Šveices izvēle ir pamatota ar ekonomisko un militāro lietderību. Realizētā neitralitātes politika un aizsardzības doktrīna spēcīgi deformēja iepirktā bruņojuma efektivitāti. Gaisa spēku uzdevumi aprobežojas ar gaisa telpas suverenitātes nodrošināšanau, noliedzot dalību ''miera'' misijās. Politiski noliedzot dalību visos konfliktos kuros var tikt , vai tiek izmantoti ieroči. Šādai nostādnei atspoguļojoties lidmašīnu teniskajā bruņojumā, izpaliekot zemes mērķu satriekšanas režīmiem. 1997 gadā līdz ar 34 taktisko-iznīcinātāju F-18 C/D ''Hornet'' iegādi radās jautājums par to tehnisko atbilstību valsts realizētai politikai. Viens no politiķu jautājumiem saistijās ar lidaparāta ekonomisko lietderību. Tā tehniskie parametri tālu pārsniedza Šveices militārās doktrīnas definētās robežas. Tehniski, lidmašīnai esot pārāk dārgai* eksploatācijā 10.000/12.000 $/h, pārāk uzbrūkošai* utt. Politisko uzbrukuma ''elementu'' likvidējot, pakļaujot lidmašīnas RLS '' zemes režīmus'' tehniskai liesināšanai. Savukārt pilnvērtīgai gaisatelpas suverenitātes nodrošināšanai nepieciešams politiski atteikties no arhaiskā tuvcīņas VR* elementa. Ilglaicīgi vidējās distances* gaiss-gaiss VR iepirkuma jautājumam atrodoties politiskā ķīlnieka lomā. Tikai 2010 gadā veicot 358 milj.$ vērtu darijumu Šveice bruņojumā nonāca 150 VR AIM-120C7. Kā atbilde valsts ārpolitikas līnijas sargiem kļuva 2010 gadā izsludinātā aviotirgus rezultāts. Šveices 2011 gada izvēlei saistoties ar 22 JAS-39 iepirkumu. Tādejādi noslēdzot vienu no GS atjaunināšanas posmiem. Pieņemot bruņojumā valsts aizsardzības doktrīnai un ekonomikai atbilstošu lidmašīnu. Protams, iepirkums radija kritikas vilni aizsardzības ministra virzienā par tēriņu nesamērīgumu ! Kā pretarguments kritiķiem sekoja atbilde : Gripen lidmašīna tika izvēlēta netikai tapeic ka tā ir viena no pasaules modenākām , bet tapeic ka tā ir visvairāk piemērota Šveicei !Papildus faktors ir Šveices vēlme attīstīt sabalansētus spēkus.Iegādājoties daudz dārgākos Francijas ''Rafael'' vai Eiropas EF-2000''Taifun'' tiktu būtiski iespaidota armijas kopējā attīstības programa. Ilglaicīgā termiņā šads pirkums prasītu Šveicei ievērojami palielināt finansējumu bruņotiem spēkiem. Pieminot cenas nesamērīgumu, aizsardzības ministrs norādija ka tā ir saistīta ar reāli neksistējošu Gripen ''papīra'' modeli kura montāža notiks Šveicē. Tādejādi varam apgalvot ka Šveices aviotirgus ietvaros Zviedrija ir ieguvusi pirmo JAS-39 E/F ''Gripen'' NG eksporta darijumu.
Šveices aviotirgus specifika ir tā ka bez ekonomiskiem ,tehniskiem rādītājiem tajā lielu lomu spēlē lidmašīnas informatīvais ''tēls'', simbols ! Zviedru izstrādājums tradicionāli nau saistīts ar moderno misionāru karadarbībām. Šai Zviedrijas veiksmes'' lozei '' kalpojot par labu reklāmu turpmākiem darijumiem. Tuvākajā nākotnē ir prognozējama JAS-39 uzvara Horvātijas un Slovēnijas aviotenderos, abām valstīm kopēji iepērkot un eksploatējot no 12 līdz 16 lidmašīnām.
tuvcīņas VR*-300m-20km
pārāk dārgai*- jasaprot ka tiek salīdzināti ar eksploatācijā esošiem F-5E/F un Mirage-III kuru lidojuma-h izmaksas atrodas 1500-2500 $ robežās. Šveicieši prot kalkulēt attiecībās: izmaksas/rezultāts. Baņķieri !
pārāk uzbrūkoša*-jasaprot kā tehniskās iespējas , bet pārnesti -agresijas tēls ,simbols. Nozīmīgs elements valstī kura ir viena no pasaules lielākām finansu ostām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru