Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 30. septembris

Folklendu/Malvinu salu konflikts-III.

 Katras karadarbības militārā vērtība ir iespēja uzlabot teoriju ar praksē iegūtām atziņām. Konflikta  zemūdens sadaļai nodemonstrējot teorētisko pieņēmumu vājo atbilstību kaujas realitātei. Līdz p.gs.80 gadiem NATO zemūdeņu sadaļa atrādās ''līnijkuģa'' sindroma varā. Vairums militāro ekspertu nevēlejās atzīt dīzeļzemūdeņu  mazās tehniskās priekšrocības ,deklarējot tās kā  maznozīmīgas. Iemesli šādam vērējumam daļēji izskaidrojas ar ekspertu piederību ''modes'' noteicēju kodollielvastu pulkam. Pretējam viedoklim iztrūkstot argumentējošo pārstāvju. Karadarbībai Foklendu /Malvinu salu rajonā izgaismojot patiesās dīzeļzemūdeņu kaujas spējas. Pusēm zemūdens karadarbībai deleģējot  6 zemūdenes:  4 britu kodolzemūdenes,  2 argentīniešu dīzeļzemūdenes. Karadarbībai tieši pretnostatot ''aci pret aci'' kodolzemūdenes pret dīzeļzemūdenēm. Britiem kaujas rajonam novirzot kodolzemūdenes HMS''Conqueror'', HMS''Splendid'', HMS''Spartan'' ,HMS ''Valiant'', HMS ''Superb''. Kā arī vienu ''Oberon''klases dīzeļzemūdeni HMS ''Onyx''{ interakt. att.}.Argentīnas zemūdeņu flote atradās tehniskās atjaunināšanas procesā.Vācijai būvējot Argentīnai speciāli pielāgotas TR-1700* ''Santa Cruz'' projekta zemūdenes. No ierindā esošām 4* zemūdenēm tikai viena ARA''San Luis'' / U209/ ir pilnībā kaujas spējīga.

                                   Aptuveni 2004 gada varianta 209 modeļa izpildijums.
  
 Otrai, ARA ''Santa Fe'' tehniskais stāvoklis ļauj pildīt virsūdens apgādes transporta funkcijas. Katrai no karadarbībā iesaistītām pusēm zemūdens spēkiem izvirzot atšķirīgus uzdevumus. Lielbritānijas kodolzemūdeņu RTI aprīkojumam pildot aviācijas uzlidojumu agrās brīdināšanas funkcijas. Enerģētiskā priekšrocība ļauj britiem veikt kaujas rajona un kontinentā izvietoto Argentīnas flotes bāzu  blokādi. Argentīnai izvirzot''zemūdenēm'' uzdevumu aktīvi medīt virsūdens un zemūdens pretinieku kaujas rajonā. Argentīniešu zemūdenes ARA ''San Luis'' kaujas prakse ir ievērojama ar nozīmīgiem ''negadijumiem''. Karadarbības laikā zemūdenei veicot 3 torpēdu raidijumus, 2 virsūdens un vienam zemūdens mērķim. Katrā no gadijumiem veiksmīga rezultāta ceļā nostājās ar torpēdu SST-4 un Mk-37 eksploatāciju saistīti tehniska rakstura cēloņi. Negadijumiem konvertējot drošu mērķrelizāciju par neizmatoto iespēju ! Nozīmīgākais no tiem saistas ar ARA ''San Luis'' veikto zemūdens mērķa torpēdrealizāciju, fiksējot triecienu ar iztrūkstošu eksploziju.  Šim fakam netieši atspoguļojoties britu pēckonflikta zemūdens flotes izbūvē. Zemūdens duelē atklāšanas priekšrocība ir dīzeļzemūdeņu pusē ko nosaka elektromotoru izmantošana pretēji kodolreaktoru pagarai un trokšņainai energoģenerācijas ķēdei. Seklie ūdeņi* ir pretimnākoši dīzeļzemūdenēm, izmantot ''sēdošā mednieka''* iespēju kādas ir  tehniski liegtas kodolzemūdenēm. Sēdošā mednieka pozīcijai noliedzot(p.gs. 80g.) aktīvo sonoru atklāšanas iespēju.  Zemūdens sonora darbināšana aktīvajā režīmā nozīmē atklāt savu klātbūtni pretiniekam ,zaudēt klusumu!   Laikaposmam raksturīgais torpēdu bruņojums ir nefektīvs šādu mērķu satriekšanai. Minētie iemesli liek britu admirāļiem drudžaini meklēt ''pretindes'' tehniskos risinājumus. Konfliktam izskanot britu kuģubūve aizsāk apjomos vērienīgu ''Upholder '' projekta dīzeļzemūdeņu būvi .  Sākotnējiem nodomu apjomiem netieši norādot uz dīzeļzemūdeņu radīto apdraudējumu aktualitāti. Turpmāk, šo zemūdeņu uzturēšana rada finansu slogu britu flotei. Dīzeļzemūdeņu enerģētiski īsā atsaite ir iemesli to ātrai pārkvalificēšanai rezervistu statusam. Ekonomiski racionālāk ir taktikas pilveidošana cīņai ar ''sēdošā mednieka'' apdraudējumu.  Britu ekonomiskais un militārās kapacitātes vidusceļš paredz avārijas risinājumu, izstrādājot zemūdens bombardēšanas sistēmu ! Ļaujot  sākot no p.gs. 90 gadiem kodolzemūdenei aizdomīga apdraudējuma rajonā veikt mazizmēru 533mm ''pērļu'' dziļumbumbu izmešanu, spiežot pretinieku demaskēt  sevi ar aktīvu darbību. Dīzeļzemūdeņu apdraudējuma aktualitāte ir saistīta ar britu tiešo atbildības rajonu NATO ziemeļu flangā.  Ziemeļjūrā un Norvēģu jūru seklajos ūdeņos pastāvot  pietiekami apjomīgai PSRS dīzeļzemūdeņu flotei. ASV Flotes Miltārās koledžas Folklendu zemūdens karadarbībai veltītā apskatā :  Tikai vienas argentīniešu zemūdenes klātesamība radija apdraudējuma sindromu britu flotē. Turpmāk novirzot 12 virsudens kuģus, 6 zemūdenes , 25 helikopterus un minimums 3 PZA ''Nimrod'' zemūdens apdraudējuma neitaralizācijai. Zemūdens sonoru-spoku* tvārstīšanai izlietot vairāk kā 200 PZA līdzekļus !!! Konfliktam izgaismojot dīzeļzemūdeņu spēcīgas puses un aktualizējot Littoral, AntiSubmarine Warfare specializētas tehnikas un taktikas izstrādāšanu .

Sekli ūdeņi *-zemūdenēm tiek uzskatīti jūru dziļumi ar maksimumu no 200 līdz 400m.
''Sēdošais mednieks''*-zemūdene gulstas uz grunts gaidot pretinieka tuvošanos, taktika piemērota sekliem ūdeņiem. Kodolzemūdenei šis taktikais elements ir noliegts ,kodolreaktora dzesēšanas sistēmas ūdens pievadiem noteikta minimālā ''drošības distances'' dēļ. Sekas, dzesēšanas kontūra piesārņošana. 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru