Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2011. gada 12. decembris

Irāna un RQ-170 atgadijums -II.

 Aparāta tehniskajā apskatē ietverot  mērķnozīmi, ģeometriskos izmērus , airodinamisko konfigurāciju,tehnisko aprīkojumu un deklarēto izmaksu.
A-mērķnozime-'' kara teātra'' izlūkplatforma, uzdevums veikt ilgstošu mērķobjekta novērošanu.Šo prasību izpildei nepieciešams klasisks garspārnu planieris.Konstrukcijai ir jabūt maksimāli vieglai un lētai.
B-airodinamiski, lidojošā spārna kompozīcija ļauj apvienot trīs prasības : ilgstošu ekonomisku lidojumu,  planiera zemo EAV signatūru un salīdzinoši ietilpīgu iekšējo nodalijumu.
C- deklarētā 6 miljonu $ vērtā lidaparāta izmaksas sadalās sekojoši : 50% radioelektroniskais aprīkojums, 30% dzinējiekārta un planiera vadības iekārtas, bet 20% planiera korpus un šasija. Lidaparāta būvniecību veic kompānija Lockheed. Bezpilota zondes dizaina un konstruēšanas izstrādē dalību ņēma SkunWork ''stalis''. 
KORPUS : to veido 3 pamat bloki , centrālais ar malās piestiprināmiem spārniem. Irānas demonstrētajā video attēlā redzama centrālā bloka un spārna pārejas savienojuma lūzums. Risinājums ir raksturīgs ASV bezpilota sistēmām . Ieguvumi, sistēmas konteinerizācija, ļaujot izmantot sistēmas nogādei  transportaviāciju. Kaujas teātros veicot ātru izvēršanu un savēršanas procedūru.
ŠASIJA : redzamā šasija izskatās pārāk ''monolīta'' un smagnēja šāda tipa aparātam.Optiskais izskats ir maldinošs ! Konstrukcijas nelielais svars un piezemēšanās ātrums ļauj izmantot šasijā ''sintētisko'', armēto matejālu tehnaloģiju. Pretēji tradicionālai aviācijas šasijas hidraulikas vietā izmantojas gaisa -pneimatika. Iemesls, svara ekonomija. Šādu risinājumu ļauj panākt oglekļa šķiedras armēšanas tehnaloģija.  
APŠUVUMS : virsma ir veidota monolīta bez starpsavienojumiem. Zemo izmaksu, tehnaloģiskumu un nepieciešamo vieglumu panākot izmantojot PET-pudeļu formēšanas tehnaļoģiju. Plastikāta čaulai nepieciešamo noturību piešķirot ar oglekļa šķiedras armējumu, kuras virskārtu pārsedz dekoratīvs krāsojums. Šāds tehnaloģiskais risinājums ir izmantots Lielbritānijas karēvja ''personālajos'' taktiskajos bezpilota lidaparātos. Oglekļa šķiedras armējums ļauj atteikties no ferīta krāsas, iegūstot papildus svara ekonomiju. Spārnu elestības un celtspējas nodrošināšanai, savienojumā ar centrālo korpusu tiek izmantota oglekļa ''uzkares'' kārts. Risinājums ir patapināts no Predator / Global Hawk bezpilota līnijām. Neskatoties uz planiera šķietami lielajiem ģeometriskajiem izmēriem tā tīrais* svars ir mazāks kā 100 kg. Radītā svara ekonomija tiek izmantota degvielai un lietderīgai kravai.
DZINĒJS: ir patapināts no civilās aviācijās. Apritē esošo mazjaudas ,,Garrett,, TFE 731-60 līnijas. ''Wired'' publicētā attēlā redzamo izplūdes sprauslu nelielās aprises.  
Tieši šāda mazjaudas dzinēja esamība ļauj praktizēt lidojumu ar ekonomisko planējumu. Lidojuma takā kombinējot aktīvo dzinēja posmu augstuma uzņemšanai un kreisēšanai uz izvēlēto mērķi. Sasniedzot mērķapvidu, pāriet bezvilkmes planēšanas režīmā vilkmi atjaunojot lidojuma ešalona atjaunināšanai. Izmantojot 15,5-16 km lidojuma augstumu un mijot to ar aktīvo un pasīvo lidojuma posmu, RQ-170 bezpilota zonde var atrasties 500/700km attālumā no 24 h līdz 48 h. Atrašanās ilgumu virs interešu rajona iespaido vēja apstākļi lidojuma ešalonā.
ELEKTROAPGĀDE:  dzinējs kalpo par elektoģnerācijas avotu. Rezerves energo kontūru veido ''degvielas energošūnu elementi '' to energoietilpība ir pietiekama vadības virsmu, sakaru, navigācijas un mērķaprīkojuma aparatūras autanomam darbam kā minimums 3-4 h.  
 SIGNATŪRA : zemo signatūru nodošina ģeometrija- izmantotais lidojošā spārna princips, materjāli-oglekļa šķiedras armējums neatstaro elektromagnētisko enerģiju. Tehniskais- gaisa skrejās pielietots F-117 tehnaloģiski vienkāršais risinājums, elektromegnētisko signālu bloķējošais"* režģis. Pielietotie risinājumi kopsummā dod nepieciešamo signatūras samazinājumu.
NAVIGĀCIJA un PĀRVALDES sistēma. Notikušais fakts paver noslēpuma aizkaru sistēmas navigācijas un pārvaldes uzbūvē.  Pretēji stratēģiskām spārnotām raķetēm kuru navigācijas sistēmas ietver 2 līdz 3 principos savstarpēji netkarīgas, dublējošas autonomās navigācijas sistēmas, bezpilota lidaparātos tādas sistēmas izpaliek. Izskaidrojams ar šo sitēmu cenu un ''liekā balasta'' sindromu. Bezpilota lidaparātu pamata mērķnozīme izlūkošana ar iespēju ilgstoši uzturēties interešu mērķobjekta tuvumā. Tehniski, inženieriem svara ekonomijas nolūkā liekot atteikties no vissa liekā, nevajadzīgā aprīkojuma. Tam pieskaitot lāzer- inerciālās(LINS) un DSMAC* navigācijas aprīkojums. Par zemcenas bezpilota lidaparātu navigācijas standartu pieņemot GPS-signālnavigāciju. Līdz Irānas atgadijumam militārā hi-tec reklāma vēstija ka : 2005/08 gadā, jaunieviestā GPS-II+ sistēmas signāla 10X pieaugušais spēks apvienojumā ar adaptīvām ''traucējumu noturīgām'' ciparu uztvērēj antenām ir vairāk kā drošs risinājums. Minēto elementu kopums veido šodienas RQ-170 bezpilota zondes '' traucējumu drošo'' navigācijas sistēmas pamatu.  Saistībā ar ziņās pieminēto , atgriešanās ''programa'' strādā gadijumā ja tiek pazaudēti setelītsakari ar zondi. Kā redzams ''neskaidri'' apstākļi liedza nostrādāt šai ''programai ''. Šī rindkopa tehniskā valodā ir jaizprot sekojoši. Realizējas ja: Navigācijas sistēmas uzbūvē ir ietverti dublējošie kanāli. Bloķējot vienu no kanāliem sistēma pārslēdzas uz brīvo kanālu un darbojas pēc programatūrā ieliktā algoritma- ,,ceļš uz mājām''. Mazcenas RQ-170 Sentinel sistēma šādus tradicionālos dublējošos kanālus nesatur.
Izmantots alternatīvs navigācijas elements, divvirzienu setelītsakaru kanāls. Lidaparātam kalpojot par svara ekonomijas un tehnaloģiju teorijas ķīlnieku. Konstrukcijas ''steals'' arhitektūra un signālnavigācija radija teorētisko neievainojamības auru. Kaujas praktikā, nokļūstot pretinieka organizētās , necaursitamas ''elektroniskās miglas nagos''. Cēloņa un seku ķēde izsakaidrojama ar : Krievijas un Ķīnas militārām piegādēm, kā arī speciālistu sniegtajām konsultācijām radioelektroniskā kara ''know-how'' jomā. Pirmkārt šeit pieminama Krievijas kompānija ''Aviokonversia''. Tās specializācija, radioelektroniskā karadarbība.
Apskatot RQ-170 piezemēšanas faktu tehniskajā tuvplānā.
Teorētiski operācijas ''Sentinel Notveršana'' realizācijai vajag 3-4 tehnaloģijas :
1) 1,5-1,6  Ghz  setelīt sakaru līnijas traucēšanu, bloķēšanu.
2)- pasīvo GPS uztvērēja ''darbības'' klātbūtnes konstatēšanu un lokalizēšanu
3)-aktīvo GPS signāla apspiešanu.
4) - un DRFM tehnaloģijā bāzētu Imitācijas tehniku.
 Vairumam minēto tehnaloģiju nepieciešamie elementi  ir brīvi iegādājami tirgū. Iztrūkstošo, DRFM tehnaloģiju piegādājot Krievijai un Ķīnai .
Irānas puses izteikums :  tā ir organizējusi radioelektroniskās lamatas.  Irānas vēstijumam piemīt ļoti liela ticamības pakāpe.

 P.S.Turpinājumā operācija- ''Sentinel Notveršana"

tīrais* -planieris bez : šasijas ,dzinēja, degvielas, vadības un mērķnozīmes elektroniskā aprīkojuma.
DSMAC*- (Digital Scene Matching AreaCorrelator) - Ciparu Apvidus kartes Salīdzināšana un Korekcija.
DRFM *-Ciparu Radio Frekvences Atmiņas ''bloks''. Viens no elektroniskā kara sistēmu uzbūves pamat ''ķieģeļiem''.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru