Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2011. gada 9. janvāris

Aviācija un infrasarkanā tehnaloģija.

Lielu nozīmi mūsdienu ieroču sistēmās spēlē  infrasarkanā diapozona sensori. Saistībā ar aviāciju, izdalāmi trīs pamat novirzieni :
N1.- saistībā ar bruņojumu ,
N2.- pašaizsardzībai domātie brīdinājuma sensori,
N3.- mērķnorādes optiskās sistēmas.
Izlaidīsim sadaļu N1., vispārinātu uzmanību veltot atlikušajiem diviem.
Brīdinājuma sensori jeb angliskais apzīmējums MAWS* raķešu starta brīdinājum sensoriem*.
Iedalās planierī iebūvētos vai piekares pilonos integrējamie, izvietojas lidaparāta planiera perifērijā veidojot sfērisku 360*pārklājumu.
To uzdevums, saulaicīgi brīdināt pilotu par raidīto raķeti un tās tuvošanās leņķi, rodot laika rezervi manevra veikšanai.
Brīdinājuma sensori ir saslēgti vienotā ķēdē ar pārejām lidaparāta apakšistēmām kuru kopējais uzdevums ir maldināt. Dāņu kompānija TERMA -pilonos integrētā aizsardzības sistēma.
Otrais, optoelektroniskās lokācijas sistēma* jeb radara stealth (klusais) izpalīgs. Esošās sitēmas ietver pamatā trīs uzbūves elementus: CCD TV, apvienojumā ar vidējā 3-5um vai tālā 8-12/15um IS-diapozona sensoriem kuriem tiek piepulcināts lāzera tālummērītājs.
Kā piemēri EF-2000 Taifun rīcībā esošā IRST (Infra Red Search and Track*)  PIRATE vai franču Rafael OSF (Optronique Secteur Frontal*). Franču iznīcinātāja Rafael/OSF sistēma kalpo kā atbalsta elements vadāmo MICA-IR (infrasarkanās pašnovades-50/60km) raķešu pielietošanai.  
Mūsdienīgu vidējo un tālo IS-viļņu diapozonā strādājošo sensoru spējās ir atklāt lielos un zemos augstumos lidojoša pretinieka platformu. Labākie rādītāji saistās ar mērķiem kuri atrodas sensoriem labvēlīgā vidē, tas ir lielie augstumi. Raksurojas ar atmosvēras caurspīdību un galvenais zemu temperatūru -40*/-60*C. Šajā apvidū IS-sensoru tehniskās sniedzamības robeža atrodas 160 km, atsevišķos gadijumos sasniedzot 200 km  distanci. Galvenais trūkums, minētos attālumos  automātika nespēj satvert cilvēka acs izdalīto objektu. Tehniskā valodā,  signāla/ trokšņa(db) attiecība ir neadekvāta signāl procesora jaudai un apstrādes algoritmiem.  Esošo automatizēto IRST atklāšanas-satveršanas ķēdes tehniskie parametri ir 90/110km pret 50/70km. Franču OFS sistēma strādājot 3D CCD*-TV režīmā atklāj mērķi 130 km atstatus, bet satver 90+km. Tādajādi nodrošinot MICA-IR pielietošanu maksimālājā distancē neizmantojot RLS mērķnorādes datu ģenerācijai.(stalth-režīms)
Pieminot lidaparātu F-22 Raptor kura kreiser ātrums* ir 1800km/h.
Šādi ātrumi pat lielos augstumos rada ievērojamu planiera berzi, ģenerējot pietiekami lielu siltumsignatūru. Mūsdienu IS-vidējo/tālo viļņu diapozona termovīzori spējīgi izdalīt 0,001*C lielas temperatūras svārstības. Protams japiebilst ka Raptor lidaparāts saglabā savu pārākumu pār pretinieku pateicoties diviem būtiskam elementam, augstumam un ātrumam.
                                                           Pievienotais ilustratīvais video: 

                                  FLIGHTGLOBAL, FARNBOROUGH- 2010,Air Show.



                                       
                                         Kad neredzamais kļūst redzams.
                                                     N1. N2. N3.
Filmēts ar FLIR termovīzijas kameru, lidaparāta lidojuma ātrumi atrodas 450-550 km/h robežās.
Lidaparāta F-22 Raptor gadijumā 100% airodinamiskās virsmas ir veidota no oglekļašķiedras,oglekļa-bora un oglekļa-grafīta kompozitīv materjāliem.
Termovīzijas bildes atšifrējums , spožākais, karstums(200+*C) jeb IS- īsviļņi 1,4-3um, pelēkais ir siltums(20+*C) IS-vidējie  3-8um, aukstais,tumšais(0,01*C) IS -tālais diapazons 8-15um .
P.S.pieminētie T/ *C -nau precīzi un kalpo kā vispārināta  ilustrācija.

MAWS-Missile Approach Warning Sistem*-Raķešu Starta Brīdinājuma Sistēma.*(konteinerizētie)
saabgroup.com/ BOZ-EC
kreiser ātrums*- optimālais ātrums, lidaparātam neizmantojot forsāžu.
Vēstures izziņa: vissu trešās un ceturtās paaudzes taktisko-iznīcinātāju kriserātrumi atrodas V=800-900km/h tas ir atrodas zem skaņas robežas(M-1=330m/s= 1180km/h).
Izņēmumi saistās ar 3 lidaparātiem LIGHTNING-II (Angļu) MIG-25 Fox (PSRS) un SR-71 Blackbird (ASV).
CCD*-lv.wikipedia.org   saistās ar visu otisko tehiku ,video,foto,tv ,medicīn iekārtas, militārā utt.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru