Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2015. gada 28. februāris

Bruņtehnika un iespējas.

  Kaimiņvalstī Lietuvā aktuāls militārais iepirkums saitas ar bruņtransportieriem.  MSL-saceltās vētras pamatā ir Vācijas diplomātiskais atteikums Lietuvas nodomiem iegādāties līdz 100 ''Boxer'' bruņtransportieru. Plāni paredz mehananizētā brigādē aizstāt daļu no 300 M-113A3 bruņutransportieriem. Lietuvas bruņtehnikas parka atjaunošanas nodomi lielā mērā sasaucas ar līdzīgiem Latvijas plāniem. Tapeic šķiet aktuāli izvērtēt Lietuvas iepirkuma ''plānu vērtību'' no finansu, militārā pielietojuma un eksploatācijas skatpunkta.

                                                 Kaujas zirgs- M-113A3

  BTR ''Boxer''  iegāde nau attaisnojama ne no viena no svarīgiem faktoriem. Pirmais, riteņu BTR veicamie uzdevumi ir spēku manevrs , personālsastāva transportēšana līdz kaujas vietai vai apejot pretinieka pretestības punktus.  Ņemot vērā  BTR ''Boxer'' riteņu šasiju un pilno- 32t. kaujas svaru tā mobilitātes spējas ārpus lielceļu tīkla ir stipri ierobežotas.Ilustrācijai , Somijas ražotā BTR AMV kaujas svars  svārstās no 14t līdz 25t.   Te japiemin ka smagsvar BTR  koncencepcija pieder p.gs.90 gadiem.Vācu BTR nākotnes vīzija attaino laika posmam raksturīgo tendenci. ''Boxer'' koncepciju var uzkatīt kā MRAP agrīno pilotprojektu. BTR- apvidus mobilitāte tiek ziedota bruņas aizsardzībai.  Tā nodrošina aizsardzību no 14,7mm, jumta sadaļa no aviācijas PT-ķekar lādiņiem, bet pamatne no prettanku mīnām. Seviška vērība tiek pievērsta pamatnes aizsardzībai no laikmetam aktuāliem IEU-fugasiem. Pieaugušais konstrukcijas svars izsauc dzinēja jaudas pieaugumu 560Kw. iepretim AMV-360kw. karadarbībā arpus ceļa klājuma akcentējot uzmanību uz L/h mērvienību.Tikai divi ,svars un dzinēja jaudas rādītāji klasificē BTR kā KKM. Ātruma rādītājā ārpus ceļu klājuma smagie BTR paspēlē vairumam riteņu un pastāvošo kāpurķēžu modeļu.Tātad, galvenajā BTR uzdevumā, personāla transportēšana un kaujaslauka manevrā ''Boxer'' paspēlē. Izskaidrojams ar Vācijā dominējošo aizsardzības doktrīnu. Tātad teritorijas aizsardzība, bet pārvietošanās notiek izmantojot automaģistrāles. Atkārto MRAP spēcīgos elementus :pretložu bruņa, PT-mīnu un IEU-fugasu aizsardzība. Tehnika kura ir optimizēta aizjūras operācijām. Maksimāli pielāgota kaujas videi  kurā 75% gadalaika trūkst nokrišņu tatad apvidum saglabājot nestspēju.

                                                   
 Konflikta atziņas, Ukrainas Bs riteņtehnikas raksturlielumi ierobežo veikt flanga manevru apvidū. Vairumam kāpurķēžu modeļu pietrūkst ātruma  un degvielas autonomijas.Salīdzinot riteņu un kāpurķēžu tehnikas ugunssaskarsmē radītos zaudējumus. Abu modeļu BTR-vienlīdz labi aizsargā no artilērijas un mīnmetēju lādiņu detonācijas šķembām bet ar atšķirīgu postijumu apmēru. Riteņtehnikai pretstatā kāpurķēžu modeļiem vairumā gadijumu zaudējot daļu riteņu. Tātad tehnika kļūst ierobežoti kaujas spējīga, gaitas atjaunošanai nepieciešami to rezerves. Jautājums, pat saglabājot konstrukciju neskartu, vai mazvalstij būs šīs rezerves operatīvi pieejamas ? Finansu patēriņš  iegādei un secīgi eksploatācijai ir nattaisnojami augsts BTR klasei. Bruņtransportiera ''Boxer''iegādes cena sasniedz 3,25-3,5milj.$ iepretim AMV 1,5-2,2 milj.$. Cena ir viens no svarīgākiem faktoriem.  Karadarbība Ukrainā uzrāda elemnetāru bruņtehnikas trūkumu ,bet tās iegādei nepietiek resursu. Mācoties no ikdienā karojošas valsts Izrēlas. Piemēram, M-113 bruņtehnika ar ātri maināmu modernizācijas moduļu palīdzību tiek pielāgota mūsdienu vajadzībām.Ar to tiek panākts ka resursi netiek iztērēti masvarīgām un apšaubāmām ekstrām ,bet ekonomētie līdzekļi novirzīti precīzo un punktveida munīcijas arsenāla papildināšanai.Interesanti, M-113 dienasts Nīderlandes Bs Afganistānā izvērstā kontingenta sastāvā.
 IEU*-Improvizētā Eksplozīvā Uzrikte. 
                                                      

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru