iespaidā izsīks !

                                             Britu projekta ''Tempest'' deklarēšana.
    
Iemesls, gaidāmā vienības cena no 200 milj.$ līdz 220milj. $ ekvivalenta robežās. Ilustrācijai ,mazapjoma F-35A iepirkuma vienības cena 116/123 milj.$ , bet  no līnijas EF-2000''Taifun'' standarta cena no 90m.£. līdz  108m.£.   Finansējumam ir  janodrošina izstrāde bet pēcāk arī  nepieciešamo iepirkuma skaitu.  Tieši iepirkuma apjoms nodala veiksmi no nevaiksmes. Tā ir Cena kura jamaksā valstij par augsto tehnaloģiju sektora saglabāšanu un avioindustrijas tehnaloģisko attīstību. Kopumā 3 Eiropas lielvalstīm ar  laikā novēlotiem P5/6 projektiem cenšoties saglabāt vietu 1. kategorijas valstu kopā. No malas izskatās pēc pakaļdzīšanās ASV un  izmisīga mēģinājuma netikt finālā izstumtiem no ienesīga, militārā aviotirgus. Šodien, Lielbritānijas valdības uzmanība ir vērsta uz perspektīviem tirgiem,''brexit'' kapitalizāciju. Viens no tādiem atrodas Turcijā. Tai realizējot kompleksu tehnaloģiju absorcijas programu bruņtehnikas, raķešbūves un aviobūves segmentā.  Nacionālā taktiskā-iznīcinātāja TF-X programai japalīdz tai kļūt par modernas P5/6 aviotehnikas ražotājvalsti un eksportētāju. Lielbritānijai izrādot sevišķu interesi par dalību TF-X projektā. Sniedzot britu aviobūvei iespēju kapitalizēt izstrādnes dzinējbūves un citos segmentos. Perspektīvā , ārvalstu projektu ietvaros Lielbritānija iegūtu avioindustrijas bāzes attīstībai maksātspējīgu noieta tirgu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru