Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2012. gada 9. jūlijs

Lidmašīnu dizains un jaunas tehnaloģijas.

Aviokonstruktoru prātus saista perspektīvā vienotā korpusa spārna  airodinamiskā kompzīcija. Izmantojamā ir divu airodinamisko elementu apvienojums : korpus ar pievienotiem spārniem. Katram no elementiem pildot atsevišķu mērķnozīmi. Korpus funkcionāli pilda degvielas,pašažieru, kravas un kompozīcijas integrētāja lomu. Airodinamiskā cēlējspēka radīšanā aprobežojas ar 8-10%, bet spārniem veidojot atlikušos 90% . Klasiskā kompzīcija korpusam atvēl airodinākā ''balstas'' lomu. Ilgstoši ,airodinamiski efektīvākais risinājums aviācijā kalpoja ''lidojošā spārna'' koncepcija. Spārna koncepcijai rodot pielietojumu militārā jomā ,bet izpaliekot civilam atvasinājumam. Problēmas stūrakmens, ''civilo'' vēlme pēc lielas lietderīgās telpas apjoma ! Prasot atkāpties no militārā apritē pārbaudīta un droša ''lidojošā spārna'' risinājuma. Telpas meklējumi noved pie jauna veida lidaparāta konstrukcijas, integrētā korpusa-spārna lidmašīnas modeļa. Perspektīvam tehniskam risinājumam iegūstot Blended Wing Bodie (BWB) vai Hibrid Wing Bodies (HWB) apzīmējumu.Tas nau sveš militārai kaujas aviācijai ,bet ir airodinamiski mazizpētīts saistībā ar lielizmēra konstrukcijām. Līdz ar telpas apjomu pieaug frontālā pretestība ,ierosinot jaunu airodinamisko ''cēloņu un seku'' ķēdi. BWB/HWB kompozīcija apvieno lidojošam spārnam piemītošo lielo airodinamisko cēlējspēku ar lietderīgo tilpumu. Solot attālākā 20-30 gadu termiņā iegūt civilai aviācijai nepieciešamo ekonomijas rādītāju ! Lielākie šķēršli BWB/HBW kompozīcijas attīstības ceļā ir  airodinamiskā risinājuma svaigums un realizēšanai nepieciešamo tehnaloģiju izstrāde.
Galvenā konkurence BWB/HWB lidaparāta izstrādes jomā notiek starp Eiropas ''Airbus'' un ASV ''Boeing'' kompānijām. Vācija, Hamburgas jauno aviācijas inženieru perspektīvā airodinamiskā AC-2030 kompozīcija.   Dotajā momentā Eiropas aviobūvētājiem nedaudz ''paspēlējot'' ASV, tehnaloģijās kuras ir svarīgas BWB/HWB lidaparata radīšanai.  Boeing ''sintētiskam'' Boeing-787 modelim ietverot 50% oglekļa šķiedra korpusa un spārnu apšuvuma. Projektam ''787'' ļaujot ASV aviobūvētājiem izvirzīties tehnaloģiisku jauninājumu līderos.Viena no tādām ir lielizmēra sintētisko ,oglekļa korpusa konstrukciju formēšanas joma.

                                              BWB koncepcijas pārstāvis.

Interesanti ,ka aviobūvē sintētika nebūt nau uzvarējusi metālu ! Nākotnē tā pielietošana  aviobūvē un kosmosisko konstrukciju būvē turpināsies jaunā kvalitātē ,tehnaloģijai novēršot metālam piemītošās nepilnības. Kā viena no ''metalurģiju'' uzlabojošām tiek piedāvāta: elektroniskā kūļa elastīgā*formēšanas tehnaloģija.  Tās pamatos ir aviobūvē un kuģubūvē pielietotā elektroniskā kūļa metināšanas tehnaloģija ,tai iegūstot tālāko atvasinājumu.

                                              EBF3* tehnaloģija.

 Iespējams ka nākotnē tā veidos bezatlikumu objektu printēšanas tehnaloģiju. Žurnāla ''Air International'' Nr.6/12 rakstā Making Future Airacraft tiek pieminēta iespēja veidot nākotnes lidaparātu komplektējošās detaļas ,noslodzes elementus un nesošo virsmu. Tehnaloģijas priekšrocība ir sekojošas. Iespēja ''printēt'' formā un dizaina izvēlēlē neierobežotu objektu detaļas un konstrukcijas elementus. Iegūto detaļu īpatnība, struktūras kristāliskais monolītums ļauj novērst nepilnības kristāliskājā režģī. Ar to likvidējot plaisu veidošanās un izplatību korpusā ,paildzinot tā kalpotspējas laiku. Tehnaloģija sola veikt būtiskas izmaiņas aviācijas un kosmisko objektu būves jomā. Ļauj būvēt  kosmosiskā vakuma un bezsvara vidē vajadzīgā izmēra objektus. Kā būvmaterjāla ''ķieģeļi'' kalpojo dažādu metālu stieples spoles ! Netieši,  EBF-3 tehnaloģijai kalpojot par kosmisko nesējraķešu lietderības koificenta reizinātāju. Ļaujot kosmisko staciju izbūvi veikt atklātā kosmosā ! Kļūstot brīviem no nesējraķešu ģeometriskiem ''kravastelpas'' diametru un garuma parametriem ! Kravnesībai un startu skaitam, izvirzoties par primāro rādītāju. Startu skaitam aprobežojoties ar izejmatejālu ''moduļu'' savlaicīgu piegādi robotizētām būvniecības sistēmām. Filmas ''Zvaigžņu kari'' tehnaloģiskā realitāte ! Padarot kosmiskās konstrukciju izbūvi daudz praktiskāku. Vēsture, daudzas ''gaisā'' dzimušas tehnaloģijas ir pārceļojušas uz  piezemētāku, autoindustrijas jomu. Netālās nākotnes prognoze autoindustrijai, tā būs viena no pirmām nozarēm kura piedzīvos fundamentālu ražošanas- Revalūciju. Kuras ietvaros elektrodzinēji ,piekare ,virsbūve tiks ražota bezatlikumu  EBF-3 tehnaloģijā. Aizstājot lielizmēra presesformas , robotizētos metināšanas kompleksus , metālliešanu un kalšanas procesus ,daudzfunkciju metālapstrādes darbagaldus un to instrumentus utt.

EBF3*-Electron Beam FreeForm Fabrication-Elektroniskā Kūļa Elastīgā* Formēšanas tehnaloģija.     Elastīgā*-izprast kā: Brīvas Izvēles Formas

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru