Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 23. septembris

Bezpilotu ''sabiedriskās saites''.

Vientuļnieki sāk veidot ''sabiedriskās saites'' ar sev līdzīgiem. Vairākās pasaules labratorijās vienlaicīgi notiek intelektuālie darbi BPLA ''spieta'' taktikas izveidei. Darbi kļuva iespējami pateicoties mazsvara-mazizmēru, mazjaudas, mazcenas datu raidītajiem. Šveices ''pulksteņmeistariem'' dodot savu pienesumu šim intelektuālam laukam. GLOBAL DEFENCE žurnālā , ASV, Masačusetas tehnaloģiskā institūta studentu pulciņam izmēģinot līdzīgu  ''intelektuālo spieta'' risinājumu. 2015gada mērķis ir radīt 2x 50 bezpilota lidapārātu ''spietu-spārnu''. Apveltot tos ar intelektu gaiss-gaiss ''dog fight'', spējot atpazīt gaisa tuvcīņā ''savs-svešs''. Pasaules institutos notiekošie jaunrades darbi norāda uz ieroča perspektīvo attīstības virzienu ''intelektuālu'' ieroču-sensoru kopu, spietu ,vilku baru
 Tehnaloģijai ļūstot par stūrkmeni nākotnes iecienieroču iespēju listē.
Tuvākie redzamie risinājumi  strēlniekiem saistīsies ar ''Swichblade'' un līdzīgiem ''apskati-atklāj-satriec'' bezpilota ieročiem. Ļaujot attīstīt jaunu armijas triecienieroču nišu ,izveidojot bruņtehnikas satriekšanai domātus sensor -ieroču spietus. Lidzīgas pārmaiņas skars  redioelektroniskā ,pretgaisa un pretzemūdeņu kā arī netradicionālo karadarbības vidi. Vairumā  šodien bruņojumā pieņemamo ''mātes'' platformu  ''rītdienas'' tehnisko iespēju sadaļu  vaidos ''spieta'' BPLA formējumi ar dažādu mērķnozīmi.  Piemēram, bruņojumā pieņemamā PZA lidmašīna P-8A ''Peseidon'' ietvers pretzemudeņu un citas mērķnozīmes ''izsējas'' sensorus. Taktiskam-iznīcinātājam F-35 Lightning II bruņojuma nomenkalatūra paredz ietvert šādus izsējas sensorus.  Spietu organizātoriskā struktūrā atbalstīs herarhijas principu. Tā virsvadību-pārskatu veicot mātes platformai ,bet ''spieta'' iekšējo taktisko sadarbību nodrošinot vienotam funkcionālam algoritmam, ''mākslīgam intelektam''. Nolūkā audzēt spieta tehniskās iespējas ietverot ''spieta māti''.Tai atšķiroties no''bites-ierindnieces'' ar uzdevumu : nodrošināt ''spieta'' informatīvo integrētību tīklā. Tādas iespējas paver 0,15kg setelītsakaru antenas integrēšanu ''spieta-mātē'' un ļaujot ''spietam'' atrasties virs interešu rajona atstatus*  no mātes platformas.

                                       Spieta sabiedrības pirmsākumi.

Jasaka ka ideja kā tāda nau jauna.  Pirmoreiz robotu ''vilku baru'' idejas aizmetnis tika materializēts PSRS laika PKR ''Granit''. Pateicoties saviem tehniskiem gabarītiem ,raķe aprīkojās ar datu apmaiņas termināliem un kaujas uzdevuma variantus ietverošu ''mākslīgo intelektu''. Šodienas jaunums, programatūras sadaļā ir mainīgais lidojuma  vektors. Iztrūkstot ''redzamai mērķa'' sadaļai to veidošana ir sarežģītāka. Tehniski,  sistēmas pamatu (''atbalsta punktu'') veidojo GPS signāla lauks. Šodienas militārās domas aizsākumi saitas ar ASV civilās aviācijas vēlmi ieviest gaisa satiksmē pašregulējošu, autonomu sistēmu. Tajā iztiekot bez virzemes gaisa satiksmes dispečeru norādijumiem. Kā lidaparātu apsalūtais ''atbalsta punkts'' telpā kalpo GPS signāls (+/-1m) ,bet saziņai ar tuvumā esošu gaisa''objektu'' izmanto autonomu pieprasijuma-atbildes iekārtu kura papildināta ar ''standarta modeļu'' darbības algoritmu ģenerātoru. Savstarpējās saziņas laikā apmainoties ar ''atbalsta punkta'' kordinātēm, bet standarta  modeļu ģenerātoram nosakot kurš no objektiem veic ešalona* izmaiņu. Vienkāršotajā modelī, diviem lidaparātiem savstarpējai takas maiņai notiekot kordinējot ešalonu, bet ne virzienu. Ļoti noslogotā gaisa* telpā izveidojas pagara kordinācijas ķēde. Tajā ar minimālu laika atstarpi tiek iesaistīti vairāki lidaparāti. Apdraudējuma vektoriem pienākot no 180* platas telpas. Bīstamība slēpjas sistēmas ''uzkāršanās'' iespējā un cilvēkam atvēlētā korekcijas laika ''loga'' trūkumā.
                          
                                        Noslogotība, 24h- pasaules apskatā.

Teorijas jautājums ,vai sistēmā ieliktie algoritmi vienlīdz labi nostrādās plūsmas ''viļņu'' apstākļos neģenerējot kļūdu. Jautājums, vai der visiem iespējamiem gadijumiem ? Matemātiskā teorija sniedz pietiekami drošu atbildi ,bet cilvēka praktiskā pieredze ir pretrunā ar teoriju. Mākslīgā intelekta matemātiskais algoritms prasa likt ķīlā cilvēka dzīvību. Dotajā momentā ,pašregulējošās idejas aizmetņu dzīvotspēja  tiek pārbaudīta ASV maznoslogo štatu gaisa telpā. Darbības modeļa funkcionēšana stipri noslogotā gaisa telpā vel joprojām ir neziņas tumsā slēpts.  Kļūdas uzkrāšanās ķēdē var ģenerēties vienlaicīgi iesaistot pāris desmitus dalībnieku. Civilajā aviācijā šāda sistēmas riska cena ir pārāk liela ,turklāt risks pastāv gan kā programatūras ''iekšējais'' tā ārejais, tehnisko nelabvēļu ģenerētais. Nobrūkot svarīgākam sistēmu veidojošam elementam,''atbalsta punktam'' satiksmes dalībniekiem nepastāv veiksmīga risinājuma alternatīva ! Briesmīgākais elements ir tas ka atsevišķi ņemtu aviokatastrofu nomaina katastrofu ''ķēdes reakcija''.
 Tehnaloģiskā terorisma veidols ,ļauj ar samērā vienkāršām ierīcēm un programatūras elementiem radīt traucējumus, tādejādi ģenerējot kļūdu. Signālsetelītu radionavigācijas lauks ir pārāk nestabils lai uz tā'' pamatiem '' veidotu drošu autonomu sistēmu. Neskatoties uz to, veicamo izpētes darbu civilā komponente ir vērsta uz tuvāko rītdienu. Pašregulējošas transporta sistēmas parādīsies līdz ar jaunām  vienātom inerciālām navigācijas sistēmām,tām nomainot LINS un iegūstot autonomu apsalūto atbalsta punktu. Pirmo ''liesināto'' sistēmu variantu esploatācija aizsāksies -2020 gadā līdz ar ASV flotes jaunām bezpilota triecienlidmašīnām.

ešalons* -runājot par aviāciju tiek izprasts augstuma sadalijums ar soli 730m (dotajā momentā).Izprotot ka starp 2 satiksmē iesaistītiem civiliem gaisa kuģiem pastāv 730m minimālā augstuma atstarpe,bet plaknē līdz 5,5km. To nosaka tehniskās iespējas un drošības prasības.Vēlme intensificēt gaisa satiksmi(ienākumi) liek ''saspiest'' šo atstarpi. Ieskats lidojumu drošībā.

atstatus*-''bišu-spieta'' mērķnozīme, nelielie gabarīti un nesamais mērķ aprīkojums nosaka tā nelielo lidojuma augstumu, atrodoties vairumā gadijumu ārpus radiohorizonta. Atsaitei ar mātes platformu izmantojot ''spieta-māti'' tās uzdevums apkopot iegūtos izlūk datus un izmantojot setelītsakaru kanālu veikt inf. straumējumu uz mātes platformu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru