Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2012. gada 29. septembris

VARENĀ 6 jaunās fregates-I.

Apskatam pakļaujot četru  jūras lielvalstu ASV, Lielbritānijas, Francijas, Vācijas, Nīderlandes un Krievijas fregašu būvniecības projektus. Katrā no valstīm pastāvot oriģinālo projektu fregašu būvniecības tradīcijām.  Katras valsts flotes ''vīzijai'' atspoguļojoties platformu tehniskajos projektos. Aukstā kara beigas ierosināja pārdefinēt fregatēm izvirzīto uzdevumu klāstu. Jaunajā gadsimtā apdraudējuma tēls ir mainijies. Precīzāk, papildinājies ar jauniem elementiem kuru neitralizēšanai nepieciešams pārskatīt fregates raksturlielumus. Tās tehniskam aprīkojumam un bruņojumam atspoģuļojot valsts flotes organizātoriskās tendences.
Nr1:  2008 gada LCS fregašu  līnijai uzsākot aizstāt ''aukstā kara'' fregates etalonu.  FFG-7''Oliver H.Perry'' fregates specializācija, zonālā PGA un avionešu orderu PZA aizsardzības funkcijas. LCS fregatēm uzrādot jaunu tendenci ASV flotē. Deleģēt PGA un PZA uzdevumu veikšanu lielākām superplatformām-iznīcinātājiem, kreiseriem. Ierosinātā Littoral Combat Ship (LCS) projekta platformu mērķnozīme ietver : pretmīnu ,pretzemūdeņu, pretkuģu un speciālo uzdevumu. Papildus ''blakņu'' listi pārstāv: pilsoņu evakuācija, pretpirātisma uzdevumi un karoga proejekcija. Mērķnozīmes listei savstarpēji pārklājot kaujas flotes un krasta apsardzes kuģu pienākumus. Izgaismojot vēlmi iegūt vienotu, flotei un krasta apsardzes uzdevumiem piemērotu vieglo platformu. Industrijas interešu pretrunu diktātam uzturot divu dizainā atšķirīgu LCS-1/2 fregašu korpusu būvi. Kuģubūvētāju savstarpējā cīņas rezutātā sadalot pasūtijuma ''pīrāgu''  2x27 vienlīdzīgās proporcijās. LCS projekta mērķis ir izbūvēt 67 platformu lielu formāciju aizstājot izdienējošās fregates un krasta apsardzes platformas.

                              Līnijas aizsācēja, LCS-1 ''Freedom''- ''pirmais slapjums''

 Izdalot kuģu militāro kapacitāti: pretzemūdeņu, petmīnu un pretkuģu iespējas lielā mērā nosaka spārnotā elementa, helikoptera ''uzkabe''. Pašaizsardzību nodrošina flotes unversālā 57/67mm artilērija un CIWS-20mm ''Vulcan-Phalanks" vai ''SeaRAM'' klātbūtne. LCS-fregates ietver ASV flotei neraksturīgus jauninājumus kuri skar bruņojumu, elektronisko un enerģētisko komplektāciju, izgatavošanas materjālus un korpusa konfigurāciju.  Katrai no fregašu variantiem izceļoties ar  neproprcionāli lielu 483m2 (LCS-1) un 678m2 (LCS-2)  helikoptera lidklāju. LCS-2 ļaujot piezemēties SH60B/R , smagsvara CH53''SuperStallion'' vai konvertoplānam MV-22 ''Osprey''.  Izkaidrojas ar littoral* tehnisko prasību  glisera monokorpusa un trimarāna radītām ''blaknēm''. Projekta LCS-1 monokorpusam realizējot ''plakandibena'' konfigurāciju ar lielu bortu V-izvērsumu ''astes'' virzienā ļaujot maksimizēt iekšējās telpas apjomu. Risinājumu pavadošā blakne ir korpusa kustības vektora un šķērs ass ierosmes svārstības kā arī liels kursa dreifs ''smagā'' jūrā. Konfigurācijas trūkumu novēršanai pielietojot aktīvo svārstību, stabilizācijas ''stūru'' sistēmu. Projektam atspoguļojot tā nākotnes mērķpielietojuma akvatoriju, Kluso un Indijas Okeānu ar piekļaujošām seklajām jūrām. Piekrastes ūdeņi nosaka LCS 1/2 korpusu nelielo iegrimi:  4,1m un 4,3m. Tam ļaujot darboties akvatorijā kura ir slēgta tradicionālām fregatēm un iznīcinātājiem .      
Kuģu LCS-1 līnija ietver Eiropas ražotāju izgatavotu  artilērijas bruņojumu ,radiolokācijas, hidroakustisko, elektroniskās cīņas aprīkojumu, gaitas un palīg enerģētiku.ASV ražotājiem saglabājot kontroli pār finansiāli un hi-tec ietilpīgāko kaujas vadības COMBATSS-21 elementu.
Projektam LCS-1 ietverot rindu tehnisku pretrunu. Kā pirmā no tām saistas ar gaitas enerģētiku.  Izmēros  nelielās fregates tiek aprīkotas ar ''Rolls-Rouce'' lieljaudas gaitas gāzturbīnām MT-30. Ātruma rādītājam ignorējot flotes ikdienas  prakses ekonomiskos apsvērumus.  Perspektīvā ,augušam energo patēriņam ierosinot pārskatīt flotes tankeru skaitlisko daudzumu. Ekonomiskiem rādītājiem noliedzot eksporta potencionālu. Ierosinot dotāciju uzturētiem* partneriem pārskatīt gaitas enerģētiku.Šādām pārmaiņām gaitas enerģētikā nonākot fundamentālā pretrunā ar korpusa konfigurāciju un sākotnējo mērķnozīmi ! Kuģa bruņojuma komplektācija ir pielāgojama pircēja prasību listei uzstādot liesinātā varianta AEGYS ar tuvās darbības ZRK un PKRK. Korpusu LCS-1 ''Freedom'' eksporta potencionāls ir zems un nau spējīgs konkurēt ārvalstu tirgiem izliktiem analogiem. Komerciāli daudz augstāks potencionāls piemīt otram LCS-2'' Inependence'' projekta variantam. 
Kuģu LCS-2 līnijas korpusa trimarāna konfigurācija ļauj izveidot avioneša cienīgu 678m2 lidklāju ar elastīgi figurējamu 325 m2 lielu ''avioangāru'' un 1412 m2 misiju telpu. Trimarāna risinājums sniedz eksploatācijas un gaitas priekšrocības. Gaitas dzinēji ietver jaukto komplektāciju, dīzeldzinējus un gāzturbīnas. Dīzeļdzinēju izmantošana ekonomiskai 18Me kreisēšanai rada degvielas ekonomiju un salīdzinājumā ar LCS-1sniedz līdz 1000 j.j. lielu gaitas handikapu. Liels pluss ir telpas apjoms ar iebūvēto '' ro-ro'' transporta rampu. Veidojot vel vienu  papildus funkciju, avangarda desanta vienību nogādi ar vieglo bruņtehniku. Austral /General Dinamic LCS-2 ''Independence'' trimarāna koncepcija ir daudzsološ tehnisks risinājums. Pielietotā 100% Al- būvniecības tehnaloģija ļauj klientam iegūt ekonomiskām prasībām atbilstošas ātrgaitas kaujas platformas.  Lielākie šķēršli tirgus apgūšanas ceļā balstās flotes aizspriedumos. Kā tādi uzskaitās : jūrgājība un Al-konstrukciju zemā kaujas bojājumus apsorbēšanas spēja, HMS ''Sheffield'', ''Coventry''* sindroms. Konstrukcijas trūkumu pamatā ir amerikāņu tehniskās prasības.Tālākā LCS-2 izauksme saistas ar atteikšanos no  ASV flotes  standartiem.  Gaitas dzinējiem izmantojot tradicionālo, civiā apritē  esošo dīzeļdzinēju komplektāciju. Iegūstot būvniecības un eksploatācijas izmaksu samazinājumu. 

Lielākākais drauds 2700 t trimarāna risinājumam saistas ar 700 milj.$ lielo cenu. Salīdzinājumam, Krievijas pirktās 21.000 t ''MISTRALE'' korpusa izmaksas ir 700.milj.Eiru.  
       
Littoral*-piekrastes ,seklās jūras.
HMS Sheffield*- T42 projekta iznīcinātājs nogrima pēc PKR Excoset trāpijuma. Raķetes kaujasdaļai neeksplodējot, bet kinētiskā trieciena radītais šoka vilnis neitralizēja visus 4 ugunsdzēsības turbosūkņus. Izraisītais ugunsgrēks gaitas dzinēju nodalijumā ātri pārņēma kuģi. Liesmu izplatību viens no veicinošiem elementiem virsbūvē plaši izmantās Al-konstrukcijas.
 HMS Coventry- Pakļauts uzlidojumam,apsorbē aviobumbu  triecienu. T42 projekta iznīcinātājs, bojāejas iemesli saistās ar  Al- konstrukcijas vājo dzīvotspēju.          

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru