Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2012. gada 11. septembris

CEĻUSATIKSMES JAUNIE DALĪBNIEKI.

Pagājušā gadsimta 70 gadi aviobūvē ir raksturīgs ar zviedru''tehnisko izlēcienu'' JA-37''Viggen''. Aviospeciālistu aprindās šo zviedru risinājumu nicīgi apzīmējot kā rektīvo divplāksni. Pamatojot to ar ''pīles'' kompozīcijas ''priekšspārna'' sadaļā ietvertām vadības virsmām. Tām pildot ''vienkārša'' dubultspārna funkcijas. Kompozīcijai nodrošinot izcilus īsā starta ,piezemēšanās rādītājus labu vadāmību lidojuma takā un manevra iespējas. Britu triecienlidmašīnu ''Jaguar'' piloti ''Air Force Monthly'' slejās savu pieredzes apmaiņu raksturo sekojoši. Zviedru ikdienas zemo  triecienprofilu lidojumu tehnikā ir trīs milzīgi ''trūkumi'' : pārāk zemu,  pārāk ātri un  pārāk daudz adrenalīna. Lidmašīnas lidojuma takas stabilitāte ir minēto seku cēlonis. Kā kompozīciju pavadošais papildus bonus ,lidmašīnas lieliskās pretgrīstes spēja. Tai saglabājot vadāmību grīstē ! Pilotam atbrīvojot vadības sviru lidaparāts automātiski atguva sākotnējo stāvokli. Savam laika perjodam zviedru airodinamikas risinājums bija neparasts un tehniski savrups. Daudziem nepieņemams. Ārpus Zviedrijas risinājuma vērtībai paliekot slēptai un īsti neizprastai. Avioplatformas JA-37 tapšanai nepieciešamās pamatprasības diktēja zviedru izpratne par varbūtējās sadursmes specifiku. Kā tāda pirmkārt tika uzkatīta sadursme ar PSRS. Pieņemot ka sadursmē ar tehniskos resursos pārāku pretinieku pastāvošie standarta tehniskie risinājumi ir maznoderīgi. Lokālo karadarbību pieredze demonstrēja ka par pretinieka prioritāro mērķobjektu kļūst aviobāzes*.  Triecienam iznīcinot vai paralizējot turpmāko aviācijas darbību. Tehniski, zviedriem JA-37 kompleksā lielu vērību veltot aviokompleksa starta-piezemēšanās rādītājiem. Nodefinējot starta-piezemēšanās joslas garumu ar 500m. Prasības virszemes apkopei, praktiskums. Lidmašīnas ''atspoles darbi''  javeic 6 apmācītiem OMD karēvjiem un 1 algotam tehniskam speciālistam ! Vienkāršotais tehniskās apkopes atspoles cikls ļauj panāk unikālus rādītājus, 24 h laikā lidmašīna ir spējīga veikt 11 atkārtotus lidojumus !!! Tiem kalpojot par neredzamu spēka reizinātāju. Salīdzinājumā ar varbūtējā agresora rīcībā esošiem  x-etaloniem iegūstot kā minimums 1: 5 koificentu.  Sniedzamība,  AJ-37 svaru klase ļauj veikt zema profila triecienuzdevumus līdz 800km attālumā ,bet lielos augstumos līdz 1300 km. Piezemēšanās un starta distance maksimāli atbalsta jaunās aizsardzības koncepcijas prasības.  Virszemes taktikā nodrošinot bāzes izsējas ''punktu'' realizāciju, izmantot lielceļu posmus kā starta-piezemēšanās skrejjoslas. Lidmašinas piekarei nodrošinot 5 m/s rupjo ''avioneša'' piezemēšanos. Šasijas triju atbalsta punktu dublētais riteņu risinājums ļauj lidaparātam piezemētie un startēt no ''krimināla rakstura'': viegla sniega klāta,  daļēji apledojuša vai pavirši notīrītēm virsmām. Lidaparāta tehniskam aprīkojumam ietverot laika perjodam unikālus elementus. No 1970 līdz 1978 gadam Ericsson Radio Sistem AB. izstrādā daudzfunkciju doplera radaru PS-46/A. Pamatvariantā nodrošinot 4 režīmus, realizēta iespēja veikt mērķu izdali uz zemes fona. Iespēja kura lielvalstu iznīcinātājos parādīsies 10 gadus vēlāk. Radiolokātora uzbūves arhitektūra ietver 10 maināmus moduļus ar iebūvētu reāllaika funkcionālo diagnostiku  tā kopējais svars 295 kg. Bezatteikuma laika perjodam sasniedzot-100/160h*. Atkāšanas tālumi tipveida 5m2 brīvās telpas* mērķim sasniedz 75/110 km ,bet zemi lidojošiem 48km distancē.  STRIL 60 /StriC  sistēma ļauj veikt lidaparātu mērķnovadi datu apraides tīklā. Tā pamatu veido ''Ericsson'' kompānijas spēcīgās pozīcijas sakaru tehnikā un signālu apstrādes jomā.

                                                VISUVARENAIS JAS-37''Viggen''

Aviodzinēji , ASV nevēlēšanās piegādāt J-79 un iztrūkstot starptautiskajā tirgū alternatīvam piedāvājumam zviedri pieņem oriģinālu risinājumu. Iegādājas civlajā apritē Boeing-727 izmantojamos JT8D-22  dzinējus. To tālāko tehnisko pielāgošanu militārām specifikācijām veic ''Volvo Flygmotor''. Redzamās izmaiņas ietver forsāžas kameru un unikālu vilkmes reversa sistēmas uzstādīšanu. Galarezultātā radot izmēros lielāko un vilkmē spēcīgāko taktisko-iznīcinātāju dzinēju RM8 ! Ģeometrisko izmērus nosaka civilā Pratt&Witney JT-8D22  dzinēja etalon bāze. Zviedrijas tehnaloģiskā bāze ļauj vairums tam piemītošo defektu konvertēt efektā. Zviedru aviobūves rokraksts, radīt lielvalstu kaujas aviācijai netipiskus risinājumus airodinamikā un dzinējbūvē. Katrai skolai ir stiprās un vājās puses. Zviedru produktam esot sevišķi stipram praktiskā pielietojuma rādītājos.Lidmašīnas tehniskie dati ļauj to vienlīdz labi pilotēt gaisa cīņā un zemo augstumu triecienprofilu izpildei. Tuvcīņas ''dog fight'' un tehniskajā tālcīņā apspēlējot tādus ''laika'' pretiniekus kā F-4E,Mig-23,Mirage F-1 platformas. Turpinot saglabāt ''dog fight'' iespējas  arī sadursmē ar jaunāka kaluma pretinieku. Protams, zviedru kocepcijai uzrādot arī atsevišķus trūkumus ''dog fight'' manevrā ar ''tīrasiņu'' iznīcinātājiem F-16 vai Mig-29.  Tomērt pateicoties savam tehniskam aprīkojumam lidaparāts p.gs.80 un 90 gados turpina saglabāt savu svaigumu. P4 klases  F-16 Blok-25/30, Mirage-2000, Mig-29* lidaparāti paspēlē 40-50km tālcīņas distancēs. Pārākumu nodrošina  STriC datu apraides termināla esamība. Tai ļaujot iegūt pārsteiguma sniegtās taktiskās priekšrocības tālcīņas raķešu duelei ar pretinieku. Neskatoties uz daudziem plusiem sākot no p.gs.90 gadiem Zvidrijas Bs nodefinē jaunu aizsardzības koncepciju. Uzsākot svarā vieglāku mazcenas daudzfunkciju iznīcinātāju JAS-39A/B ''Gripen'' eksploatāciju.

100/160* - darba /h-starp atteikmiem,100h-līnijas minimums,160h-vidējais un 250/350h -atsevišķiem eksemplāriem. 160*-nozīmē ka radara atteikums notiks otrajā vai trešajā eksplotācijas gadā, pieņemot  ka 80h/gadā.
brīvās telpas*-izprotam kā mērķis atrodas vidējos vai lielos augstumos ,brīvs no fona radītiem atstarojošiem traucējumiem. Tehniski pretimnākoša vide radara darbībai.
F16 Blok30,Mirage-2000,Mig-29*- katrai no eksploatētāj valstīm pielietojot atsevišķu koncepciju.
F16 Blok 30/32 -tiek aprīkoti ar Link-16 datu termināliem sākot no p.gs.90 gadu vidus.
Mirage -2000 -aprīkojas ar Link-16 sākot no 2007-08 gada.
Mig-29/35 -  līdz 2012 gadām, datu termināli iztrūkt.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru