Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2014. gada 27. aprīlis

Konkurenti, pretkuģu raķetes-I.

ASV JS nodomos ir veikt triecienbruņojuma listes atjaunināšanu.Plāns optimizē JS speciāilizēto triecienraķešu PKR ''Harpoon'' un spārnotās raķetes ''Tomahawk'' nomaiņu ar jaunu unversālu nesējplatformās Long Range Anti Ship Missile .  Ilglaicīgi ''Tomakawk'' raķetes nodrošina divējādus uzdevumus.  Varintā T-LAM( Tomahawk-Land Attack Missile) - 1150km distancē nodrošina sauzemes triecienuzdevumus, bet 550km variantā pildot flotes tāldarbības PKR uzdevumus.
Raķetes LRASM  atšķirība no ''Tomahawk'' priekšģājēja ir zemas signatūras korpus, mazāks starta svars un sistēmas uzbūves modularitātre.Atšķirība ir vērojama arī taktiskajā pielietojumā. Raķetes korpusā pielietotā zemās signatūras kompozīcija ļauj izmainīt lidojuma taku. Pretēji ''Tomahawk'' zemam no 50m līdz 1000m lidojuma augstumam LRASM lidojuma taka atrodas tai optimālā ešelonā*  no 3000m līdz 5000m. Augstāks ešalons saistas ar mazāku gaisa blīvumu, tātad  mazāka pretestība ļauj samazināt degvielas patēriņu un līdz ar to konstrukcijas svaru. Raķete LRASM pieder jaunai aviācijas JASSM unversālai raķešu saimei. Atšķirība no JASSM saistas ar mērķnovades tehniskā aprīkojuma optimizāciju.


 Kompānijas ''Lockheed-Matin'' raķete LRASM ietver divus svarīgus elementus, pašnovades RLS un divvirzienu datu līnija interaktīvai kaujas takas korekcijai. Raķešu JASSM līnija ietver alternatīvo piegādātāju. Kompānija ''Raytheon'' piedāvā virsūdens un sauzemes mērķu satriekšanai domātu raķeti AGM-154 JSOW-ER. Starta platforma un raķetes izpildijums nosaka kopējo ugunsiedarbības distanci no 360km līdz 920km. Līdzīgi kā PKR ''Harpoon''raķete LRASM ir pielāgota pamatā divu veidu platformām ,virsūdens un gaisa nesējiem. Tehniski ,lielākie jauninājumi saistas ar aviācijai domātas raķetes pielāgošanu virsūdens nesējiem.

                                            LRASM- izmēģinājumi , starts no penāļa-kapsulas.

 Raķete AGM-158 / LRASM* piemērota lidaparātu F-18E/F ''Super Hornet" ārejai piekarei. Raķetes ttr., svars 1000kg ,kaujas bloks 450kg , sniedzamība no 365km* līdz 925km*. Pēc oficiāliem datiem atšķirība sniedzamībā  tiek panākta ar ekonomiskāka un dārgāka* dzinēja izmantošanu. Bumvedējiem B-2''Spirit'' un B-1B ''Lancer'' veicot flotes atbalsta uzdevumus pastāv iespēja izvietot iekšējā piekarē attiecīgi 16 un 24 šādas raķetes !  Atsevišķi militārie apskatnieki ir sašutuši ar ''Tamahawk'' gaidāmo aizstāšanu ar AGM-158/LRASM raķetēm. Norādot ka abas raķetes ir principiāli atšķirīgi bruņojuma elementi. Raķete ''Tomahawk'' T-LAM ir flotes virsūdens un zemūdens platformu unversālais ,tālās sniedzamības triecienierocis. Vairumam apskatniekam ir nesaprotams kapeic kaujā pārbaudīta, moderna un ražošanā pieteikami lēta tāldarbības raķete būtu jaaizstāj ar mazākas sniedzamības, mazākas unifikācijas un dārgāku izstrādājumu. Formāli, neapmierina no flotes nesējiem raidāmo raķešu mazāka sniedzamība : 365 km un 925km iepretim 1150km ! Norādot ka līdz ar F-35C/B lidaparātiem ASV JS virsroku gūst ''aviācijas mafija''. Aviācijas JASSM (Joint Air Surface Stand-off Missile) raķete tiek pielāgota virsūdens startam, bet kā ar zemūdenēm...? Pagātnē, spārnoto raķešu ''Tomahawk'' gadijumā ir redzams klasisks JS ''jūras lobija'' spoguļattēls. Neskatoties uz ''Tomahawk'' savietojamību ar flotes virsūdens un zemūdens platformām ,tai pietrūkst savietojamība ar avioplatformām. Spārnoto raķešu gadijumā redzama ieroču šķiru cīņa, sava ražotāja lobēšana. Līdz ar raķetēm ''Tomahawk'' flote zaudēja iespēju iegūt ''raķete-aviācijas nesējplatforma'' izveidoto garo roku. Piemērā ,raidijumu distance no virsūdens platformas abām raķetēm ir gandrīz vienāda, 1150km pret 925km. Bilde mainās ja F/A-18 E/F nes 2 AGM-158/LRASM. Iegūstam platformas sniedzamības distanci ar 2 t .kaujas svaru + 925km = vairāk kā 2000km attāla trieciena iespēja ! Virsvadību mērķu satriekšanas procesā iegūst nesējplatformas tehniskā iespēja interaktīvi koriģēt munīciju fināltaku. Tehniski LRASM tiek integrēti ''Tomahawk'' setelītu datu apmaiņas kanāli. Interaktīvās korekcijas iespēja palīdz izvēlēties mērķi un pārvarēt tā izveidoto mānekļu līniju. Pieminētā raķešu LRASM zemā signatūra tiek pielīdzināta ''Tomahawk'' pielietotai zemai lidojuma takai. Abos gadijumos, aptuveni no 20km līdz 30km no mērķa zemā lidojuma taka un ''stealth'' signatūra kļūst līdzvērtīgas. Tas nozīmē ka augstienerģētiskie* punktveida aizsardzības ZARS* nodrošina  minēto mērķu pārtveršanu no 4 km līdz 7 km distancē no aizsargājamā objekta. Mīnus, perspektīvā raķete neietilpinās F-35 iekšējā piekarē* ! Tehniskam risinājuma faktam norādot uz F-35 programas apšaubāmību. Sauzemes un jūras mērķu satriekšana ir veicama ar zemas signatūras ieročiem un informatīvā lauka palīdzību izmantojot lētas P4 platformas ,F/A-18E/F ''Super Hornet'' ! Pielietojot gabarītos lielākas, sniedzamībā tālākas raķetes ir iespēja veikt triecienus ārpus pretinieka PGA sistēmas perimetra.
.
LRASM/JASSM*- vērojamā programu pārklāšanās saistas ar lobējamo kompāniju līdzekļu apguvi.
365km* -raķetes sniedzamība ar 450kg smagu kaujas daļu. Samērojama ar ''Tomahawk'' T-LAM/450kg kaujas daļu, bet ne sniedzamībā 1150 : 370km -1 : 2,85
925km*-distance panākama samazinot kaujas daļu līdz 160/225kg. izbrīvēto svaru atvēlot degvielas ekvivalentam.
ZARS*-Zenīt Artilērijas Raķešu Sistēmas.
augstienerģētiskie*-zenītsistēmās ietvertās AESAntenas.
iekšējā piekarē*- iespējams ka AGM-158 pielietošanai no F-35 iekšējās piekares tiks radīta spēciālā modifikācija.Raķetes garuma neatbilstība F-35 iekšējai piekarei ir vērtējams kā tālejoša doma par nākotnes finasu apguvi.
                                                    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru