Sekotāji

piektdiena, 2018. gada 29. jūnijs

Krievija , precīzās avb.''Grom''.

Krievijas MRK  nāk klajā ar precīzo, planējošo, signālnovades aviobumbu 9A7759 ''Grom'' līniju. Uzbūves principi atkārto ASV, Francijas, Izrēlas, Austrālijas  realizētos, ietver standartizētu, moduļu risinājumu . Uzbūvi veido: novades, kaujas un dzinēja modulis. Ar to nodrošinot avb.- vēlamo konfigurāciju , adaptēšanu  veicamam uzdevumam.  Reklāmā sevišķi uzsverot : planējošā ,signālnovades ar 65km līdz 120km sniedzamību. Maksimālo-120km sniedzamību uzrāda vieglākā 488kg ko sasniedz ar raķešdzinēja-paātrinātāja palīdzību. Kādas ir atšķirības no ārvalstu risinājumiem ?  Tradicionāliizceļas ar gabarītiem ! Pretstatā , 129kg-GBU-38B līdzīgu sniedzamību panāk bez dzinēja no standarta nesēja. Bumbu 9A7759 ''Grom'' nomenkalatūras liste ietver 3 avb. variantus : 594kg, 598kg un 488kg.  Maināmo kaujas moduļu svars : 315kg , 480kg un 379 kg !  Izdalās ar svara iedalijuma trūkumu, kur smagāko avb. no vieglākās šķir nieka 110 kg ! Sekundāri,  iespaido iznīcinātāja-bumvedēja resursa sadalijuma efektivitāti. Netieši norādot uz mērķnozīmi ,precizitāti un ļauj prognozēt  arsenāla apmēru. Tehniskā sadaļa.  ''Grom'' aviobumbu lielākais trūkums ir tās pamats, signālnavigācijas ''Glonass'' sistēmas hroniskā mazspēja. Ar to noliedzot šo avb. noietu galvenajos ekspoarta tirgos : Indijā, Alžīrā, Indonēzijā.  2018 gadā  ''Glonass''  signālnavigācijas lauka pārklājums aprobežojas ar Krievijas perimetra kaimiņvalstīm. Netieši norādot uz perspektīvā ieroča pielietojuma lauka lielumu.


                                                    
Aviobumbu ''Grom''pielietojuma specifika saistās ar  konkrētu mērķlisti. Piemēram ,signālnavigācijas avb. pielietojas pret stacionāriem, ģeotelpiski izlūkotiem- labi zināmiem mērķiem. Citiem vārdiem : valsts  pārvaldes ,infrastruktūras un aizsardzības sistēmas elementiem. Kaujaslaukā , pret manevru , maskēšanos un pretdarbību pielietojošu pretinieku , signālnavigācijas avb. efektivitāti noteic nesējplatformas tehniskā aprīkojuma un tīkla informatīvā kvalitāte. Pamatā, mērķa laika ''logam'' diktējot pāreju uz lāzerkorekcijas-signālnavigācijas vai mm-tālumērs-palaidējs/signav. avb. pielietojumu.  Nodrošinot attālinātam ugunskoriģētājam vai BPLA veikt mērķnorādi- avb. fināltakā. Krievijas gadijumā, kaujas efektivitāti ierobežo ''Glonass'' pārklājuma ierobežotība un platformu nepietiekamā tehniskā aprīkotība.*  Krievijas Gs nesējplatformas : Su-34,-30,-35, MiG-35 un Tu-22M4. Pārskaitīto platformu ugunsvadības sistēmas nenodrošina  autonomu avb.''Grom'' pielietojumu kaujaslauka mērķu satriekšanai. Lielais kaujas svars  un sniedzamība liecina ,ka tām paredzēta raķešu Kh-25/-29/-38/-58/-59 dubliera vai aizstājēja loma. Vienlaicīgi līdz ar ''Grom'' avb. Krievijā ir aizsācies mērķa un munīcijas cenas segmentācijas proces. Dārgākā munīcija, raķetes, paredzētas pretinieka aclēg-mērķiem , lētākā, signālnovades avb.-pret otršķirīgiem masveida. Krievijas ieroču listē avb.''Grom'' ir lētāka par Kh-29/-38/-59 raķešu līniju bet dārgāka par signālnovades avb. KAB-500S-E.  Galvenais, signālnovades avb. Krievijas bruņojuma listē joprojām saglabā ekskluzīvas munīcijas statusu.  Vidējā termiņā, sarūkot ieroča vienības cenai ievērojami pieaugs precīzo ieroču arsenāls. Jaunam ierocim bagātinot aviācijas pielietojuma taktisko klāstu. Piemēram, avb.''Grom'' planēšanas īpašiba nodrošina raidijumu plašā nesēja vektora amplitūdā tai skaitā arī ar pretēji vērstu nesēja vektoram. Ļaujot veikt raidijumu attiešanas laikā no mērķa, ,,pāri plecam''.  Jaatzīmē ,ka  avb. modeļu tehniskais izpildijuma līmenis noliedz atkārtot JDAM avb. panākumu: pilnībā aizstāt vienkāršās aviobumbas.  Krievija to kompensējot ar pietiekami lētu tehnaloģiju apkopojumu: precīzā aviācija+aviobumbas* un precīzā aviobumba+precīzā aviācija*.
 Redzam , ka pretēji starptautiski vispār atzītam NATO avb. standartam Krievija turpina saglabāt avb. munīcijas jomā savu ''oriģinālo ceļu''. Objektīvi to diktē valsts ierobežotās tehnaloģiskās iespējas*. Munīcijas zemā tehniskā bāze aprobežo noieta tirgu ar perimetra valstīm, tuvāko sabiedroto ( sist. Glonass pārklājums*): Armēnija, Baltkrievija, Kazahija, Azerbežāna.  Sistēmas elementu vājā tehniskā kondīcija noliedz ieroča realizāciju: Alžīrā, Angola, Vjietnamā, Peru, Indijā, Malāzijā, Indonēzijā utt. Kopumā, tehniskais izpildijums un  noieta tirgus ierobežotība iespaidos apjomu un ieroča cenu..... Atkāpei , eksporta variantā pēc klienta vēlmēm pastāv iespēja aizstāt ''Glonass'' ar ASV civilā varianta  GPS vai Ķīnas- Āzijas-Klusā Ok. reģionu aptverošo- ''COMPASS/BeiDou-2''.
Tehniski , 2020 gadā Ķīna piedāvās globālam signālnavigācijas tirgum mm-precizitātes ''BeiDou-3''alternatīvu.

nepietiekamā tehniskā aprīkotība*- trūkst AESA, un pietiekami precīza, ātra lokalizēta mērķa  primāro ģeotelpisko datu ģenerācijas sistēma. Sistēmas trūkums noliedz  avb.''Grom'' pielietošanu kaujas lauka uzdevumu risināšanā.

avb.Grom*- raksturlielumi ,tehnaloģija un cena.  Autors, armatūra, ņemot vērā pilno kaujas svaru: 600 Kg aviobumbas nesējspārni un to stiprinājuma karkas ir veidots no Ti-titāna ! Tātad ,piespiedu apstākļi  liek saglabāt  ražošanā tehnaloģiski sarežģītu un dārgu konstrukcijas elementu. Analogi ASV GBU-39B sākotnēji izmantoja Ti- bet pateicoties niecīgam  kaujas  svaram 129kg un tātad  spārnu noslodzei, to konstrukcijai atrada aizvietotāj materjālu.

precīzā aviācija+ aviobumbas*- platformas mērķēšanas sistēma SVP-24 ''Gefest'' nodrošina optimālos apstāklos CEP no 5m līdz 136m lielu nobīdi.
precīzā avb.+prec. aviācija*- jebkuros apstākļos CEP līdz 15m nobīde.
Glonass pārklājums*- nosedz Baltijas jūru ,Norvēģiju ,Somiju,Gruziju,Ukrainu utt.- precīzāk, veicama signāla diagnostika.

ierobežotās tehnaloģiskās iespējas*- lielākājā vairumā militāro aclēgtehnaloģiju Krievija ir vienādā vai zamākā līmenī par Ķīnu un tikai nelielā skaitā atrodas līderos.  Pateicoties veiktai agresijai pret Ukrainu ir zaudēta tāda ienesīga militārā industrija kā kuģubūve bet vidējā perspektīvā aviobūve. 

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana